Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 -73 (med audi motor) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 7 besök senaste veckan (96478 totalt) |
Har suttit i trans å läst varje ord i tråden nu... måste tagit 2 timmar minst =)
Ångrar inte en sekund... helt otroligt bra bygge å "trådpedagogiken" är helt förträfflig! Kan inte sluta fascineras av er som har förmågan att bygga dessa konstruktioner och ser framför sig hur allt kommer se ut... sånt kräver ju decennier med erfarenhet! //Salig =) _________________ Stefan Enoksson |
||||||
Dom har human priser och dom är dessutom trevlig å prata med å väldigt hjälpsam, mot för en viss annan firma jag prata med. ja med allt jag köpte så är det iaf x2 _________________ Dennis Jonsson Audi As4-R 2.2TQ http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=196330 |
||||||
lite har det blivit gjort men jag har inte haft ork att skriva/ta bilder då jag har hämtat en bil med bror (det var lille bror som köpte en trevlig bil ca 120 mil hemmifrån enkel väg en röd toyota mkiv) och varit värd par på ett bröllop, plus skolan så jag har precis hämtat mig efter en tid med lite sömn. snitt 4-5 timmar per natt 2 veckor men jag hoppas det vänder nu i helgen då jag är borta över helgen på hälsohem hos mamma dock är det ca 18 mil från garaget så det blir inge skruva i helgen! men det kanse är lika bra så man tar sig tid att vila på ricktigt! _________________ jonny strand |
||||||
puuu utvilad efter helgen så ska jag lägga ut lite bilder på saker jag har gjort!
först har jag gjort om mina fjäderben så dom trivs med 2.25 fjädrar pga. billigare och större utbud än original! det enda som är ogjort med dom är att svetsa fast gängan på fjäder benet! har två gängade rör med muttrar till över om någon vill köpa. dom är gjorda för Porsche 911 bilstien fjäderben inner diameter på dom gängade rören är ca 50.5mm blev kanon till min rör när man tog bort färgen från fjäderbenet! jag börjat greja med motorn motor och låda har jag blästrat och sen målat alt som inte var aluminium. har även börjar slipa/putsa/polera upp delarna och motorn! en lite fuelrail har jag fräst fram också! blev kanon snygg efter lite slipande och polerande! har även gjort massa små skit grejor som gängade fästen för tryck slangar osv på motorn! som ska svetsas fast på insuget bla! även fästen för ic och diverse andra små grejer har jag svarvat fram! det enda som fattas nu är pengar! jag tänkte köpa rör för att göra klart dom bärande delarna i karossen men min ekonomi tillåter inte det denna månad! plus att gasen tog slut i båda svetsarna > så jag får hänge mig att göra sånt som inte kostar så mycket Tex. putsa hela motorn! och göra klar allt som ska svetsas osv.! _________________ jonny strand |
||||||
|
||||||
kul att se at det går framåt.
blev dock lite orolig när det diskuterades eftermarknads sprut, varför inte använda orginal kabelhärva och databox??? finns kanon fina programvaror till audis femma så varför krångla till det och försöka mappa själv (många som blåst isär sina motorer på det viset. trippa in på ace-competitions hemsida och välj ut ett effekt uttag som passar dig och bygg sen ihop din maskin med delarna dom rekomenderar sen är det bara att åka till borås och be dom stoppa i en ruskigt fin programvara där körbarheten och gången inte går att komma i närheten av med hemma mappningar. undrar du något ang ace trimmning så är jag rätt säker på att jag kan hjälpa dig bara att höra av dig. har byggt ett gäng motorer enl det konseptet som alla funkar felfritt. mvh dennis _________________ Dennis Hansson Lärare fordonsprogrammet Ängelholm Förare/mek Guldgossarna Racing |
||||||
tyvär så blir ju mycke runt om kring ombyggt så det blir lite svårt med ett färdigt chip! men det går ju att utgå från orginal och mappa om det om man vill. har hjälp till att skuva på en audi som andvänder orginal box osv men med störe lmm och mappade på turbocenter.och man får ju mycket gratis då! det som suger är ju den där lmm mm . min tanke är att köra med vems och mapsensor så man slipper lmm! priset är ju väldigt bra för vems plus jag vill gärna lär mig mer om mappning osv och det bästa måste ju vara att få det att funka själv och sen be om hjälp vid själva mapningen! jag är inställd på att köra med vems sprut! men kommer nån med en bra/billig lösning som funkar bra så är jag ju inte negativ har hört priser på 5000-6000kr för vems sprutet med bredbans lamda! vet inte om det stämmer men för det priset så är det svårt att hitta vetiga alternativ!? specielt då jag inte har nån lmm eller box nu då jag gavbort orginal boxen och jag har aldrigt haft lmm till motorn! sen kommer jag inte att öppna motorn eller byta turbo före bilen funkar och är besiktigad osv! så det är ju inga supper grejor som jag riskerar om man säger så! _________________ jonny strand |
||||||
_________________ ________________________________________ Slobodan Kostic www.kostic.nu Spons BSR KRB EAAB Peter G |
||||||
s2dennis: har funderat och tittat mer på insprutnings frågan och jag börjar över väga att kör med orginal box! då jag såg att det gick köpa lmm från direkt från bosch för ok peng! plus att jag har nog kommit över en s2 3b box! ska under söka vad som fatas för mig och räckna lite på priset! för det är ju mycket jobb man slipper som sakt!
sen har jag beställt aluminium rör och böjar till ic och tryck rör blev 2.5 tum då jag inte ska ta utt så mycke hk. plus alu rör till kylsystemet och en 75graders temostat i ett löst temostat hus! sen ska jag fixa en kyllare men här har jag inga uppslag än så nån som vet en billig kylare som är bra för en billig peng får gärna komma med tips! ett plus är om det går hitta billigt på skrot eller liknande! _________________ jonny strand |
||||||
jag frågar dom som kan! plus att det jag är intreserad att lära mig sen försöker jag läsa böcker osv så man lär sig nåt _________________ jonny strand |
||||||
Precis som med allt annat här i livet, man måste kämpa och vara intresserad =) Själv håller jag mig nog till att köra bil istället =) MvH Fredrik _________________ Fredrik Forss |
||||||
Har du byggt om Fjäderbenen till coilovers? Hur går man tillväga för det?? Fördelar med coilovers i förhållande till MacPherson?
Kanon bygge! Synd att inte bilderna på din hemsida funkar bara... _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||||
det är inte så svårt att bygga om fjäderbenen men det krväver lite maskiner om man ska tillverka allt själv! den enda fördelen för mig är att det blir lätare att hitta lämpliga fjädrar och byta/laborera som jag ser det! jo jag vet att sidan är pucko har inte nånstans att ha alla bilder! är så när man har gratis web hotel får se om jag orkar fixa det snart! _________________ jonny strand |
||||||
Hur funkar det med löst termostathus? Sätter du det på original termostathus med lite slangar bara? Eller bygger du nytt lock att sätta på blocket? Lät intressant. Berätta gärna hur du tänkt. =) _________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||||||
Hur gör man då? maskiner är inget bekymmer för mig... _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||||
[quote="jonnystrand"]
Priset stämmer bra och då Vems har en erfaren kille i Shellefteå så tror jag att du kommer att bli väldigt belåten med ditt val av insprutning. Trassla dig gärna in på www.vems-group.org och skapa en 'memberspage' så vi kan diskutera fram en bra trigger innan du bygger in allt så att det inte går att komma åt det Föresten, ditt bygge är ju så coolt att man blir yr i huvudet! _________________ Jörgen Karlsson Audi 80Q V8 -83 Lotus Elise S2 -01 |
||||||
lite uppdate! i helgen har jag slipat/svetsat/polerat aluminium det tar sjukt lång tid kan jag säga men det är bara att bitta ihop! jag skule vilja forsätta med karossen men pengar finns inte! så jag får jobba med dom grejor som jag redan har! hoppas på att få lite pengar över till jul så man kan beställa dom sista rören och lite småt och got för att ramen ska börja bli klar!
men jag är långt i från syslo lös för det en lite bild på helgens mek är på sin plats i alla fall! ser inte så mycke utt på bild men det är stor skilnad i verkligheten! insug och motor fästen är på gång också!
tar ett rör med läplig diameter och svarvar gänga på utsidan! sen svaravar man inner diametern på röret till den diameter man har på sitt fjäder ben sen svetsar man fast röret! så gör jag i allafall! själv klar måste du ta hänsyn till vad för fjäder diameter du ska kör med osv!
är det nån som fåt tändningen att funka på en 5cyl med vems? _________________ jonny strand |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 -73 (med audi motor) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 7 besök senaste veckan (96478 totalt) |