Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ultima GTR 2007 -Sover gott | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 62687 besök totalt |
Jag har en lite projekttråd i "Zandlådan" men tänkte att ni riktiga rejsers kanske också ville se vad som försigår i garaget...
Bilen är en Ultima GTR-TT. Ultima är en komponentbil med ursprung i England. Alla delar är gjorda för Ultima så det är ingen "kitcar" där man utgår från någon bil eller tar delar från någon annan bil. Man kan beställa Ultimor färdiga från fabrik eller bygga själv. För mig så var det givet att bygga själv eftersom planen låg "en bit" ifrån hur Ultimor brukar byggas. Målet med bilen är att bygga en av Sveriges absolut snabbaste sportbilar. Fokus ligger på bana och gata. Bilens dimensioner: Längd 4000mm Bredd 1850mm Höjd 1070mm Hjulbas 2560mm Markfrigång 120mm Vikt 990kg Kaross: Glasfiber Lack: Ingen! Inredning: Kolfiber, matta och flockad instrumentpanel Instrument: Stack 8130P Styrsystem: Autronic SM4 och CDI R500 Hjul: Specialbyggda från Image wheels Bromsar: Performance Friction 355mm med 6 kolvsok (fram och bak) Växellåda: Porsche med CrOMo billet diff. Motorn är en specialbyggd V8 med dubbla turbos samt avancerad insprutning och tändning från Autronic (SM4+DIS). Här följer ett antal bilder från byggets start: Projektet har kommit betydligt längre än vad ovanstående bilder visar (nya bilder kommer). Nästa större steg är att bromsa motorn i bromsbänk. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Lite mer uppdatering!
orginal växelreglage fungerade inget vidare och dessutom så kom det delar ivägen för själva växelstången så jag har byggt en wirelösning istället. Spakstället kommer från nya Porsche 911 med Getraglåda. Denna bild är rakt bakifrån. Man ser växelarmen och wire. Det svarta till höger är bensinpumpen och det blåa är ett soppafilter. Och "dunken" i bakgrunden till vänster är oljebehållaren för torrsumpsystemet. orginal handbromsen åkte ut i dag. Nu blir hydralisk handbroms. Så här ser det ut när man kliver in... Kricke gör sitt bästa för att hålla värmen i vintermörkret _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Måndag morgon: Larmet går och säger att vi bör åka till garaget...
Tycker ni golvet ser blankt ut?? Nä det är inte nylackat, det är vatten!!! Ett 22mm rör hos grannen har gått rakt av och fyllt vår lokal och tre andra med vatten. Vår räddning var att vår dörr är ganska otät annars hade det varit djupt! Stor del av vattnet har runnit genom väggen och sprutat ut över bland annat förvaringshyllor där databoxar och annat smått och gått ligger. Fatta hur mycket vatten det behöver läcka för att fullständigt fylla ikeabackarna... Nu är det bevisat Adel Wiggins-klämmor kan inte simma. Kricke fiskar... Efter vattensugning på golvet _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Ny uppdatering med lite motorbilder
Motorn sett från förarsidan. Torrsumpspump från Moroso med ett 3-1 "Scavange Manifold". Bränsletrycksregulator från Weldon monterad framför plenum. Alla slangar som går åt vänster är steam pipes från topparna. Turbo och wastegate på passagerarsidan. Intercoolerrör mellan IC och Spjäll. "Skuggade" boxen är den enda ljuddämparen. Annan vinkel där man även ser utgående axeln från växellådan. Spjällen är 3 tum från Accufab och modifierade och båda är sammanlänkade vida axeln för att gå exakt lika. Lite diverse närbilder på spjäll och Wigginsklämmor. och till slut en liten bonusbild Hoppas ni gillar vad ni ser... _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Jag är grymt imponerad av detaljarbetet på det här bygget. Kul också att det äntligen kommer att rulla riktiga Ultimor i Sverige - själv har man mer än en gång drömt om en Ultima CanAm. Ska bli mycket intressant att se vad den kommer att prestera på banorna.
|
||||
Skitfin
Ballt med byggen i denna kalibern. Men hur gick det med alla grejerna som blev blötta? Klarade datorgrejerna sig? Lycka till med resten av bygget. |
||||
Det som inte är orginal är väll i stora drag: Bromsar, stötdämpare, inredning, kolfiberpaneler, hjul, växellåda koppling och motor. samt givetvis en massa smådetaljer här och var. Eller så kan man vända på det och säga att ramen, hjulupphängning och kaross är orginal... Ja detta är verkligen en dröm som förverkligas. Jag har alltid älskat rejsbilar som GT40 mm med Grupp C racers som den optimala förebilden. Dessa är givetvis ouppnåliga så ultiman är så nära som jag rimligen kan komma dessa riktiga monstersportbilar. Jag har försökt bygga så kompromisslöst som möjligt men givetvis har ekonomin styrt en hel del. Brydde man sig inte alls om pengar så finns det ju ingen gräns uppåt på hur balla delar man kan använda... _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Ja det skall bli kul att se hur bilen beter sig på banan. Själv är man ju nybörjare så jag räknar med att det är bilen som kör runt med mig på banan till att börja med. Jag kommer göra allt jag kan för att lära mig hantera bilen på ett bra (snabbt) sätt. Jag funderar dessutom på att låta någon "riktig" rejser få testa lite så jag vet vad som borde gå att köra, liksom för att sätta mina personliga mål. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Det mesta som blev blött var ju "hårda saker" som går att torka av. Vi fick skruva isär lite dumpventiler och annat och smörja in med olja osv. Några grejor hann det ju tråkigt nog bli rost på som tex några sprillans nya Performance Friction bromsskivor som inte längre ser speciellt nya ut. Vad värre var att det kom vatten på våra styrsystem så dem måste vi skicka till leveratören för test. Man vill ju inte att sprutet skall börja göra fel helt plötsligt, det kan ju bli vääääldigt dyrt... _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Riktigt grym bil!
En av mina absoluta favoriter. har du kollat in den här sidan? http://www.ultimav12.ca/chassis/index.html _________________ Rickard Olsson |
||||
Jag har stirrat på den där sidan länge men kände helt enkelt inte för att börja slipa, kapa svetsa i den fina pulverlackade ramen. Nu så här lite senare så har man lite mer "kött på benen" och de första reporna finns redan på bilen så ångrar man sig lite... Tror nog iof att bilen kommer vara grym nog för mig. Jag är ju inte ute efter att vinna några tävlingar, vill ju bara ha lite kul. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
ÄNTLIGEN!!!
Såg era bilar på Elmia för 2 år sedan. Det är min absoluta dröm att någon gång bygga en Ultima GTR, helst också med samma "hänsynslösa" kompromisslöshet som du har gjort. Ser med spänning fram emot att följa utvecklingen av detta bygge. _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
Liten fundering när det gäller reggning (om du ska gatregga den dvs), hur klarar du dig med 15KW/100Kg?
Annars är det ju riktig byggporr Skoj att det finns personer som lyckas få ihop det (och då menar jag i vidare mening än bara skruvförband) |
||||
Ja du det där är ju en delikat fråga Effektregeln känns ganska löjlig när man ser bromsar, chassi och helheten på min bil tycker jag. Men regler är regler så det är bara att anpassa sig till dem. Normalt sett så gäller motornummer som klassning av effekten. I mitt fall så finns inget motornummer som kan kopplas till någon effekt. Så bilprovningen måste istället acceptera ett bromsprov. Det jag får göra är då är att se till att motorn inte ger så vidare värst mycket effekt vid bromsning och registrering. Att få en motor att gå dåligt är inte så jättesvårt... Förhoppningsvis så duger det för regbesiktningen för jag skulle verkligen vilja undvika att göra som hotroddarna brukar göra nämligen slänga i en skabbig gammal motor från någon van eller liknande. Folk som tittar på bilen fattar väll ändå direkt att en gammal rosthög till motor inte kommer sitta i bilen dagen efter besiktningen... Skulle vara skönt att slippa "mygla". _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
|
||||
haha ja helt klart men trots det uppenbara så skulle det kännas mer ärligt att ha rätt motor i bilen. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Jag tror aldrig jag hört någon annan klaga på ramen så några större fel kan det ju inte vara på den. Det jag vet är att den skulle räcka och bli över för mig utan några modifieringar _________________ Rickard Olsson |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ultima GTR 2007 -Sover gott | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 62687 besök totalt |