Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda 6 MPS 2006 (Shoppingräsern) | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 38915 besök totalt |
Jahopp...kanske inte riktigt en ren "rejsabil" men ett par konbaneträffar lär den besöka iaf.
Åas ver inte min förra heller en renmejslad bankrängare. Det bidde en turbosnurra (den första för mig) som jobbar mer likt en V6:a än en ketchupflaska. Lite spec. - 2.3L MZR DISI (direktinsprut i cylindern vid tändstiften) - Turbo (olje och vattenkyld Hitachi) - Laddar 1,3 bar - 115 bar arbetstryck - 6 växlad låda - 4WD elektroniskt styrd lamellkoppling/diffbroms bak - 266 Hk (Hjuleffekt) - 388 Nm (Hjuleffekt) - Kompressionsförhållande 9.5:1 eller 10.6:1 Det verkar vara lögn i h*****e att får rätt siffror.. - orginalbromsar: 320mm fram och 314mm bak Med riktigt bra bett i!! - Krysstag bakom baksätet (för vridstyvheten) Bilen kommer förmodligen att vara mest orginal men med förbättringar av väghållning och motorprestanda som en liten krydda. Bilen i vinterskrud: Bilen i sommarskrud 2007 _________________ Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis" Legitimerad tvålkoppsförare.. |
||||
Grattis, Kul! Har väntat på att hitta just denna modell i forumet. Min erfarenhet av Mazda (hade Miata -98 ett par år - långa och korta + slalom på Mantorp (som vanligt boende i Linköping)) är ju att de är roliga, kommunikativa, välavstämda och i övrigt "lagom" i en positiv bemärkelse - ser fram mot rapport i ärendet från dig. _________________ Marcus Raninger Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo, Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72 |
||||
Fin bil Stenis !
Har du några bilder på inredningen? Man har inte läst så mycket om den...en riktig dåldis. Hur käns den att köra? Har testat vanliga 6;an o den var riktigt trevlig att köra. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||||
Den är faktiskt riktigt trevlig att köra. Tystare än den "vanliga" Mazda 6 och med betydligt mer bite i motorn....
Uppför sig sportigt, mycket välbalanserad och framförallt riktig glädje innfinner sig när man pressar den. Underbar 4WD som gärna kastar ut bakändan fast ändå kontrollerat. Kan väl ändå klaga lite då. Ratten känns smal, greppmässigt och man sitter liiite mer "på" sätet än i Coupén. Men ack så mycket bekvämare... Lite interiörbilder. (Inte min men exakt lika) _________________ Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis" Legitimerad tvålkoppsförare.. |
||||
Den funkar bra..livlig akter om man inte tar det lite lugnt med högerdojjan. Men så farlig/vinglig i modd som AMS påstår vill jag nog inte hålla med om.. Jämfört med en 2WD/FWD är denna hur bra som helst. Måste väl ovilligt erkänna att hustruns A6 Avant 2.4 quattro "greppar" bättre.....kanske mest beroende på avsaknaden av 100Hk. Men allt hänger på föraren vill jag påstå. _________________ Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis" Legitimerad tvålkoppsförare.. |
||||
Kul och lite annorlunda bil, har nog inte sett någon på vägarna än.
Reagerade på en sak när jag läste specarna. Hög kompression för att vara en turbomotor, borde ta bort mycket av ketchupeffekten som du säger att du inte har Lite imponerande att det går att ladda såpass mycket trots detta. _________________ Jonas Edling |
||||
Lite förundrad själv över kompet. I USA spec. står det 9.5:1 och i Svenska 10.8:1... Det är tydligen bara 100 st i tilldelning till Sverige, så dussinbil blir det väl inte. Sen pratas det om 1 eller max 2 års tillverkning av bilen. _________________ Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis" Legitimerad tvålkoppsförare.. |
||||
Läste om bilen i TV å den fick bra omdömmen.
Men jag fattar inte hur bilen med den effekten i motorn "bara" klarar 240km/h?? eller är den strypt? tuff bil iaf _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Finns ett test i senaste AMS om Mazda och 4WD systemet.
Har du någon turbotrycksmätare ? _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Visst är väl Mazda 6 baserad på samma prylar som Mondeo och Jaguar X-type?
Ford borde ha knåpat ihop en ST220 AWD... Ska bli spännande att se hur den där beter sig mellan koner! _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Nej, det är två olika plattformar. 6:an är en nyare plattform utvecklad av Mazda själva medan Mondeo mk2 är, vad jag har förstått, en vidaretutveckling av den som användes till Mk1. Mondeon har t.ex. McP fram medan 6:an har dubbla a-armar. En del av motorerna är dock nästan samma. 6:ans plattform används även i Ford Fusion (USA-modellen med det namnet, inte mini-MPV-SUVen vi har) och någon nyare Lincoln-modell. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
Turbotrycksvaddå...?!?
Vet faktiskt inte, men tror att den är lågt utväxlad eller nåt. För 100km/h på femman genererar ett varvtal på över 3000 v/m. Vid 120-130 på sexan ligger den på c:a 3000 v/m. _________________ Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis" Legitimerad tvålkoppsförare.. |
||||
Det finns enligt hörsägen personer på Volvos motorutveckling som är mindre imponerade av Mazdas "trevande försök" med överladdning av radmotorer.
Men det beror kanske mest på att de är ute efter mesta möjliga vridmoment under 2000rpm, kunderna vill ju inte varva mer... om rapporten från AMS vinterlek är representativ så verkar Mazda ha försökt att uppnå en "känsla" och inte bara optimerat ett par tabellvärden. Högkompad turbo behöver kanske varva mera men då låter det ju "sportigt". Vill man växla vid 2000 rpm kan man ju köra TDi istället. |
||||
Volvo har ju bidragit med sin motor till Ford som de använder i Focus ST. Inte många som klagar på den motorn . Ford bygger så det knakar, efterfrågan är stor på modellen. Och jag tror inte att de som kör ST:n varvar under 2000 varv. _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Direktinsprutning leder till en mindre knackbegränsad motor, ger ett mer homogen bränsle/luftblandning bland annat. Du kan titta på kompressionsförhållandet på andra direktinsprutade motorer så ser du att det är klart högre än på icke direktinsprutade motorer. Visst förbättrar det högre kompet transientresponsen. Det man upplever är mer en kombination av högre laddtryck på liga varv, turboaggregatet och laddtrycksstyrningen. Kul bil iaf. Klart intressant alternativ till Subaru och Mitsubishi. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Lite utförligare vintertest i senaste AMS (nr5 -06)
Rototest mätte fram 266hk och 388Nm på hjulen. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda 6 MPS 2006 (Shoppingräsern) | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 38915 besök totalt |