Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 1600 GTJ Bertone -75 | 2 besök senaste veckan (6231 totalt) |
Så tänkte jag lägga upp en tråd om min Bertone.
Jag köpte bilen i maj 2004 och då såg den ut såhär... Ingen rost på bilen eller annat som hindrade en affär. Jag slog till och trailade hem bilen. Inredningen var inte så kul den heller. Jag ville ha en bil att fixa med och det såg ut att vara ett bra utgånsläge... Väl hemma började jag plocka lite med bilen såsom byten utav förgasargummin och nya fjädrar, ratt osv. Vintern 2004/2005 kom det stora jobbet. Jag plockade ner bilen och skickade iväg den på lackering. En hel del beställningar på nya delar gjordes från highwood i england. Åkte i skytteltrafik till Sjögrens för att köpa nya rostfriaskruv...är ju detaljerna som gör det sägs det Nya fälgar inhandlades...ett par BWA fälgar som fanns som tillval till bilen. Ca fyra månader senare var bilen ihopplockad och uppdaterad. Div delar i motorum bytte jag ut och lackade upp. Lagom till säsongen så plockade jag ut bilen och såhär ser den ut idag... Lite hög: Låg som idag: Ny klädsel och ratt: Tagen vid starten på Classic Motor's rally i Falkenberg den 10 sept -05. Så här ser det ut under locket efter en del jobbande även där. Inga uppdateringar gjorda rent mekaninskt. Innanjag plockar ut bilen i vår ska det sitta ett PiperCross filter med trattar på plats samt ny bakre del utav avgasröret utan burk Några erfarenheter? Vad tycker ni om det? Är det eller /Gustaf _________________ Gustaf Hörnestam Porsche 911 SC 1983 PCS: |
||||
Jag har en precis likadan tom färgen är samma :-). Jag monterade 1998 just pipercrossfilter på dom längsta trattarna jag fick plats med. trattarna köpte jag från dalhems. resultat, tja det lät mera :-)
Sedermera bytte jag motorn till en Ts motor , som jag turboladdade osv. men det är en annan historia. Just nu står bilen och väntar på en bur + lite annat fix. Har dock haft lite upphåll pga andra alfor som krävt lite uppmärksamhet. orginalmotorn med trattar och filter finns också kvar, kanske är du spekulant på trattarna ? Har dock inga som helst planer på att någonsin göra mig av med den, roligaste alfan som finns. /benny _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Där skruvarna är synliga...t.ex runt baksidorutorna...på vissa ställen i motorrum m.m. Ger ett klart trevligare intryck.. /Gustaf _________________ Gustaf Hörnestam Porsche 911 SC 1983 PCS: |
||||
Hur gjorde du med slangen för ventilationen under ventilkåpan, på dom bilder jag ser på stora Pipercross filtrett så syns inte lösningen för just den slangen. Nä sälja....varför ska man göra det när man har en sån härlig bil i garaget! /Gustaf _________________ Gustaf Hörnestam Porsche 911 SC 1983 PCS: |
||||
Najs!
ny fin lack och i orginallook - bra känsla! jag satte dit pipercross i somras med 57mm trattar, har inte heller fått dit slangen på rätt ställe, men nästa år blir det besiktning så nåt måste göras innan dess _________________ Christer J-born en grå bil en oystergrå bil en röd bil en grå cykel en röd lådbil |
||||
Tack för orden! Har alltid gillat Bertonen och tanken om hur den ska se ut har alltid funnits där så det var "bara" till att göra Slangen har du hängande löst då eller hur har du gjort?...Pipercross finns ju också i "singel" version så jag har haft funderingar på en enkel sådan på slangen. Inför SBP så är det väl bara till att byta till originalburken, kan ju inte ta mer än 20 min att fixa. Så hur upplever du ljudet jämfört med original? /Gustaf _________________ Gustaf Hörnestam Porsche 911 SC 1983 PCS: |
||||
Jag valde en piperX gemensam basplatta med rundad filtermassa,
att få in 57mm trattar krävde typ.90mm inre mått vilket gör att filtret tar i lite på hjulhuset, jag böjde in filtermassansmetallgaller lite där det tog i, så nu ligger bara skumplasten an något. Montering är lite knölig men gör man i rätt ordning tar det <1h att byta till org.trumman. Problemet är att man ska sticka ner filtermassan i två slottar i nedre kanten på basplattan, det går inte med 90mm utstick och 57mm trattar - man får med en lös basplatta sätta i filter i slottarna och därefter dra åt basplattans muttrar genom glipan mellan filter/basplatta, mao. allt sitter ihop men är löst, trattar, basplatta, filter. Basplattan är av tunn aluminum vilket är för vekt för att fästa förgasarstaget i, jag klippte ur en skräddarsydd plåt ur en gammal r/f diskbänk, plåten förbinder/förstärker mellan ett par bultar på varje förgasare och bultar till förgasarstaget. Ett måste! Kanske andra filtermärken har annan fästning av filtermassan, nästa gång filtret åker av blir det för att modifiera nedre fästsystemet, dvs. bort med slot och dit med "nåt annat". oljeslangen, har idag endast ett galler för hålet i slangändan - men min senaste fundering är att hitta en lämplig metallnippel med rätt vinkel på nån VVS avdelning, en nippel med genomgående gänga och två muttar , som monteras i hål genom basplattan. Alt. för man använda en rak lödbar metallgenomföring och sen löda dit ett böjd kopparrör. Det sitter en del junk i vägen för rakt montage...... Ljudet, Halelulja - endast för entusiaster vilken sköngsån, på vissa vartal, det blir väääääääldigt mycket mer ljud när man puttrar runt ifm. Org.filtret. Släng inte bort orginalburken.........you may regret that! vid konstantgas är det ok. _________________ Christer J-born en grå bil en oystergrå bil en röd bil en grå cykel en röd lådbil |
||||
Härligt och tack för genomgående föklaring, har du möjligheten att hjälpa mig med en bild på din "stag lösning"? Ska titta på detta och göra en mall och sedan gå till något plåtställe. Samma gäller en aluminium platta som jag ska fästa i dom främre bultarna på passagerarsätet. Detta blir en bra platta med lite vinkel åt golvet för att fästa brandsläckaren. _________________ Gustaf Hörnestam Porsche 911 SC 1983 PCS: |
||||
E're u go! 1 st. bild på mitt filtur. OBS: de övre bultarna är till förgasarstaget, och skallarna är nedslipade till minimum eftersom mitt förgasarstag var lite långt och bultarna hamnade nära kanten. Det sitter en kanttätning som behöver täta över bultskallarna. Blev en bild till _________________ Christer J-born en grå bil en oystergrå bil en röd bil en grå cykel en röd lådbil |
||||
[quote="Chriz"]
E're u go! 1 st. bild på mitt filtur. OBS: de övre bultarna är till förgasarstaget, och skallarna är nedslipade till minimum eftersom mitt förgasarstag var lite långt och bultarna hamnade nära kanten. Det sitter en kanttätning som behöver täta över bultskallarna. De va la gött!...tack för hjalpen Tack för bilderna...ska kika på detta direkt när jag fåt leveransen. /Gustaf _________________ Gustaf Hörnestam Porsche 911 SC 1983 PCS: |
||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 1600 GTJ Bertone -75 | 2 besök senaste veckan (6231 totalt) |