Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar MGB GT Sebring | 1, 2, 3 ... 38, 39, 40 >> 6 besök senaste veckan (220575 totalt) |
MGB GTS - 1970
(Uppdaterat 2023) Denna bil köptes helt original när jag var 18 (december 2005) för att vara en fin bruksbil. Det hela spårade ur självklart och trotts försvarsmaktsanställd så började jag plocka ner den för att lära mig. Det tog ända till 2013 på Falkenberg tills den gick på bana för första gången. Kaross : MGB GT - 1970 Sebring glasfiber skärmar / rear valance Glasfiber huv utan frame omgjord std Front valance Plast sido / bak / bakre sido fönstrerna "Le Mans" Grill med aluminium plåt mellan 8 resp 12e ekern, resten av ekrarna är insmalnade till 8mm Backljus ersatta med aluminium plåtar Dörrlås / vindrute spolningsmunstycke ersatta med gummiproppar 1 dämpare till bakluckan Aston tanklock på std placering Vikt : 895 kg med fulltank + 70 kg förare, tomvikt runt 780-790 kg med passagerarstol Chassi : Bilstein teleskopdämpare runt om Poly / nylatron bussningar 7/8" kräningshämnare i solid fästen med teflon mellan bussning Droplinks Comp Uniballs ställbara 660 lb / inch framfjädrar Comp bladfjädrar bak ca 2" lägre Banjo bakaxel med 4,875 : 1 diff. Minilite 15x7 med Yokohama A048 205/50-15M Motor / låda : 5ports topp med rätade insugkanaler med rostfria ventiler 1,69" på insug & 1,44" på avgas Insugsstyrningarna helt nertagna Dubbla ventilfjädrar med Alu caps Std vippbrygga med stålbussningar Härdad vipparms"axel" Kent 718 Kam 2500-7000 rpm 10,57 mm valve lift 290graders duration omsvetsat (rätat) S/T London insug med utjämningsrör mellan runners Weber 45DCOE 40grams Lättade lyftare Tube pushrods GB 5 lagers block *Linehonad *Lutbadad *Toppdeckad *Borrad till 1950cc (ca 83,7) *Nya kamlager + linehoning Carrolli stakar Smidda JE kolvar Slipad/polerad vev ca 15,5 kg *Riktad *Slipad 4 synk svänghjul *Lättat till 8 kg *Balanserat Competition Trycklatta Rally Lamell ARP bultar topp&svänghjul&vev Uprated oljepump originaltråg med alu baffelplåtar MGB 4 synk växellåda med rakskurna/tätstegade drev Inredning : original instrumentbräda Plåtluckorna för luft ersatta med alu diton Bantat elsystem -Cigg tändare -Bränslemätare -Kart / coupé belysning -Hazard lights -Kontakter till dörröppning för coupe belysningen +oljetemps mätare +Switches för att separat on/off bränslepump samt tändning med kontroll lampor +FIA brytare Monolita Ratt Hållborrade dörrar samt bortskuren plåt i mitten för fönsterhissar El / Broms ledningar dragna på passagerar sidan Saftey Devices 6p bur med dörrstag , Passagerar dörrstag rakt över öppningen Enkel Sparco Evo 2 Plus med 3" 4p Bälte 11/12 - 2005 dagen den kom till garaget April 2006 April 2007 Skärmar just dit limmade Oktober 2008 Bromsar , hjulupphängning , elsystem , lackat inuti / motorrum. och motor / låda har redan hunnit bli urplockade 1 gång 3/5 2009 Hemma från lack 19/5 2009 Första utrullningen sen lack 14/9 2009 Äntligen ser den verkligen ut som en bil , all el funkar , uppstartad Tjolöholm 2010 Även samma dag den kördes för första gången Nya Hjul 2011 , Redo för 3dje besiktnings försöket Första tävlingen Falkenberg 2013 Van Diemen RF80 - Från sida 31 Dansk historia från 1984-ca1993 därefter har den varit i Sverige. Dock aldrig tävlad i Sverige. Motorn är byggd av Bror Jaktlund och har ca 3-4 timmar sen dess. Växellådan är nychimsad med nya kåpor Inte så mycket att göra innan säsongen så har mest blivit små saker. Tex gjutit stol, bytt tändkablar/lock, lackat om karossen och plastat om nosen. Kali Kart / PCR Formel Nordic - 1984 Go kart - Från sida 32 Köptes av andra ägaren som slutade tävla tidigt 90tal och istället för att sälja så fick bilen stå tills jag köpte den. Håller på att renoveras Birel T12C / Parilla Go Kart - Från sida 32 Håller också på att renoveras. Hade diverse extra stag i ramen och tyvärr fel bromsok och lätt söndersågat / borrat fäste. Saknar 2 bakfälgar 210mm och ett magnesium 38mm nav jag tror jag aldrig kommer hitta. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
_________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Eh...Jag har ju för avsikt att stanna på Rejsa ett tag till, så jag säger inget _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Där finns en kille som tävlar med en nästan standard MGB GT i MGCC klubbmästerskap. Han har ett extra set ekerfälgar med R-däck på. Han håller stilen, men det går rätt fort ändå. För övrigt är han ganska duktig på att köra också.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Här har du någon att kolla närmare på. Hans Edin kör en MGB GT i RHK. MGBn är väl i grunden inte ett under av väghållning, ban-anpassat chassie mm, och ska du köra historiskt så sätter ju reglementet dessutom spärrar för vad du kan göra åt det. Men det går att köra förhållandevis snabbt med den ändå, och kul lär det vara. Om man kan ta att det kränger lite grann...
En bild till. Kränger lika mycket på den. _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||
Äh gör inget om de kränger lite !
Jodå finns ju minilite knockoff dessutom om man ska vara riktigt tuff, men ah har inget jobb o studiebidraget får gå till bilen. Ska fräsha upp han för de första, o sen blir de rullande renovering / trimning Började med att ta ur domkraft, bogseringslina samt reservhjulet (alla std ekerfälj), så den går nog redan lite bättre utan all den där tyngden hängandes bakom bakaxeln _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Ett tips om du ska ut och lufta den på bana: Se till att splinesen på hubbarna är OK och att fälgarna är friska. Det är inte roligt när det börjar knacka och skramla där. Att sätta R-däck på ekerfälgar som dessutom är knockoff är en utmaning i sig. Greppet gör att man frestar mer än nödvändigt på en redan klen och utsatt konstruktion. Jag har själv kört ekerfälg på bana och hur mycket man än bankar och drar åt så är risken att det glappar när man kommer är klar. _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||
Jodå tror dom är rätt så fina o ekerfäljarna är nyrenoverade o spinnerserna (rätt stavat ?) är helt nya o ligger ouppackade i förpackningar.
ska köra med original sulor, den kommer ju gå nästan enbart på gatan hela året Man måste ju njuta av att åka sportbil _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Jo, det är ju rätt så tänkbart, jag har hört att ekerfälgar kan flexa en hel del. Men det är rätt coolt att våga köra R-däck ändå. Och han har nog inte haft några större problem, uppfattade jag det som. Men är splinesen lite slitna, lär de bli MYCKET slitna ganska snabbt. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Hehe jepp, men håller mej som de e.
Ska ut o köra han lite o känna på han, verkar som om han vaknar vid 3-4000 innan de bludrar han bara o går ojämt.. Ska riva om i motorrummet nu idag o ringa om förnickling _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Hej!
Ett annat problem med ekerhjul är väl att fälgbanan görs lite kraftigare och därmed får man mycket vikt lång ut i hjulet. Splines är skit tycker jag, jag har fått byta fälgar och hubbar på min, men det är snyggt med ekrar. Har du dessutom orginalstorlek så är de på 14 tum och 4,5 tum breda vilket inte ger en så spännande däcksval. MGC'n hade 15 tummare med lite mer bredd. Vad gäller trimning av en B så är How to Power Tune MGB 4-cylinder Engines For Road & Track av Peter Burgess (www.mgcars.org.uk/peterburgess/) mycket läsvärd, äved David Vizards bok om A-motorn är användbar. Elwa-motor verkar ha bra koll på B-motorn också. Generelt sett så vinner man nog ganska mycket på att porta toppen i en B-motor och drömmen är en portad crossflowtopp och dubbla 45or. Behöver du delar så finns MG-center i Kungsbacka 0300-17534, jättebra tycker jag, men när det kommer till trimning så kan man hitta mer info på andra ställen i många fall. Vad gäller ratt så är ju Moto-litan snygg men själv bytte jag till en fetare läderratt inför förra säsongen, och det kändes mycket bättre. /Jesper _________________ Jesper Åkesson |
||
När du ska köpa delar är mitt hetaste tips Moss i England. Grejerna kostar ju nästan ingenting, man blir lite ledsen över att man inte kan köpa mer grejer därifrån. De är väldigt bra att ha att göra med, man får sina delar snabbt och billigt.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Mjo men struntar i de o lämnar det åt framtiden, vill man ha snyggare utseende så är det bara o smälla ditt knockoff Minilite fäljarna från Moss.
Den har jag redan på G för 125:- o har lite andra böcker här brevid mej om både pulser o annat skoj. Mjo hel aluminium Crossflow portad me en liten fin enkel tunn 45a o maxlättade ventiler nållagrade vippor o pulsberäknat avgas o dubbla webrar o digitaltändning o sen en stabil bas till de o Moss tätstegade rakskurna låda Nja nu när pundet e uppe i 14:- så är de ialla fall biligare o köpa bussningar från KG trimning istället Men resten går nog inte o hitta så mycket biligare, ska ändå över till birmingham nu i januari till Autosport International så är det alltid massa affärer som man kan köpa saker ifrån direkt över disken _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Lite uppdatering !
Bara bakre kabelhärvan vid torpeden som inte är "naken" alla klammor / delningar ska bytas & allt ska göras rent innan de lindas in igen Nypolerad Lucas tändspole Ja just de ! glömde skriva de, sitter Aluminium huv / innerskärmar på den. Std ? Cigg tändaren vet jag ialla fall är option, ska kolla upp resten _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Aluhuven är nog standard, jag har en på min och den är standard. Innerskärmar är inte standard men det är jättebra grejer då sprutet från däcken annars samlas i skärmarna framför dörrarna.
Din grill är inte original, på 70-an ska det sitta svart, djupt liggande grill. Fast jag tycker att din grill är mycket snyggare. _________________ Jesper Åkesson |
||
Jo grillen vet jag inte är original, dessutom är den helt ny.
okej då vet jag det, inte kommit 100% in i MG "träsket" än Haha nja tycker bakluckans "lyftare" eller vad man ska kalla dom är redigt fina kan ta ett kort imorrn, inte sett nått liknande på någon annan bil. Ska nog fan leta fram nått mer high-tech _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Våra race- och banåkarbilar MGB GT Sebring | 1, 2, 3 ... 38, 39, 40 >> 6 besök senaste veckan (220575 totalt) |