Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgring Ringen 13 Nov - Dimmigt och blött | 2 besök senaste veckan (6112 totalt) |
Da jag för tillfället jobbar nere i Frankfurt tog jag i helgen tillfället i akt och akte upp till ringen. Resan började i ett soligt Frankfurt och 1 mil innan avfarten mot Nürburgring började det givetvis att regna. Väl framme var banan ständ pga dimma samt att nagon öbo med ratten pa fel sida hade bestämt sig för att prova sina airbags.
Under tiden passade vi pa att titta pa alla (som vanligt) intressanta ekipage som stod parkerade pa parkeringen utanför. Störst uppstandelse drog min spanska kollega med sin svenskimorterade Ferrari 308, som pa resan upp till ringen drog pa sig ett handflatestort hal i avgasburken. Ljudet danade mäktigt i eiffelbergen men tyvärr blev han portad fran körningen pga ljudnivan. Ett litet hal... Vad är det som säger att man inte kan köra bana när man är langt över pensionsalder. Helrätt!!!! Hardcorekillar som utmanar vädrets makter Vacker Porsche Till slut "lättade" dimman och banan öppnade. Min japanska resekamrat hade en tendens till att vilja vifta lite väl mycket pa svansen pa den blöta banan sa dom första varven gick i makligt tempo. Ytterligare tva högerstyrda bilar passade pa att testa airbags och körningen var langt ifran säker med sikt ibland under ca 200 meter. Framat eftermiddagen hade det dock bildats ett torrt spar och allt flöt pa betydligt bättre. Som vanligt, en toppendag! Tyvärr lite för blöt för min smak... _________________ Rickard Franklin Volvo V50 T5 -06 Yamaha FZ6-N -06 |
||||
Håller med, det är nätterna i Nürburg som ska vara "blöta och dimmiga", inte dagarna Fina bilder! om man ändå hade SÅ nära dit.. _________________ Mvh / Kalle Hansen |
||||
Den gamla gubben i GT3 RS:en har jag också sett.
Fast jag var inte så imponerad över hans körteknik inne på parkeringen, men det var ju inte min framspoiler som gick sönder... _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Lite mer bilder från helgen!
Detta var mitt första besök på Ringen så jag är imponerad av alla super coola bilar man ser där en kall helg i november! och nästa gång jag åker dit kommer jag inte att ha en lika tung bil! Då ska det vara Speedster! Dimma på rakan: Grabbarna med Caterham 7:orna hade hjälp av Svenske F1 och Truck åkaren: Slim Borgudd och en engelsk/tysk som hette Nick(det är han som hänger över den gröna lite tidigare i tråden...). och här är en bild från RMA trackdayen som var torsdag-fredag! och härligt att se en hel rad med Speedsters oxå! Eftersom min egen var kvar hemma... _________________ Andreas Almqvist _________________ Badster R3 (ex. Opel Speedster) Vette -68 454:a med Nira Motorsport i3 sprut/tändning |
||||
Visst är det Slim med kepsen?
Vad är det för rött i mitten på bilden? Att det är något från Maranello förstår jag, men kan den heta 288 GTo Competizione? _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Läckra bilder!!! Sevenförare som inte är rädda för lite fukt! och en Ferrari som ser ut som en banbil! Den öppna skapelsen med vinge ser rätt kul ut den också!!! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Japp, eller nästan iaf. Tror det är en GTo Evoluzione. Men den var baserad på 288 GTo och är väl den egentliga föregångaren till F40. En riktig raritet byggd i 5 (eller möjligtvis 6) ex... _________________ Anders Dauner |
||||
Upptäckte att den hette Evoluzione senare, inte lätt med italienskan... _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Den hade nog egentligen lika gärna kunnat heta Competizione då den var tänkt som en Grp-B baserad på 288 GTo. Lite intressant är också att Ferrari inte riktigt vill kännas vid dessa då man inte byggde bilarna själva. Om jag inte minns fel så var det Michelotti som fick uppdraget. Samtidigt måste ju F40 legat i pipelinen och det påstås ju att den också utvecklades för Grupp-B. Och det finns ju onekligen en del likheter mellan dessa bilar. _________________ Anders Dauner |
||||
Jag tackar för dagens historielektion! _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Det var så lite så. Jag tycker att det är lite intressant med historierna kring udda modeller som är tillverkade i så här små serier. 288 GTo räknas ju som en riktig raritet med sina 272 (eller 273) ex och betingar en förmögenhet på auktion numera. Hur mycket skulle inte en GTo Evoluzione inbringa idag? Hur såg man på den 1986-87? Som en stylad/tunad 288 som inte var värd mer än skrotet den var byggd av? De som äger dessa bilar idag, köpte de bilarna för en spottstyver när inte ens Ferrari ville veta av dem eller har de betalat en förmögehet på senare år? Frågorna hopar sig och mystiken tätnar. oavsett vilket så tycker jag att det är kul att såna här rariteter används. Jag har sett bilder på en GTo Evoluzione från Nordslingan förut och jag har för mig att det var en RMA trackday så jag misstänker att det är samma bil. _________________ Anders Dauner |
||||
Jag må vara ute och cykla nu men jag tror att man ville införa Grupp B reglementet i racing också. Men mig veterligen kom man aldrig så långt innan det hela skrotades. _________________ Anders Dauner |
||||
Njaa, nu är du allt ute och cyklar i telegrafin! Monteringen av 288 GTo Evoluzione företogs mycket riktigt av Michelotti i Padua, men kravspecen ställdes i högsta grad upp av Ferrari själva. Anledningen till att de inte gjorde bilen själva var främst att kapaciteten i Maranello-fabriken var tämligen begränsad, minns att detta var på det glada 80-talet när 308/328:orna och Testarossorna månglades ut till var och varannn börshaj! Målet med utvecklingen var ju att testa fram en sportvagnsprototyp till Grp B, men när FISA skrotade reglementet stod de där med ett halvfärdigt koncept. Historierna går isär huruvida F40:n föddes som en idé kring vad man skulle göra med det överblivna materialet eller om F40:n redan fanns med i tankarna från start. Däremot står det helt klart att 288 GTo Evoluzione-modellerna användes som mobila testbäddar för F40-utvecklingen. Till skillnad mot 288 GTo:n användes kompositmaterial i chassit vilket sänkte vikten från dryga 1200 till 940 kg. Motormässigt nöjde de sig initialt med att öka laddtrycket från 0,8 till 1,4 bar samt höja kompressionen från 7.6:1 till 7.8:1 vilket resulterade i 530 hk/7500 rpm. Till det 2:a exemplaret monterade de större IHI-turboaggregat och fick ca 650 hk/7800 rpm. (Det var denna bil som för övrigt förekom i ett reportage i Automobil någon gång 1986-87, minns inte exakt vilket nr). 650 hk-versionen låg sedermera till grund för det powerkit på 200 hk extra F40-kunderna kunde köpa till. Totalt tillverkades 5 exemplar, anledningen till att en del tror att det var 6 st beror på att man helt enkelt tog en av de första GTo-prototyperna och byggde om till en Evoluzione, därav har den bilen haft 2 chassinr vilket förvillar det hela lite grann... Suget från marknaden att köpa ett ex var ganska stort. Man såg definitivt inte på dem som värda skrotet utan flertalet samlare/racingstall ringde och bjöd friskt men Ferrari ville inte sälja några eftersom de yxats till primitivt och saknade allt vad finish heter. Eftersom Ferrari dock alltid varit inkonsekventa lyckades några bilar komma ut på marknaden i alla fall, bl.a. fick sultanen av Brunei loss ett ex. Jag tror att Jaques Swaters på Ecurie Francorchamps äger/ägt ett ex också. Idag betingar de cirka 500 000 £ när det väl kommer ut ett ex till salu. Ett annat ex har demokörts på Goodwood Festival of Speed, det kanske är engelsmannens exemplar på bilden? Hur som helst, Evoluzionen är en i mina ögon extremt häftig kompromisslöst ändamålsenlig gatracer som förtjänar sin plats i Ferraris modellhistorik som länken mellan GTo och F40! _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Var är jag och cyklar? Det jag skrev går ju helt i linje med du skrev. _________________ Anders Dauner |
||||
Då missförstod jag "Lite intressant är också att Ferrari inte riktigt vill kännas vid dessa då man inte byggde bilarna själva" eftersom Ferrari aldrig haft några problem med att erkänna vagnarna, det har stått/står t.o.m. en på muséet i Maranello. Likadant baserades ju F40:n på Evoluzionen vilket gjorde att jag reagerade på "Samtidigt måste ju F40 legat i pipelinen och det påstås ju att den också utvecklades för Grupp-B. Och det finns ju onekligen en del likheter mellan dessa bilar" men jag kanske bara missförstod dig? _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Man körde faktiskt rally med Ferrarin oxå... Henri Toivonen gjorde nåt framträdaden men det lades ner. _________________ Daniel Steiner |
||||
Att man körde rally med GTo vet jag. Men F40 som är rena Grp C-räcern har jag svårt att tänka mig i skogarna. _________________ Anders Dauner |
||||
Haha ja sorry Jag som inte skrev så noga Fast det hade väl varit en syn kanske _________________ Daniel Steiner |
||||
jo, det hade nog varit en syn. Porsche utvecklade ju 959 för samma tilltänkta klass men den kom ju iaf till användning i Paris-Dakar. Undrar hur F40 hade klarat sig där? _________________ Anders Dauner |
||||
Helt OT, men måste säga att jag trodde jag var en bank av "onödig information" (alltså enligt andra). Vill med detta bara säga kul att båda herrarna sätter med så mycket detaljer! _________________ Patrik Ljunggren |
||||
Nürburgring Ringen 13 Nov - Dimmigt och blött | 2 besök senaste veckan (6112 totalt) |