Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf GTI mk1 -84 | 1, 2 >> 6743 besök totalt |
Så var projektet igång!
Va och köpte mig en golf gti etta i torsdags för att använda som pendlarbil mellan jobbet. Kunde inte hålla mig efter jag sålt iväg min gammla golf gti-87. Så grymt roliga bilar! Sen när jag kom hem och han köra den lite så insåg jag att det var en jäkla rolig bil och fick ändrade planer! Bilen skulle bli en Racer och en pendlarbil! Ska tillläggas att bilen inte var i de bästa skicket då jag köpte den, men jag fick den riktigt billigt! Bilen var nybesiktigad med två tvåor, hjullagret och baklycktorna va ur funktion. + att de ingick en jäkla massa rost i köpet, men sån är inga problem för en plåtslagare Framtidsplanerna är ganska oklara än så länge, men de jag vet ja ska göra idag är att: *Grymmare fjädring och dämpare *Tillverka lite stag och bussningar *Laga all rost och lacka *Kapa bort reservhjulsbaljan och svets plant *slitza framskivor och greenstuf belägg *Nya framstolar och kasta ut baksätet! *14-15"Breeeeeeeeda fälgar *Vita framblinkers *Byta grill till enkel *Byta till dom gammla kofångarna. *ev. Bur Sen har jag inte kommit på något mer och nu till de jag ha hunnit göra Börja med att palla upp bilen. Så går började jag med att byta hjullager bak. När jag lix var igång så kollade jag även upp bromsarna och smörjde på dom. Det visade sig att bromsarna var i nästintill nyskick och de är ju ett plus. Sen tog jag högtrycken och spola rent hela underredet. Efter jag gjort de så slipade jag rent hela bakaxel, stötdämparna, mm. Grundade och sprutade sedan lite underedsmassa på. Jag målade även trummorna med lite silvrig hammarlack. Alltid trevligt med lite färg. Brydde mig inte om dämparna och fjädrarna eftersom nya är på G. Sen han jag inte så mycke mer igårkväl. Efter några timmar slipande och lackande. Nu idag har jag tagit de ganska lungt. Slipat lite ytrost och slitit ut hela inredningen, mattor och all asfalltsmatta. Fick ut över 7kg assfaltsmatta. Nån ägare innan hade klätt hela golvet me de. Anledningen till att jag slet ut hela inredningen var för att kolla rost hittade ett litet hål där det även läkt in en massa vatten. Så nu har jag en kupé värmare i bilen över natten+ att jag hängt upp alla mattor på tork. Tro jag skiter i att slänga in ny asfallts matta väger bara en massa:) funderar på att spruta med en speciell dämpmassa som vi har på jobbet iställe. Efter lite skrapande och rensande, samanlagt över 7 kg asfaltsmatta Hör järna av er med ideér! Har ni nått som jag är ute efter så får ni också höra av er! ps. Mer bilder på bilen kommer imorgon! Mvh/jossa _________________ /Johannes Persson Golf gti mk1 -84 Saab 900 2,0t -96 |
||||
GTI mk1 är en av mina favoritvagnar. Snygg, snabb och klassisk. Lycka till!
Giugiaro visste vad han gjorde |
||||
Nice med ännu en Mk1:a
Välkommen hit... O lycka till med projektet!! Dom är för roliga mk1orna.. _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||
Tackar tackar!
Ska försöka hålla den i orginalstuk utanpå fast som en racer i övrigt. Ne ska ut och grejja i garaget nu! Kommer mer bilder och info ikväll! Mvh/Jossa _________________ /Johannes Persson Golf gti mk1 -84 Saab 900 2,0t -96 |
||||
Hej hallå!
Det gick lite frammåt i garaget igår. Plockade ner allt på karossen utvändigt för att börja slipa innan lack. Ska även byta bakskärmkanterna och framskärmarna. Var som sagt en heldel rost underskärmbreddarna som för övrigt åker ner i sopkorgen nu. Blir till att ha utan. Sen Kapade jag bort den plåt i golvet som var rostskadad och bankade till en ny. Ska börja svetsa på onsdag då svetsen kommer hem. Sånt gillar vi inte, men bra blire. Hoppas ja Sen tog jag mig en koll på dom främre hjulhusen och frambromsarna. Om bakbromsarna var som nya så kan jag säga att jag alldrig sett något VÄRRE än frambromsarna. hatta inte att bilen fick en anmärkning på dom då den besiktigades. Dom var totaltslut! Så idag var jag en sväng ner på stan och bestälde nya slitzade skivor och lite hårdare belägg! Hoppas man få stopp på kärran nu Då jag lix var igång med bromsarna så passade jag på att blästra oken och sköldarna, sedan målade jag dom med hammarlack Kollade även på en säkningssats som säkte 60/40 idag men jag vet inte om de kanske blir lite lågt. Nån annan som kör me de? Skulla även villa he tips på billiga sport/racingstolar, så äre nån som vet så hojta till! Ska ut i garaget och börja pyssla på lite stag nu. Blir nog 3st. Har någon gjort egna till en golf etta så får dom hemst järna skicka bilder! Kommer mer bilder imorgon på dom nya bromsarna! Mvh/Jossa _________________ /Johannes Persson Golf gti mk1 -84 Saab 900 2,0t -96 |
||||
Grattis till en skoj bil Jag spenderade vintern och våren med att fixa till min mk1:a så nu har man bara allt finlir kvar.... men då tappar jag helt plötsligt tempo istället, men det ska nog ordna sig till slut Jaja jag köpte en splitt ny coiloverkit/skruvfjäderben på Ebay.de för 3500:- vilken har fungerat riktigt bra än så länge iofs inte mer än 20-30-talet mil på dem. Formel K hette de. Finns massor där att bevaka, bara att söka på "gewindefahrwerk" . Stolar, om priset är viktigt, är bara att köpa begagnat. Jag köpte min beggade Cobra Monaco för 900:- inkl leverans till dörren . Fick dock bygga underredet själv, men det var inga stora probs. Lite solblekt och någon fläck som knappt syntes, jag är kanonnöjd. Angående fjäderbensstag så tänkte jag oxå bygga egna men det finns att få från 5-600 + frakt (ibland billigare) från ebay så jag tror jag kommer vara lat och handla därifrån istället. Lycka till med skruvandet _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Hallå! Hur går det för dig med byggandet då? Kommit långt? Jag hittade samma coiloverkit/skruvfjäderben märke: formel K som en snubbe importerade från england. skulle få betala 2700:- men du säger att dom funkar bra då? Stolar söker jag för fullt men de verkar vara ont om begagnade tyvär > Hehe, ja ska då bygga mina egna stag, roligare om man gjort sakerna själv Mvh/jossa _________________ /Johannes Persson Golf gti mk1 -84 Saab 900 2,0t -96 |
||||
Mitt byggande är ju besiktigat och godkänt (u.a ) 7 juli https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php 1. Rulla skärmkanter/svarva fälgar för att däcken inte ska ta i. 2. Plocka in inredningen under instrumentbrädan 3. Kapa ner den lite för höga buren och fixa två burplattor samt montera in den 4. Fixa krängningshämmarstag 5. Fixa shortshiftstaget 6. MERA effekt 7. Ev uppgradera originalstereon som är kass och de icke så välljudande högtalarna 8. Ev. en likadan Cobrastol till passageraren... men då försvinner baksätet... som iofs använts två gånger sedan juli. 9. Rostskyddsbehandla i balkar och håligheter. 10. Skrapa underredet och lacka eller bättra på underredsmassan?!!? Det var de stora småprojekten... sedan finns det en hög med små smågrejor att ta hand om också Angående fjäderbenen så har jag inte tillräckligt mycket erfarenhet, men som nya är jag mycket nöjd. Fick mer komfort än jag trodde jag skulle få.. Och de funkade utan problem vid bankörning trots en ganska stundtals skrovlig Sviestad så tappade hjulen aldrig fästet. 2700:- är ju ändå i princip gratis så det är ju värt att prova tycker jag. Dessutom så går de att dela så ev. kan man ju trycka ner Konidämpare för att få lite justerbar dämpning också Andra dämpare som är billiga är ju Supersport och de sägs vara lite väääl hårda och i vissa fall av tveksam kvalitet. Finns ju annars KW i tre varianter vilka startar på dyrt och går uppåt Men de har ju bara fått lovord. FK Köningssport har ju Konidämpare så de har också fått bra lovord, som dessutom finns i en rostfri variant (Silverline X) precis som KW. Sedan finns det även en uppsjö andra märken som Raceland (fått riktigt risig kritik på de forum jag läst), Weitec, Koni, Bilstein, K.A.W m.m.m.m mvh _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Ikäll har jag bara legat på latsidan tycker jag.
Va en sväng förbi och hämtade ut lite saker. Monterade dit dom nya brembo max skivorna och beläggen idag. Vart kanon! Dock kärvade ett ok som inte ville gå ihop, och jag saknade en stor polegrip men de löste sig efter många om och men! Slipade även fjäderbenen ren från rost och målade med svart hammarlack, somsagt. Alltid trevligt med lite färg Såhär blev de. Dom som satt på innan. Otroligt dåliga! fattar inte hur bromsarna ens tog! Hoppas nu att det inte är nått skit jag har köpt, har ju då bara hört gott om brembo, prisvärt och bra. Har då fuckat kanon på saaben min. Kom på idén att man kanske ska kapa upp ett hål på varje sida på fronten och dra rör eller nått till bromsarna, eller dom kanske får tillräckligt med luft? Imorgon börjar allvaret! Ska börja svetsa! Nya baksärmar är inhandlade! och fram blir på bättrade+ bakluckan. Blir även att svetsa fronten, en bit på dörren och golvet. Hoppas jag hinnar allt imorgon nu. Målet är att ha klart den för lack nästa helg. Men vi får se hur det går med de. Jaja, ska gå till sängs nu och drömma vidare! Mvh/Jossa _________________ /Johannes Persson Golf gti mk1 -84 Saab 900 2,0t -96 |
||||
Måste säga att utav alla VW-bilar så är det nog bara GOLF MK1 som tilltalar mig...
/Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Så igår fick jag hem svetsen, började med att mätu ut vad som skulle kapas bort.
Sen vare bara att ta fram rondellen och kapa. Han punkta dit nya kanten men sen han jag inte så mycke mer. Har fullt upp med så mycke annat Såhär taskiga såg dom ut innan jag började. innerskärmarna va lika dåliga. Fastpunktad. Jag passade även på att modda lite i innerskärmarna. Kapade av själva rundningen och punktade sedan fast dom i skärmen, på så sätt får man större plats och lite friare i hjulhuset. Bild på de kommer. Nee.. nu bär det ut i garaget igen, hoppas hinna plart skärmen ikväll! Mvh/Jossa _________________ /Johannes Persson Golf gti mk1 -84 Saab 900 2,0t -96 |
||||
Det har hänt lits saker i garaget nu! Ha fått dit båda baksärmarna och är snart klar med golvet och trösklarna. Skrapat de mesta innom dämpväg också! Har också börjat finspackla lite lätt inför lacken.
Kommer med en bättre uppdatering imorgon med lite bilder och tjafs Mvh/Jossa _________________ /Johannes Persson Golf gti mk1 -84 Saab 900 2,0t -96 |
||||
Hej hej!
Har inte skrivit så mycket nu på slutet tyvär på grund utav att jag ej haft någon svets att jobba med, men nu är den fixad och jag är i full gång igen i garaget! Har inte hänt så mycket tyvär. Har svetsat en massa rost, börjat spackla lite lätt inför lacken. Sen en kväll då jag hade lite att göra så fixade jag vita mätartavor. Lite racing ska de vara Kom på att jag kanske ska göra utblåset i mitten av bilen därbak, har nämeligen en japsdämpare med 4" utblås liggandes som jag tänkte kan komma till användning. Vad tror ni om de? Sen dehär med speglarna, ska man köra på orginal eller ska man försåka skaffa några mc-spegler eller ev. f1 speglar. Orginalen är jo som klassiska men. Ja ja, jag vet inte riktigt. Förslag mottages järna! Bilder på de jag gjort kommer i helgen! Mvh/Jossa _________________ /Johannes Persson Golf gti mk1 -84 Saab 900 2,0t -96 |
||||
Låter intressanat! Du har ingen msn, icq eller nått? Mvh/Jossa _________________ /Johannes Persson Golf gti mk1 -84 Saab 900 2,0t -96 |
||||
oj oj oj, hade nästan glömt bort att jag hade en användare här tyvär, så de har blivit snålt om uppdateringar på den sista tiden. Har mest hållt på med finpill som slipat, spacklat och kittat. Har även blivit en hel del svetsning.
Skärmkanterna är då klara. Spacklade, grundade och kittade. Bara lack som väntar på dom. Högra sidan och här är vänstra Reservhjulsbaljan är bortkapad. Håller på med en ny plåt till den. Håller på att banka lite "fördjupningar" i den. Tro den kan bli fladdrig och ostabil om man bara sätter dit en plan plåtbit. Ska svetsa dit nya biten i veckan. Tröskeln på vänster sida är är svetsad färdig, dock återstår lite spackling där. Vänstersidan är det ett hål kvar att svetsa igen. Framskärmarna är i bedrövligt skick har jag märkt. Inte lönt att hålla på med, så finns det någon här i forumet som har 2 liggandes i närheten så hör gjärna av er! Hade lite att göre en kväll så jag fick för mig att göra vita mätartavlor, såhär blev resultatet. Inte illa Speglarna på dörrarna har jag bestämt mig om nu och jag behäller orginalarna. Är ju trots allt en golf. Lite randoms bilder Bakplåten, Har svetsat igen för orginalutblåsen och bytt lite i mitten. Sedan är ellt tennspacklat. Ska kapa upp hålet för utblåset snart ska ju gå ut i nitten. Har skaffat en japs dämpare med 4" utblås se de kommer nog se rått ut På bakluckan återstår bara att svetsa igen hålen för torkaren och munstycket. Sen så är den klar. Var faktiskt i ett mycket fint skick Trodde den skulle va upprostad innanför rutan som jag har fått erfarenhet av, men så va inte fallet. Skööööööönt. Ja, nu har ni fått sett vad som ha hänt dom senaste veckorna. Har gått rätt trögt om jag ska vara ärlig. Men sen så vill man ju inte slarva då man lix är igång. Har man börjat så är det lika bra att göra sakerna ordentligt! Väntar iprencip på lack nu. Om allt går som det ska så blir det nästa eller näst nästa helg som bilen körs in i boxen. Längtar lagomt! Skicka görna kommentarer om ni har något att invända! Mvh/Jossa _________________ /Johannes Persson Golf gti mk1 -84 Saab 900 2,0t -96 |
||||
_________________ Kristoffer Edholm (Golf gti mk2 TURBO) |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW Golf GTI mk1 -84 | 1, 2 >> 6743 besök totalt |