Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf GTI Special mk1 -84 [Såld] | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (11511 totalt) |
I brist på bättre sysselsättning så här på semestern och bara massa regn ute tänkte jag skriva lite om det senaste tillskottet i bilparken.
Bilen införskaffades i mitten på december -04 då jag behövde bättre framskärmar till ett påbörjat renoveringsobjekt och säljarna hade hittat ett bättre utgångsmaterial för sin 9h racesatsning. Köpeskillingen stannade vid 1000:- då varken drivlina eller inredning fanns tillgängligt . Ett lite plus var dock att en halvbur fanns monterad (fastskruvad) samt även lite rör till ev. helbursbygge. Det visade sig att bilen var i betydligt bättre skick än den jag gett mig på att renovera. Så det första objektet, nedan, som jag börjat renovera blev till att rensa ur och sälja av . Enligt senaste besiktningkontrollen (maj -02) hade bilen gått 15500 mil. Instrumentbrädan som låg på durken visade en mätarställning på 15670 mil. Den nya mätarställningen blev 12340 mil, vilket motsvarar mätarställningen på bilen varifrån drivlina och inredning kom. "Racern" besiktigades utan anmärkning 050707 . Nämnde själv när jag kom in att att framvagnen behövde en inställning. Trots en pik från SBP-herrns kollega, om körsättet, då bilen med däckskrik kördes upp på lyften så gick det bra . Behöver jag säga kraaaaftigt med toe-in, märkte sedan några dagar senare att jag dessutom inte dragit åt fjäderbenen... för att jag ju skulle göra den justeringen senare Lite kortfattat vad som behövde fixas var byte av en skärmkant, den andra gick att lappa ihop. Några få småhål i hjulhusen "knackades" fram, och några småhål i golvet+bakre innerskämar efter väl häftig svetsning av burplattor. Fick också reparera ett hörn på bakluckan som annars var i toppskick?!?! Elsystemet kopplades tillbaka och allt fungerade . Växelöverföringen byttes ut mot en i aningen bättre skick, bakaxeln demonterats och renoverats, likaså framvagnen. Topplocket har också blivit lätt renoverat dock ingen portning vilket jag ångrar lite nu. Motorspec: Standard 1,8 liters 8 ventilare med renoverad topp (112hk, 153Nm) Extraktorgrenrör med 2" avgassystem Jamex skumfilter som ligger på hyllan och inväntar montering... hittades i reservdelsbilen På G: Söka reda på fler ponies till vintern. Överladdat eller ej överladdat?!?!? Väghållning: Bonrathbussningar fram Helsvetsade fjäderbenstorn fram och bak. original fjädrar och stötdämpare.... var det någon som sa jänkepråm? Planer: - Coiloverkit. - Hembyggt undre fjäderbensstag fram - Främre övre och bakre övre fjäderbensstag. Hjul: BBS RS 7x15 ET16 (3-delad splittfälg) Toyo 888 (GG), 205/50-15 Bromsar: Helt original med lite luft i systemet, nybytt vätska iallafall. Planer: Inget planerat än, men har ju en förkärlek för di stora röda som återfinns på favvobilen: Påsse . Inredning: -79:ans GTI ratt originalinredning, om än ingen ljudisolering under mattorna Buren utanför bilen ska in vid tillfälle, måste dock "sänkas" då innertak numer finns i bilen. Sparcostol på ingång om allt går vägen Planer: Djupare stolar till passageraren? 4 punktsbälten Exteriör: -83:ans singelljus grill -78:ans kromade stötfångare. Planer: Utsidan kommer att hållas relativt original. Måste dock fixa till de svarta plasthållarna för originalstötfångarens sidor. Så det var lite om lillracern.... nu börjar det bli dags att ta tag i "skåpbilsracerns" trasig turbo... ingen vila ingen ro . _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Gött med en Mk1:a till
om du mot förmodan skulle gå och trilla eller nått och komma på att du vill byta dina kromade kofångare mot original plast får du gärna höra av dig till mig Lycka till med bygget! _________________ Martin Pålsson - Golf GTi Mk1 - |
||||
En etta till Trevliga fälgar på en fin bil, trevligt skick på motorrummet också. Noterrar även att du har de vackra kofångarna på också.
När det gäller det eventuella motortrimmet så röstar jag för ej överladdat _________________ Peter Karlsson |
||||
Härligt, kul att det kom lite regn så att du kunde ägna lite tid åt rejsa.nu!
... skålad stol till passageraren...?! det är klart.. bara buren kommer på plats så hoppar jag GÄRNA i där nån gång!!! _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||
En får tacke för kommentarerna .
Är rätt nöjd med utseendet, nu är det bara att börja åtgärda körupplevelsen oxå, vilken för tillfället lämnar ganska mkt att önska. Bättre chassi och mindre sladdrig växellspak och gärna lite mer pulver under huven så ska det nog vara riktigt genomskoj . Yaskin: buren på plats!!!??? Attans mer jobb ... du kanske kunde lite camberplattor till mig under tiden . _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Det ska vi nog kunna ordna! Skicka en ritning eller locka med lite bärs så kan vi skissa ihop!
/en som har semestern kvar... _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||
En kasse med bärs ska jag väl kunna styra upp, ska till Dk imorrn . Har nu inhandlat lite väghållning, blev ett nytt coiloverkit från FK. Blev deras rostfria Silverline modell, dock ej den med justerbar rebound . Men priset gjorde att jag inte kunde tacka nej ... kul när man kan göra klipp på Ebay... nu är det bara hoppas att grejorna kommer fram oxå. _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Härligt! men, hörde jag inte ordet "lågbudget" i början av projektet.... Snart är du inne i samma sväng som jag....men din bil är iofs körklar...
för övrigt, jag ska till Ryssland under nästa vecka, så vi kan blanda upp danskölen med vodka... det blir nog fina ritningar det.... _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||
ser mkt bra ut din bil Får du bara ner den en bit närmare backen nu så... Har tänkt köpa mig en uppsättning ställbara dämpare till min turbo mk1a nu i vinter oxå. Va fick du ge via ebay för den uppsättningen du köpte? Ha de gött _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||
Priset blev med dagens växlingskurs 3380:- inkl frakt (EUR 364) Att priset blev så bra berodde nog till största delen på att dämparna låg på ett "konstigt" ställe/vrå på det ganska så kategoriserade tyska ebay. Dessutom så var rubriken skriven som "...Golf I...", alltså bokstaven "I" istället för siffran 1. Ett Weitec kit, beggat, ej rostfritt eller justerbar rebound, gick för EUR361 ex frakt någon dag senare. Antal visningar på mitt kit var 50 och på det begagnade Weitec kittet var det 461. Supersnabb säljare oxå, har fått mejl från UPS om att beräknad leveransdag är imorrn wohoooo _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
ååh vad jag saknar min golf när jag ser en som din
helt klart en av de ballaste och roligaste bilar jag ägt! jag skulle nog inte köra med överladdat! ifall du vill behålla motorn så är det bara att börja meka.. annars så skulle jag stoppa ner 16V motorn från golf 2an.. vilket var tänkt i min (blev aldrig av). _________________ - Magnus Ripén - Bmw 2002 |
||||
Idag var det lilla hjulafton för mig och lillracern
Hade förresten blandat ihop det hela med coiloverkittet... det var en uppsättning Formel K... mer lågbudget, iaf till listpris sett som ligger på 499 EUR, men jag är nöjd ändå. Lär inte bli sämre än det originalchassie som är monterat nu . Skulle det visa sig vara sopor så hoppas jag att en uppsättning Koni går att trycka ner i de enkelt demonterbara stötdämparna _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
vill oxå ha nya dämpare
Får nog bli ett inköp såsmåningom iaf.. hehe dämparna var justerbara i höjd iaf va? i vilka höjder då? _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||
Frän goff
Du vet inte av nån GTi motor som är till salu för en billig peng? Vill ha mer fart i min röda Mk1, förgasar motorn e rolig men jag vill ha mer. _________________ Dennis Jonsson Audi As4-R 2.2TQ http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=196330 |
||||
Vet faktiskt inte... men de ska nog kunna sänka tillräckligt . Står ju bara vad TUV godkänner och det var 35-70mm om jag inte missminner mig. Ofta går det att sänka mer än så.
Hade du varit en dag tidigare hade jag haft en motor till salu (dock ej komplett och utan växellåda). Den bilen har dock blivit skickad till sin sista vila . _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW Golf GTI Special mk1 -84 [Såld] | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (11511 totalt) |