Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Knutstorp | 1, 2, 3, 4 >> 6 besök senaste veckan (94515 totalt) |
Här kan ni diskutera hur man lämpligast tar sig runt Knutstorp, varvtider, hur fel jag har i min spårvalsbeskrivning https://rejsa.nu/bana_info.asp?knuts
_________________ Magnus Thomé |
||||
Har kört knutstporp på 1.19.xx med en bmw M535 -85a utrustad med M5 motor på 3.6 liter och helt fel utväxlig (3.07 ska ha 3.91)
Detta var första gången jag körde på knutstorp (dock inte första varvet..) dock var körstilen mer sladda än seriös bankörning.. _________________ Henrik Frberg M535i |
||||
Jag börjar nog turn in tidigare i förstaböjen än vad spårvalet visar. Det ser lite tvärt ut för min smak ..
Sista svängen (bäcken) har jag problem med att få till .. Där tappar jag nästan alltid tid till andra bilar. Tror det beror på höjdskillnaderna. Några tips? |
||||
Det gäller att utnyttja att den är bankad. Man kan köra mycket fortare än vad magen säger. Jag brukar gå in med vad man kan tycka är aldeles för hög fart och "kasta" in bilen i kurvan. På något magist vis så får man faktiskt grepp och bilen svänger runt utan probem. Hade inte bankningen funnits där hade man understyrt rakt fram. Jag kom på detta när de hade tagit bort muren som satt där tidigare. Innan var det lätta att fega när man dundrade fram med fullgas mot en betongmur _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Ja, det är lurif den där kurvan. Dessutom är den ju extra bankad en dryg bilbredd längre ut, rejält mkt mer bankad faktiskt. Har tänkt att det där kanske går att utnyttja som en veleodrom.... fast jag har aldrig vågat prova _________________ Pär Hylander |
||||
Jag har tidigare haft svårt att fatta hur de som åkt av där (bäcken) burit sig åt, men i söndags fixade jag en snurrning där - med lånad bil - så nu vet jag att det går och hur man inte ska köra där.
Eftersom jag under dagen lärde mig att jag varit onödigt sen in i flera andra kurvor, gick jag in för tidigt, vilket senare tvingade mig att svänga vänster där marktrycket nästan är obefintligt. Kast höger, kast vänster, helspinn, baklänges mot reklamskyltarna längs rakans vänsterkant, stopp ca 2 dm ifrån Sent och tvärt in, full patte, tajt på curbsen - då funkar det _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Hej
Åkte på knutstorp 16/4 Utgången till rakan är ändrad, man kan gå mer rakt fram in på rakan. Banan breddad ca 1,5-2m till höger så att man slipper "knycken" på höger sida, vid 28 efter bäcken på rejsas banskiss. Detta ger högre utgångsfart in på rakan. I fjol tror jag att jag fick ca 145km/h innan jag började bromsa på rakan men i går (16/4) fick jag drygt 160km/h Annars inga banändringar men lite murar här och där ersatta med räcken. Utfart från bandepån till banan flyttad någon meter framåt. / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
_________________ Carsten Lindblad |
||||
Hej Flaggvakt
Jag fick några fria varv också. Hade en laptimer i gång lite på skoj Tiderna var väl inte över sig bra, jämfört med höstens tider 1.13.68 men det var ju premiäråkning. I fjor låg jag runt 1.16.7 på min premiäråkning i maj månad (MGCC KM1) Låg i lördags klart bättre, lite hemlig får man vara. Tack för uppmärksamheten / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Hej Carsten Hur mycket körde jag på under förmiddan? 1.17.03? Det gick väl fortare senare på dagen? Tog du några tider då? MVH |
||||
Såhär skrev jag i en annan tråd. Hur gör ni? Avståndskyltarna i slutet av rakan är borta ny, har inte hittat ngt tydligt att ha som bromspunkt än. _________________ Pär Hylander |
||||
Jag besökte Knutstorp för första gången i mitt liv under Svenskt Sportvagnsmeeting den 10/7 och blev för det första helt betagen av banan. I Sverige har jag bara varit på Mantorp tidigare och den framstår ju som väldigt blek när man sett Knutstorp! Jag gick runt lite på olika ställen men fastnade för Litokurvan som åskådarplats då man dels ser nästan hela banan bra därifrån samt att partiet från Idioten till utgången på målrakan enligt min mening är det tekniskt mest intressanta och bäst synligt därifrån.
Nu till min undran: Som Magnus säger i spårvalsbeskrivningen så verkar det finnas en hel del spår att välja på runt Knutstorp och det är svårt att avgöra vilket som är bäst, men vad gäller just Lito så verkade många köra precis enligt Magnus utritade förslag, dvs att man bromsar sig rakare in i kurvan med ett "spetsigt" apex för att accelerera relativt rakt ut mot Bäcken. Inifrån bilen kanske det känns bra att göra så men utifrån slogs jag av att det såg ganska avigt ut samt att farten i själva apex verkade vara ganska låg. De få som höll längre ut till vänster i nerförsbacken och tog ett rundare apex som dessutom låg närmare innerkanten i mitten samt släppte ut bilen långt eller ända till vänster i utgången SÅG snabbare ut. Att de sedan dessutom hann över till högersidan inför Bäcken gjorde ju att de inte såg ut att behöva kompromissa med ingångshastigheten i Bäcken och därmed inte med utgångshastigheten på målrakan heller. Ni som har erfarenhet av att köra där, varför kör ni som ni gör och har ni provat andra alternativ? Den enda som verkade ha riktigt harmoniskt flyt "trots" vasst-apex-spårval var väl Lars Macklin i Hult-Healeyn, de övriga såg lite lätt till en del oharmoniska ut. Pär Hylander som postat ovanför mig körde mer enligt det rundare alternativet och det såg mycket bättre ut. Är det så att det som ser snabbt ut kanske inte är det och vice versa? Har ni klockat tider och jämfört? Visserligen kan jag tänka mig att den tillryggalagda sträckan blir kortare med vasst apex men fartminskningen torde äta upp vinsten, allt enligt mina helt ovetenskapliga teoretiska observerationer givetvis! Som sagt, oerhört intressant bana tekniskt sett. Jag retar mig fortfarande på att jag inte tog tillfället i akt och åka med någon under skjutsa-folk-runt-banan-perioden, det ser säkerligen helt annorlunda ut inifrån bilen... _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Jag kan tänka mig att man vill hålla lite till höger för att täcka så att ingen smiter om på insidan i nerförsbacken innan Lito. När jag gick licenskurs där så lärde jag mig dock spåret där man håller mer till vänster och kör lite rundare.
_________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
Hej Alla
Var på Knutstorp på teknikerkurs lördagen 18/3 En del ombyggnader hade påbörjats. Man har breddat EDIT avåkningszonen i nerförbacken efter NGK krönet och flyttat räcke till höger längre ut från banan, man har också tagit bort betongmuren som var kvar i början på rakan och ersatt med räcken hela vägen. / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Intressant värre! Vilket håll breddade de åt? Låter som de försöker skapa en säkrare bana, det är väldigt trevligt. Kul att börjar satsa lite på banorna nu när hyrorna åker uppåt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Ett förtydligande
Man har breddat avåkningszonen till höger i nerförsbacken efter NGK / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Härligt väder eller hur.
När ni har tid, ladda ner filmen på denna länk http://www.seventwentyfour.org/porsc Behöver hitta minst sex sekunder! /Mats easec@seventwentyfour.org _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
Spårval Knutstorp
Hoppas ni förstår Danska Bra spår Spårval Knutstorp http://www.youtube.com/watch?v=kZODy / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Den skulle man sett i lördags Så det var så man skulle ta den långa högern innan rakan, tyckte aldrig jag fick till den riktigt. _________________ Daniel Steiner |
||||
Tyckte spårvalet ner i liton på den filmen var lite konstigt... borde han inte svängt in tidigare åt höger ner mot liton?
Det är så jag fått lära mig köra och även sett andra, t.ex. stcc köra. Tyckte även han körde lite väl tajt på första curbsen efter såghuskurvan på första varvet, hade han släppt ut bilen mer hade han kunnat ha med sig mer fart ut ur kurvan och istället gått på apex på den andra curbsen på högersidan. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
Hej
Tycker att dansken har hyfsatt bra spårval, liknar mitt, jag kör dock oftast innerspår i idioten (hårnålen), alltså håller hårt in mot höger. Använder gärna detta ställe för omkörningar. Naturligtvis varierar valen mycket efter bil och körstil Daniel du är väl inte helt galet på det, knutstorp skall man harva några hundra varv innan man börjar känna sig hemma på banan Kolla lite spårval i halvblöta, jag åker på ca 1.17 (tidsträning), det är min smutsiga Caterham som dyker upp de sista varven. Jag har för dagen helt nya Yokohama A048or, haaaaaaalt Mina spårval går bla ut på att hålla andra bilar bakom mig. Lägg märke till Miatans fabulösa ABS bromsar i blötan, Niklas tar in 10-15 meter i vissa bromsningar. Jag kör om Niklas igen senare på rakan och håller honom bakom mig passet ut Niklas har filmat http://www.youtube.com/watch?v=OEVQK / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Knutstorp | 1, 2, 3, 4 >> 6 besök senaste veckan (94515 totalt) |