Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Morgan 4/4 -65 | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (23819 totalt) |
Vi börjar med lite historik: Bilen såldes första gången från Morgan fabriken till en Jacques Savoy, Paris -65, då var den blå med ekerfälgar och svart inredning. 1969 byggdes den om till tävlingsbil av Rutherford Engineering i England och tävlades därefter i div. ban- och backtävlingar fram till säsongen -84. Våren -85 köptes den av Berndt Andersson på den trevliga annonsen ovan. Han började köra Modsport i juni samma år. Här är lite resultat: 1985 (slutresultat) Anderstorp 30/6 2 poäng (8 av 9 deltagande) Mantorp 11/8 6 poäng (tvåa) Falkenberg 1/9 10 poäng (tvåa) Han körde sporadiskt även -86 och -87 men utan några framskjutna placeringar. Till höger kan ni skymta hur den såg ut då på Mantorp -85. foto www.modsport.just.nu Bilen renoverades och modifierades till gatbil av förra ägaren och kompisen Joakim Billing. Jobbet gjordes mestadels av Bennets i Stenkullen mellan -96-98 ungefär. Då fick den bla ny kaross, motor och växellåda. Den har varit i min ägo sen vintern -03. Efter köpet har jag bla fixat nytt tändsystem, kyl, 6-punkts, släckare, R-däck. Lite bilder från Kinnekulle: jonas@kinnekullefoto.com Kinnekulle aug-03 TVR/Cobra träffen jonas@kinnekullefoto.com Kinnekulle aug-04 TVR/Cobra träffen -Jonas, stort tack för dom fina bilderna. I denna länken finns fler: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Lånad från SVKG's hemsida, målgång '60-minutes' på Kinnekulle-04 några bilder till. -Frugans danska släkting provsitter efter medåkning.(foto mig själv) -På garageinfarten (foto mig själv) -Mittmotor.(K&N filtren skall bort i vår, nya med bättre flöde är preliminärt utsedda) (foto mig själv) Nuvarande spec: Kaross/chassi mm: Vikt ~610kg + förare Bredd 1650mm (1500mm original) Glasfiber, aluminium Morgan modifierad original ram. Morgan 'sliding pillar' fram, stel axel och bladfjädrar bak. Justerbara Avo dämpare Tvåkolvs/enkelskiva fram, trumbromsar bak. Motor: Ford BDT 1975cc, 4cyl, 16v, borr/slag 90x77.6mm ombyggd från turbo komp 8.44:1 till numera 11.55:1 och bestyckad med Weber 48 DCOE, aluminium block 'closed deck', stålvev. Effekt 231+ Hk DIN vid 8600rpm, max vrid 21.3kpm vid 7300rpm Lucas Constant Energy Ignition (brytarlöst elektroniskt tändsystem) Torrsump EDIT: i grönt ovan uppdaterat efter ombyggnad till 2 liter (050919). Motorbyggare: Roger Svensson, Halmstad Motorn är lite intressant; den är ifrån en batch av 200 motorer som Ford byggde -81 till Escort RS1700T, en föregångare till RS200 grupp B-rallybilen. Några trimmades av Brian Hart till en 2137cc BDT-E version på 500 turbohästar. Skillnaden mot en Cosworth BDG F2-motor förutom större 90mm borr är det bla en annan lösning på vattenkylning och oljedistribution, annars är det i grunden samma motor. Cosworth skall iof bara byggt på järnblock på sina BD-motorer, inte alu-block vilket Ford gjorde på BDTn. Växellåda: Ford Rocket Quaife Heavy Duty 4vxl, rak-skuret, osynkat AP Racing sinterkoppling Final drive 3.7 med diffbroms Beräknad toppfart 243 km/h, 1:an 120km/h, 2nd 160km/h, 3an 203 km/h . -Som ni ser är den lite för högt växlad för dom flesta banor. En 4.12 skulle exempelvis passa bättre på Kinnekulle och Knutstorp och får ner toppfarten till 219. Fälgar/däck: Revolution 4 Spoke, 9x13" fram, 10x13" bak Kumho Ecsta V70A medium 235/45 R13 runt om (finns tyvärr inte i 245-255 till 13" fälg, hade passat lite bättre där bak, försökte få Kumho fabriken att tillverka 2 däck men det gick inte). Övrigt: 37liter alu-säkerhetstank Sabelt 3" 'lightweight' 6-punkts bälte AFFF 1.75 l manuell släckare Bilen klassade in i Roadsport A 1998. Vet inte om den gör det idag? Slutligen en skum bild från hur den har det under vintern med sina tre kompisar. -Jolly good, Michael. _________________ Michael Stadig --BBDB-- Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
Kanonbil! Har inte insett att det är samma bil som det svarta monstret som gick i Historisk tidigare. Intressant. Den har man kollat på ett par gånger. Ska bli kul att se och höra bilen med uppdaterade maskinen. Tyckte den lät otroligt fint redan i fjol på Kullen.
EDIT: Vilka luftfilter har du "preliminärt" utsett som bättre? Kollar lite själv. _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||
Vilken häftig Morgan! (är det här klubben för inbördes beundran för de med brittiska bilar här )
Min farsa hade en Morgan 4/4 under 70-talet som han brukade hämta mig från dagis med, och det har tydligen satt sina spår... _________________ Rikard Lundberg |
||||
-Tackar! ITG Megaflow kandiderar (från TrendAB), fårse om trimmaren gör Den gick egentligen inte i Historisk utan i Modsport mellen -85 till -87, sen dess har den inte tävlat i seriösa sammanhang. En svart/alu Morgan Competition har tävlats i historisk vet jag, fd Hasse Skoog's bil kördes av Lars-Göran Iskowitch i historiskt för några år sen (tror jag)... _________________ Michael Stadig --BBDB-- Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
Jag uttryckte mig slarvigt. Det är Modsport-Moggen jag menar, men hu vad tiden går fort...
Just nu har jag vanliga PiperCross "överdragsfilter" på mina trattar. Får inte plats med mycket annat men har inte koll på hur bra/dåliga de är. Intressant att höra din trimmares dom. _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||
Såvitt jag kan begripa ja Ladda ner roadsporträknaren! http://www.utzon.se/gamla/Roadsport/ _________________ Pär Hylander |
||||
-Jodå så kall luft som möjligt eftersträvas, ett litet alu-scoop är med på långa-listan.
om den gamla viktuppgiften stämmer så är det på håret, får kolla reglementet så jag inte missat något, annars finns ju bly. _________________ Michael Stadig --BBDB-- Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
Hej
Efter sjue bilarna är Morgan min favorit. Vem vet om man inte borde ta ut sin pensionsförsäkring ( om det finns nåt kvar på den) och byta mot en Morgan. Ser att du har samma smak som jag / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
-Hej Bengt, om jag själv får välja mellan min Caterham och MOGen så är den senare helt klart no1. Denna MOGen är mer ban-anpassad och har faktiskt ett bättre balanserat chassie, den har också mkt råare drivlina vilket tilltalar mig. Nu är ju jämförelsen inte direkt rättvis eftersom min 7en också kan trimmas för att klara motsvarande varvtider osv. Möjligen har väl dom nyare Caterham en mkt bättre potential i chassiet än den 'beprövade' tekniken i MOGen. -Själv så ser jag väl egentligen Morgan som en trevlig och vacker veteranbil än en banbil ...med undantag för denna 'lätt' modifierade. _________________ Michael Stadig --BBDB-- Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
Klassade bilen in i Roadsport A tidigare bör den göra det nu också.
På Anderstorp 1985 hade jag en lite fight med Morganen. Bernt hade varit en halv sek före på träningen men jag tog honom i starten. (bild) Han jagade sedan mig ett par varv. Jag var snabbare på rakorna men han bromsade senare. 1985 hade man inget krav på ljuddämpning och jag kommer fortfarande ihåg hur Morganen lät på fullvarv i slutet på långa rakan med avgasröret en meter från mitt öra. Bernt pressade på mer och mer och till slut hade jag bromsat så sent att jag var säker på att åka ut på mossen. Jag hade bestämt mig att köra rakt fram när jag ändrade mig, tog kurvan och klarade den precis. Jag hade hittat bromspunkten. De här extra 50metrarna blev för mycket för Morganmaskinen som stannade bakom mig i ett blått rökmoln. För den som är intresserad av varvtider så blev nytt banrekord på Knutstorp i Modsport 1985 1:10.339 Bra tid i roadsport C idag. I Roadsport C blev nytt banrekord 1:20.132. Hans Kellander i Honda CRX _________________ Anders Hofverberg |
||||
Den motorn är det många som blir avis på. Kan inte finnas så många kvar av 1761cc då de flesta byggdes om till 1802cc till RS200 (och senare ombyggda av Hart till BDT-E).
Denna bil vill jag inte missa att se på bana till sommaren _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
-Mycket trevlig race-rapport Berndt bor inte så långt ifrån där jag bor, tyvärr blev inget besök hos honom förra året som planerat, hoppas det blir av till våren istället...får se om han har någon kommentar till fighten Anders, har du möjligen några av Berndt's bästa varvtider kvar? Vore kul att jämföra lite. _________________ Michael Stadig --BBDB-- Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
-6maj på Kullen med SVKG blir det förhoppningsvis premiär-åka' utav. _________________ Michael Stadig --BBDB-- Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
-En liten uppdatering...
Körmässigt har Morgan-säsongen spolierats nästan helt och bilen har hängt motorlös uppe under taket bra länge nu. Motorrenoveringen som påbörjades förra hösten har dragit ut på tiden. Detta främst pga att vi tog ett sent beslut i våras att fodra om motorn och gå från 'special' 85 till 'std' 90mm i borr. Men nu börjar det närma sig leverans. Fick en rapport från trimmaren idag och nu har motorn gått sisådär 1.5h i bänken och ger drygt 170hp redan vid 6000rpm. Slut-bromsningen kommer göras på måndag så det blir att åka och hämta i nästa vecka. -Blir en trevligt MOG-höst mao... _________________ Michael Stadig --BBDB-- Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
Kul att höra! Det var på tiden. Kanske ett litet BBDB-möte på Kullen? Måste kolla rejs-kalendern.
Jag får i motorn på söndag och skulle gärna vilja ha några varv till gjorda innan skrotet ställs undan för vintern. Vi får höras. Du lär väl behöva köra in lite mer än jag iofs... _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||
-Den kommer vara klar för rejs direkt i princip, dvs 2h i bänken och oljebyte är tillräckligt ...men jag kommer väl ändå att köra på gatan lite lungt och städat till en början för att se att allt är OK. Jag skall bara beställa nya luftfilter efter att motorn åkt i (vill mäta lite mått med den på plats) sen blir det att kolla in bankalender....är väldigt sugen på att se vad den kan göra på Kullen nu -Hade din motor också varit iväg på om-pyssling? _________________ Michael Stadig --BBDB-- Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
-Byggd på MOGens gamla lådda? _________________ Michael Stadig --BBDB-- Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
-Säger till om jag behöver lite plywood till Lolan _________________ Michael Stadig --BBDB-- Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
Våra race- och banåkarbilar Morgan 4/4 -65 | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (23819 totalt) |