Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 242 -75 (drift) | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (15368 totalt) |
tjäna tänkte lägga upp mitt lågbudget projekt. har läst om många andra riktigt grymma byggen som man blir väldigt avis på. tänkte lägga mitt strå till staken (visserligen inget jättebygge men ändå). det är en 242 med den ultimata årsmodellen som jag tänkte byta motor på till en B21ET plus uppgradera väghållning, bromsar m.m. fast första prioritering är att få allt att funka (har bara byt belägg och fjädrar innan i min mekar karriär) sen ska väghållningen få sitt. effekten tar jag senare, anser att man ska ta andra saker först (effekt hysteri är inget för mig). första prioritering i drifting är inte en massa effekt utan ett bra chassie (samma när det gäller bana). är ju hundra grejer man vill göra egentligen, får se hur mycket som hinns med. köpte den i vintras och tanken var la å kört redan i år på några drift tävlingar. men tiden gick väldigt fort av nån konstig anledning så jag siktar in mig på nästa år istället. mening är att köra så mycket som möjligt nästa år på olika grejer, bara det svänger. fast det är drifting jag inriktar mig mest på. detta är mitt första "projekt" och meningen är att lära hur saker å ting funkar, för det är inte min starkaste sida. blev riktigt biten av bankörning förra året när jag körde med min 900 aero på bana med stcs. hade tyvärr inte råd att ha kvar denna plus att saab inte riktigt är den ultimata drifting bilen (det är inte 242 heller men den driver i rätt ända iallafall). hoppas ni gillar projektet. skriv gärna nån kommentar. här är lite bilder på "pärlan"
mvh Tobias Gunnarsson ps. vill tacka magnus för en mycket bra sida (den bästa i min menig) d.s _________________ Tobias Gunnarsson |
||
och färgen. 70-tal när det är som bäst. Ska bli intressant att följa projektet med denna bilen. Lycka till _________________ Peter Karlsson |
||
det är inte omöjligt att de blir lite frågor (några dumma oxå förmodligen). till er andra kan jag hälsa att färgen blir kvar ska förbättras lite bara. detsamma gäller även draget för att jag tänkte ha släp med däck och dylikt till tävlingarna.
_________________ Tobias Gunnarsson |
||
Hyfsat garage du har med tanke på att du enbart nyttjat det för byte av belägg och fjädrar...
Skitkul projekt iaf-jag älskar när folk utgår från veklighetsnära projekt jämfört med texLoaded Inget ont i ultradyra projektbilar för den delen, men vad jag vill säga är att det är kul med folk som bygger utan en sjö av pengar att ösa ur Det är lika roligt i min värld att läsa om budgetbyggen som lyxbyggen-även det hjälper drömmarna mera att läsa om lyxbyggen, no offense. MERA INFo! _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||
Karl B: Det gör jag gärna. Kan va kul å "tjyvkika" på mer avancerade bilar så man får lite ideer. Är väldigt okunnig så alla tips å råd är hjärtligt välkomna.
Tobbe: Jo garaget räcker till , är en före detta verkstad på macken jag jobbar. Tanken är att sätta i en riktig stol och bur. Sen blir de nog org ok med 940 skivor och lite trevligare belägg. Va gäller väghållningen så vet jag inte riktigt än, är sugen på gula koni. Har ju redan satt på sänkfjädrar, får nog se över bussningar oxå. Är lite inne på alubussningar, men vi får la se hur det blir. Kul att du gillar den. mvh Tobias _________________ Tobias Gunnarsson |
||
Nu har det hänt lite mer. Har fått i motorn och satt på ett annat insug. Inte hunnit så mycket mera, har kollat lite var jag ska plassera olika grejer osv. Fast det går väldigt segt känns det som. Ska försöka snabba på lite mer. Våren kommer ju snabbare än va man tror. Här ä två bilder på motorn.
Har även lackat om bakluckan och monterat vingen. Det va allt för den här gången. Mvh Tobias _________________ Tobias Gunnarsson |
||
Då var de dags för en liten uppdatering. Var ett tag sen sist men jag har inte haft så mycke att rapportera. Det som har hänt sen sist är.
*Köpt en 405a topp med D-kam. Planad och med nya pinnbult. *Lyft ur motorn igen och balanserat veven, ska hämta stakarna och kolvarna imorrn som oxå är balanserade. Ska monteras snart med nya lager och ringar. *Köpt 940 grenrör och ett 15g aggregat. *Fick även tag i ett gnistat sprut, så man får lite mer soppa. *Väntar på att få hem glasfiber skärmar och baklucka. Kommer nog inte på iår för jag ska göra formar först så man har lite reserver plus att huven ska gjutas av. *Bromsarna är klara, blev org med ventilarde skivor fram. Lackade och genom gångna. *Har köpt nya bussningar runt om oxå, det blev org för ekonomin är lite tajt just nu. Det var nog de för stunden. Ska uppdatera när det börjar trilla ihop mer. Här är en bild på hur motorn ser ut nu. mvh Tobias _________________ Tobias Gunnarsson |
||
Kung med 242a o frän färg !
Men du skulle ha bytt kammen till en K eller H kam 15g hur stort inlopp är de på den ? Måste ju visa min pärla också De är bara o hojta till om du undrar nått ! _________________ Super Se7en "HAHLIN7" 9.48@243kmh 402m 510hk 608nm på bakhjulen Åmsele Superstage 1.22.16 WWW.HAHLIN7.SE |
||
Kung med 242a o frän färg !
Men du skulle ha bytt kammen till en K eller H kam 15g hur stort inlopp är de på den ? Ja färgen är helt klockren. Får se om jag hinner lacka, vill gärna ha ihop den så jag får köra lite. Har planerat å köra på rudskogen under gatebil plus nån tävling oxå. Vet inte inloppet på turbon men jag kan mäta om du vill. Ska räcka till 260-270 hästar säger dom. Jag kommer nog hamna runt 200 så de räcker gott plus att spooluppen ska vara riktigt bra i dessa aggregat. Egentligen var jag inne på en A kam för botten draget, men denna satt i toppen och ska tydligen vara lite vassare på mellan registret så jag tänkte prova. Måste säga att din var helt klockren, perfekt stuk man blir nästan lite sotis. vad kör du med för grejer då? mvh Tobias _________________ Tobias Gunnarsson |
||
De har de ju redan gjort. Var ju inte tänkt att de skulle bli så mycke äns engång, skulle ju bara slänga ihop nåt å lära mig skruva och köra. Får la se hur de blir nästa år för går de bra iår, så tänkte jag statsa på den stora klassen nåsta år. mvh Tobias _________________ Tobias Gunnarsson |
||
Hallåj
Varför nöja sig med 200 hk ? med en k kam tillräcklig turbo och soppa så de räcker så är 300 hk inga problem. varför vill du ha mycke bottendrag när du driftar ligger du vell inte under 4000rpm ändå ? En polare hadde ungefär som du har fick fullt ladd vid 2300rpm. Nu köpte han ett bra grenrör av mig ca 60cm och en holset hx40 turbo 58mm inlopp ock en K kamm. De var A innan den går mycke bättre nu laddar bara 0.9bar och förut laddade han 1.2 ock körbarheten är också bättre drar fint igenon hela registret Jag har 405 topp portad flödar ca 195cfm special kam buggypack fjädrar standard bottendel hx40 turbo 60cm grenrör delorto förgasare mm _________________ Super Se7en "HAHLIN7" 9.48@243kmh 402m 510hk 608nm på bakhjulen Åmsele Superstage 1.22.16 WWW.HAHLIN7.SE |
||
Men D kammen ska tydligen inte vara så långt ifrån K, dock lite sämre på högsta varven. Jag tror den blir bra. Jag har aldrig haft isär en motor eller trimmat innan. Så jag håller på å lära mig, så alla tipps är välkomna. Botten drag behöver man väl inte men jag tänkte att ett lätt jobbat register borde vara d bästa. Du får gärna ge fler tipps. Varför 200hk? Tänkte lära mig köra lite, tror att jag nog skulle ta vatten över huvudet med mer effekt. Har ju bara kört på snö innan. Va tror du man ska satsa på senare för mer effekt med bibehållen körbarhet?, jag hade tänkt mig alu ic och en portning. Vad fick din polare ut ungefär?
_________________ Tobias Gunnarsson |
||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 242 -75 (drift) | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (15368 totalt) |