Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 2000 Touring TURBO -72, Nu 635 Csi Alpina B9 | 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 >> 2 besök senaste veckan (78355 totalt) |
Lite om min bil. Köptes som ett avstannat objekt, nedslipad plåtrent. Plockade ihop bilen under ett par vintrar Motor som sitter i just nu: Ska bytas till säsongen -06 : Den ska i framtiden få sitta i motorbocken och se fin ut Ursprungligen en -73 Tii motor. 2 Liter Tii Kolvar (högkomp) E12 Topp Portad Kam: Dr Schrick 292 grader Dr Schrick Ventilfjädrar Elring Skärkantspackning Ansa Extraktorgrenrör 4-2-1 2 1/2" Avgassystem med 2st ljuddämpare Facet solid state Pump Malpassi Bränsletryckregulator 2x45 Dcoe Weber Motorn är Helrenoverad och Viktad Växellåda/drivlina: 4växlad Getrag 232 med 228mm lamell och tryckplatta från bmw 325 Diffbromsad klump 25% från BMW E21 utv 3,45:1 Skivor fram från BMW E21 ventilerade Bromsok 4-kolv från volvo 240 Elfläkt från Opel Kylare från saab 9000 Batteriet flyttat till skuffen Boxade bärarmar bak Röda Koni stötdämpare fram Bilstein bak Enzo fjädrar Plastbussningar fram och bak pl400 fyllda silentblock Motor 2liters M10 1,8i topp med urgröpta förbränningsrum Skärkantspackning Polerade och lättade stakar plana original kolvar 7,4:1 i kompförhållande dr Schrick 304 graders kam dr Schrick ventilfjädrar 9000 intercooler Extractorgrenrör till turbon KKK K27 Turbo Rotomaster Extern Wastegate Dubbla Dellorto 40 dhla turboförgasare Rostfri Catchtank Förgasarplenum med trattar Bosch högtryckspump från catchtank Holley Blå till Catchtank Malpassi Tryckregulator progressiv Lite bilder på delar som ska bli den nya motorn: Dottern fick välja vilken färg det skulle vara på blocket. Turbo fuggarna och veven [img] Polerad Stake och Turbokolv Wastgate och dump: Turbon Fälgarna skall förhoppningsvis bytas till andra. Nu bytta Ska försöka ta lite bilder under byggets gång. _________________ Niclas Carnesköld Kulbil: BMW 635 B9 |
||||
Coolt!, blir fränt att se hur du knåpar ihop turbosnurran.
Lägg upp lite bilder på prylarna du har. Kanske kan bli Powermeet i Sommar? /otto _________________ Magnus Ottosson Peoples Choice BOS 2015 Masterstarter 2011 2012 2:a Kulbil: BMW 2800 -71 Kulbil glidare: 735ia -84 Bruksbil: BMW 323ti -00 |
||||
Har kollat en del med 02 turbo åkare och den generella åsikten är att den turbon är lite liten Det viktigaste på m10 turbosar är att få bort avgaserna fort ifrån avgasventilerna för att undvika härdsmälta Med den kammen som jag ska använda 304gr så kommer det att produceras en hel del avgaser, det är därför jag behöver ha ett skapligt stort avgashus. Jag själv tror nog att det skulle kunna funka ypperligt med ett modernt Td04 agg med hyffsat avgashus. Du kanske har nåt över Mange?? Vi får väl se hur den går när/om den startar, Jag ska ju besiktiga oxå, dock utan turbo. //Niclas _________________ Niclas Carnesköld Kulbil: BMW 635 B9 |
||||
ok, så den är känslig för höga avgastemperaturer alltså!
Fetar du bara på lite extra samt kör med rätt hög tändning så ska det väl inte vara några problem? Har tyvärr bara en TD04HL-15T med 6:ans avgashus liggandes, men den är reserverad som reserv till min aero. Kan ordna bra pris på en KKK24 med KKK26 kompressordel annars. God för 400hk. Mvh Magnus _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
Har äntligen fått tag på andra fälgar 7 x 15MIM, Har även varit och hämtat nya bussningar till vevstakarnas lilländor, så nu finns det lite brotschjobb framöver. :-)
Har äntligen hittat ett ställe med bra pris på plastbussningar till bak och framvagn. Däck blir nog 195/50 bak och 185/45 fram Måste gå ner lite i bredd och profil här. sitter 205/50 nu. Måste gå ner lite i profil här oxå. Hjulvinklarna är inte så tokiga som det ser ut. Bilen har precis varit upphissad och jag kan inte rulla den så mycket så hjulen ställer sig normalt. _________________ Niclas Carnesköld Kulbil: BMW 635 B9 |
||||
Tackar, Vet inte vikten, dock betydligt lättare än de som jag hade innan. ET= 12 //Niclas _________________ Niclas Carnesköld Kulbil: BMW 635 B9 |
||||
öhh måste ha glömt det i infon. Kylaren kommer från det eminenta bilmärket Volvo modell 240 likaså expansionskärlet. bara så du vet. //Niclas _________________ Niclas Carnesköld Kulbil: BMW 635 B9 |
||||
|
||||
Är du säker på ET12..? Har exakt likadana på min Fiat (suttit på 3-serie) och de är ET25. Vilket är original på Fiat Argenta så det var ju bra!
Annars kan jag tipsa om att den där Bosch-dumpen du har inte kommer hålla för några mängder av laddtryck. Om du ska ha det, är det bättre med t.ex. Forge DV006 el.dyl. |
||||
Tämligen säker på ET 12 men jag ska kolla upp det, Fiat har väl inte 4x100? typ 4x98? kanske är där det skiljer? Angående dumpventilen är den nog underskattad, åkte med en sån på min vässade 9-3a och laddade 1,3 bar vilket den pallade bra. Det gäller bara att vända den åt rätt håll! annars öppnas den av laddtrycket. Det finns många "trimmare" som kör med feta silikonslangar och stora ICs och mycket mätare etc. sen visar det sig att de laddar typ 0,5 LOL . Det är inte min stil. Funktion före finess. Men tack för tipset. //Niclas _________________ Niclas Carnesköld Kulbil: BMW 635 B9 |
||||
Exakt, 4x98 och större centrumhål. Men som tur var hade jag en kontakt med en NC-fräs... ET rördes aldrig. |
||||
ok då förstår jag. //Niclas _________________ Niclas Carnesköld Kulbil: BMW 635 B9 |
||||
Arru den bromsen leker man inte med i kurvorna. antar att du menar den andra svarta touringen vid sidan om! Angående ET och andra fälgfunderingar kan jag nu konstatera att jag hade lite fel ET är 13 om jag ser rätt på fälgen. Har mätt upp 11,5cm från ytan på fälgen som ligger mot navet till fälgkanten på insidan (breddningen inåt) De gamla fälgarna var tydligen ET 23 och då var måttet = 13,5cm Båda fälgarna är 7x15 //Niclas _________________ Niclas Carnesköld Kulbil: BMW 635 B9 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 2000 Touring TURBO -72, Nu 635 Csi Alpina B9 | 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 >> 2 besök senaste veckan (78355 totalt) |