Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo Alfasud 1.5 -83 | 5711 besök totalt |
Testing, testing....
Bilen är (troligtvis) berikad med Colombo Borrani kammar med uppskattad duration på 280 grader. Sudden börjar dra runt 4500 rpm och motorn mattas något efter 6500 rpm. Ca 7200 rpm är det mesta jag varvat och det känns bara dumt att varva mer då den drar bättre på nästa växel, även om den nog klarar 8000. När man varvat till ca 7000 brukar det lukta lite bränd olja (tror det är olja iaf). Kan det vara olja som tränger mellan kolvringarna? En kompis 2002 tii luktade också lite bränd olja efter att den varvats till 7. Sen förvärvet i maj har jag bytt ut följande : * Skivorna bak eftersom gängorna till hjulskruvarna var helkassa. * Höger (eller om det var vänster..) hjullager bak * olja + filter, vatten + glykol, fördelarlock, rotor (m borttaget varvstopp), tändstift, kamremmar, bromsvätska * Justerade förgasare, efter mitt otränade öra och högerfot. * Dinitrol i bakdörrarna. Ska försöka dränka bilen i rostskydd under vintern. Har nyss köpt begagnade K&N filter. Ena filtret passade rakt på men på andra sidan (vänster) behöver trottelhävarmen justeras eller distans läggas på förgasaren för att filtret skall kunna monteras. Premiärkörde mig själv och suden på bana på kinnekulle med alfaklubben den 6 aug. Eventuellt har någon av de tidigare 13(!) ägarna kört suden på bana tidigare. Förra ägaren lackade om bilen och bytte grill samt stötfångare till dito av äldre modell Någon som vet vad jag har för fälgar förresten? 14" är det och ser ut som alfa, men sud är det inte. _________________ christian johnsson Alfasud 1.5 qo - 1983 328i touring - 1995 |
|
|
|
Först när jag såg fäljarna tänkte jag på de där från SAAB som skall passa på till exempel Alfa 105-bilar, men sen så såg jag navkapseln och tänkte att det var ju precis så som mina som jag hade på min 33:a (första Alfan jag skaffade). I kväll kollade jag bland lite diverse bilder och då dök denna bild upp. Kan det ha varit såna på Sud också Det är reservhjulet från min 33:a (RIP), alltså hade jag inte samma fälgar som på din Sud men navkapslarna var samma dock, därav hopblandningen.
Ställ annars en fråga på AlfaPower.nu så får du nog klarhet hur det var med fälgar till Sud. PS. Fälgen på bilden bortskänkes om den hämtas. DS _________________ Magnus Bengtsson |
Vilken godbit. Trodde inte det fanns några körbara, hyffsat rostfria sudar kvar att köpa.
Håller själv på att renovera en Sud TI 82:a, men den köpte jag 1994. Såg ut så här innan jag började riva ned den. _________________ Michael Gunnarson |
Uppdaterar med lite bilder från senaste året. Tyvärr är det dåligt med byggbilder, kanske lite pga att jag inte köpte digitalkamera förrän i somras.
Hur som helst så köpte jag ett spax psx suspension kit (= dämpare (återdämpning ställbar) & sänkfjädrar) från europerformance.co.uk i januari förra året. Bärarmarna fram blästrades och målades samt fick nya poly-bussningar från superflex. Dämparna verkar funka bra (för mig iaf), men fjädrarna är helt enkelt för mjuka för bankörning har jag märkt. knutstorp i juni med alfaklubben Foto: Anders ohlsson http://hem.passagen.se/racepix/ Parkbanan i september med svkg Foto: Kristoffer Rydquist triss i boxrar på parkbanan luftkylt, vattenkylt & överladdat _________________ christian johnsson Alfasud 1.5 qo - 1983 328i touring - 1995 |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo Alfasud 1.5 -83 | 5711 besök totalt |