Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab sport Grp.2 1964 AWR | 9171 besök totalt |
1990 modifierades bilen enligt Apendix K. till banracingbil och kördes i Historisk racing till 2000 Bilen har sedan dess stått i garage och har någon gång körts på Mittsverigebanan och SMK Söderhamns bankörningar på Flygstaden F 15 Motor: 3 cyl. 850 cc grupp 2 trimmad 75-80 hk 6500 rpm Växellåda: 7:38 spc. 1 Skivbromsar fram och trummor bak Under tävlingsperioden blev det en hel del pallplatser i RHK serie klass TC11 (0-1100cc) 93 totalseger i Wareco cup 94 klasseger i Wareco cup EM-deltävling på Anderstorp1994 med bland annat Björn Jansson som inbjuden andreförare EM-deltävling på Anderstorp1995 är en av höjdpunkterna i Team AWRs historia här säkrades en 2:a plats i klassen med Saab sporten, målgång strax efter den forne F1 föraren Reine Wisell och den legendariske hundkojetrimmaren Richard Longman. Goda råd och stor hjälp hade jag av Hans Zolnir med att räkna ut vilka porttider och hur avgassystemet skulle se ut till motorerna. Tävling på Mantorp Park 1994 Mantorp 1992 |
||
|
||
Underbara bilder Anders! OT: Såg jag att ni kommer åka SLC nästa år igen? Kul om det blev så. Trevligt (Saab)folk kan vi inte få för mkt av i depån. |
||
Hej
Mattias jag får väl åka till mittsverigebanan och brumma till sommaren. Andreas det verkar som Johan skall köra SLC GT nästa år Micke Jag hoppas att jag kan köra en tävling 2006 |
||
Det skall bli roligt för oss att träffa trevligt Saab folk så jag hoppas att vi får träffa dig i någon depå i sommar Mvh Anders |
||
Foto osmo Savikko Bilden är tagen vid en av SMK Söderhams bankörningar på F15 Flygstaden 2005 |
||
|
||
|
||
Du borde styva upp 2-rykarn mer fram pga att så fort inner bakhjular lättar från backan kan inte röven ta mer viktförstjuting utan allt resterande hamnar på ytter framhjul och bilen kränger bara mer.
Som har till följd att man får mer camber åt fel håll. _________________ Johan Sjölinder |
||
Hej Fuling På den bilen sitter v4a rallyfjädrar fram (kapade) och bak sitter v4 original fram (kapade) bilen är ganska understyrd specielt i låga farter typ 90 graders sväng som på bilden ovan men vid lite högre fart ( 80 km är hög fart för en 2-rykare) så funkar fjädringen bra. Mvh Anders Mantorp 1994 |
||
Min kvalifiserade gissing är att bilen är lika understyrd även när det går fortare, bara att det inte käns så.
Eller rättre i sakt i skarpa böjar så känner man inte att man passerar grepp-gränsen under sättingsfasen(rörelse), sen när aset väl satts sig bryter understyringen ut. Jag gjorde det brutala att fördubblade fjäderhårheten fram och sen vart det lite hårdare bak. Resultatet vart en bil som varnar mycket tidigare, kränger mindre. Hmm kränger fortfarrande som en roddbåt i storm men förut var det ett nötskal. Förmodligen är aset lika understyr nu som förut men varnar MYCKET tidiagre, hmm kan ha fått lite grepp till pga en lite förbättring av camber, Kan väll tillläggas att mitt skåp var pissnödig i varge böj. Nu är inte liknelsen kanske direkt överförbar mellan din oljapannan och mitt V4-as pga vikt, däck mm, men prinsipen. Anders, åker du även med bakhjulet i luften i långa böjar? Eller är det bara i tvära böjar och i ingången på böjen? Kul med RIKTIGA bilar _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag skulle tro att innerhjulet bak även vid höre fart inte har så mycke kontakt med asfalten. ska nog prova hårdare fjädrar fram, fast en riktig Jungel-trumma ska väl lyfta lite bak eller? |
||
Nja ingen bil skall lätta innerhjul konstant, det ger bara mer kränging till ingen nytta.
En FWD kan lätta innerhjulet i instyringen med mycke broms. Typ samma sak som en RWD kan lättar inner framhjul i utgångarna. Nu skall man bara styva upp så mycket fram att innerhjulet precis ligger i backen. Hälst då med krängre. _________________ Johan Sjölinder |
||
På fulings inrådan så satte jag bakfädrar från en 99cc fram, de har 15mm dia och är på 6,5 varv färdigkapat. För att inte fjädern skulle trilla ur så fick jag ersätta nedfjädringsstoppen med skruv och mutter. Jag misstänker att fuling inte riktigt trodde att jag skulle göra detta ingrepp eftersom myten säger att kapade v4 fjädrar är nog hårt.
Förut när jag körde med kapade v4fjädrar så rapporterade åskådare decimeterhöga hjullyft i svängarna, nu så kan de inte se om hjulet lättar eller inte. Rent spontant så känns det som om framhjulen håller i lite bättre och bilen sätter sig snabbare in i snabba svängar. Dock så släpper den mycket våldsammare på blött underlag. ps: jag har krängningshämmaren kvar också _________________ //Mikael Jardstam |
||
Hej ska försöka ändra och testa när vi kör nästa gång på MittSverige banan Jag kör utan Kränareninghämmare utan diffspärr och jag kör på diagonaldäck 5.00 15" när det tävlas |
||
Hmm det som kan ställa till det är Donlopp race däcken som man måste använda i historisk raceing.
Men jag skulle testa med hårdare fram fjädrar. Kan väll tilläggas att Micke och jag åker på R-däck. Lite snabbt överlag V4 rallyfjädrar ca ca ca 75N/mm (D=14,3mm) std 99/og900 --> ca ca 100N/mm (D=15mm) og900 husvagn --> ca ca 125N/mm MYCKET beroende på antal lindingsvarv. _________________ Johan Sjölinder |
||
Våra race- och banåkarbilar Saab sport Grp.2 1964 AWR | 9171 besök totalt |