Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Carver one -06 | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (11234 totalt) |
Leverans våren 2006.
Såg den på Top Gear. Blev helt frälst och beställde en så snart de tog upp nya beställningar. I oktober var jag och provkörde en Carverone i Holland. Det var hur kul som helst och nu har vi skaffat agenturen i Sverige och Norge. Räkna med att se Carvern på vägar, träffar, banor, mässor m.m. De första två kommer troligen även att vara med på Stockholms bilsalong i April. Hör gärna av er om ni vill veta mer om denna underbara skapelse. mvh Ronny _________________ Ronny Steisjö ____________________________ Porsche 996 -00 |
||||||
|
||||||
|
||||||
Pax för att inte sitta därbak!
Skämt å sido, riktigt kul med en udda skapelse som denna. Jag återkommer via pm med en inbjudan på en bandag. Vill gärna se den där inpå skinnet _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
|
||||||
1, Mattias Hedlund, menar du att det är reklam, eller vad syftar du på? Vart ska jag berätta mer om den om någon här är intresserad? Jag kommer försöka köra den på bana flera gånger 2006.
_________________ Ronny Steisjö ____________________________ Porsche 996 -00 |
||||||
Absolut kul Ronny!
Jag funderar bara på vad som händer när man börjar åka brett? det är förmodligen redan genomtänkt men lite intressanta tankar kom upp i mitt huvud Lycka till och jag hoppas få se den på bana vid tillfälle, i övrigt har jag samma frågor som de andra hur fort, hur stark mm? _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Helt klart är säkert många här intresserad av att läsa om dem... det vara bara den komersiella biten som gjorde att jag undrade om det var rätt ställe att presentera den men det kan säker någon annan ge ett bättre svar till |
||||||
Ska han köra med bilen på bana så är väl frågan besvarad? Som andra sagt, ge oss lite mer att gå på nu(fakta) _________________ Rachid Rachid |
||||||
Googlade lite och hittade
http://www.carver-europe.com/ Length 3.40 m Height 1.40 m Width 1.30 m Wheelbase 2.65 m Tank content 32 L Empty weight 670 kg Top speed 185 km/h Acceleration 0-100 km/h in 8.2 s Max. tilting angle 45° Max. tilting speed 85°/s Turning circle 9.5 m (curb to curb) Engine 4 cylinder 16 valve turbo intercooler Displacement 659 cc Power output 50 kW (68 bhp) at 6,000 rpm Max. torque 100 Nm (74 lb.ft) at 3,200 rpm Transmission 5 speed manual & reverse Brakes discs on all wheels Wheels & tyres front 17" 140/70 rear 15" 195/45 _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||
Kul med lite udda banåkarfordon! Funderade också lite på hur den känns när bakänden hänger ut i en kurva, Förstår att du ser fram mot leverans...
Går det in en Busa-spis därbak? _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||
Den är nog rätt understyrd. Frågan är hur bromsprestandan är Säkert kul att köra men den är nog inte byggd med prestandan som huvudmål. Även fast den lär räcka till för att ha roligt. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Helt riktigt är inte prestandan det viktigaste.
Den har endast 65 hk. Motor och växellåda har dock en ganska sportig karaktär. Det kommer även att finnas ett annat chip som ger 85 hk. Men det viktigaste är att det med Carvern även är kul i laglig hastighet. Med tanke på att jag även ska sälja den i Sverige ska jag tona ner "säljsnacket" i detta forum och försöka hålla mig till rena fakta och den upplevelse jag hade när jag körde den. Jag köpte den för att jag är entusiast!! Vi pressade den hårt mest hela tiden och fick den aldrig att släppa. Lutningen gör naturligtvis att det går att pressa den hårt. Man har kört den mycket på bana och pressat den hårt och lyckats köra med "kontrollerade" sladdar. Den är även testad i vinterväglag och det gick också bra, fast den hade här tendeser att understyra om de pressade för hårt. Gott nytt år!! _________________ Ronny Steisjö ____________________________ Porsche 996 -00 |
||||||
Bil?? det är vell en trehjuling. MC med andra ord |
||||||
Den kommer att klassas som motorcykel, trots vikten.
Eftersom det är ratt, kaross etc. så är det B-kort som gäller och man behöver inte ha hjälm. /Ronny _________________ Ronny Steisjö ____________________________ Porsche 996 -00 |
||||||
KANON kul med fler trehjuliga fordon här på rejsa.nu!!!
Denna Carver har jag verkligen suttit och kollat på och försökt komma fram till hur deras system med tiltningen fungerar, eftersom jag är intresserad av att kanske bygga om min framvagn med denna funktion. Tyvärr har jag kommit fram till att Carver trehjulingens tiltsystem är enormt invecklat, och nästan omöjligt att kopiera "även lite" för en bonde som jag.. Vore kul iaf!! Tycks ha läst att de tog ca 5år att utvekla tiltfunktionen för ett gäng klipska ingengörer. Ser verkligen fram emot att se (helst provköra ) denna skapelse någon gång! Vi kanske kan bytlåna trehjulingar någon dag Lycka till under 2006!
Precis som "Ronster" säger behöver det inte bli en bil bara för att den väger över 670kg. Förr i tiden var det 400 kg som var gränsen för att klassas som MC- allt däröver blev bil- Denna gräns är nu borta, så det är helt upp till SFRo, SBP och byggaren att komma överens om vad det är för farkost "bil/MC". Min Mride T42 är också regad som trehjulig MC med karosseri, den väger 460 kg. För alla trehjuliga fordon är det B-kort som gäller (under 3,5ton). Har man kaross på 3hjulig MC, behöver man inte ha hjälm men däremot bälte. Klassas en 3-hjuling "utan kaross" som bil är det samma krav. Allt utöver är det hjälm och inget bälteskrav som gäller. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
Micke,
Ja, visst är det kul med trehjulingar, oberoende av vart det tredjehjulet sitter. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig att bli klokare på hur tiltningen fungerar. Är inte tekniskt duktig så jag har inte ens försökt. Vad jag i alla fall vet så är det en patenterad lösning och via hemsidan kan man hitta länkar till van den brink-bolagen där man kan läsa mer. Som du säkert vet så är det flera parametrar som styr lutningen för att den ska bli "rätt". Carvern styr även en del med bakhjulen. Detta är dock en väldigt enkel konstruktion och helt mekanisk. Jag kommer som sagt att försöka ha med Carvern på många platser och jag ser fram emot att byta provturer! mvh R _________________ Ronny Steisjö ____________________________ Porsche 996 -00 |
||||||
Jag har studerat Carverns system lite grand eftersom jag blev lite sugen att bygga en 4-wheel tilter när jag hjälpte Micke lite med t42:an.-
Slutsatsen är att Carverns sytsem är rätt så komplicerat med en hel del styrelektronik vilket gör att man inte kopierar det i första taget. Sedan är Carverns tiltning "tvingat" med hydraulik så det skulle inte gå att byga in på T42:an ändå utan rätt mycket ändrande. Ett alternativ som kanske inte är helt omöjligt är att man skulle kunna få lov att använda sig av Carcers system, särskillt i en prototyp, om de kan se att det skulle kunna ge licenspengar (jag har för mig att de har som mål att sälja lincenser i framtiden). Det alternativ som återstår (och som hade passat att bygga om T42:an med) är det som jag skissat på att använda. Då bygger man på aktiv motstyrning med lite back-up lösningar för extremlägena. Nackdelen (?) är att man måste köra den som en MC, dvs styra åt fel hål. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Carver one -06 | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (11234 totalt) |