Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Nissan S12 | 3320 besök totalt |
Japp, håller på att pula med min bil som kommer gå mest på bana och på bredden.
orginal fakta: Nissan 180ZX (Silvia S12) -88 Röd Motor: CA18ET 122 hästar m. kat Fälgar: 15" Alu 195/55 Hög och allmänt krängig. Håller just nu på att stoppa ner en annan bekant motor i den Motor: CA18DET 169Hk m. kat Motorn har fått sig: Ett steg 2 chip Höjt ladd från 0.6 till 1.6 Intercooler (740) Stort öppet luftfilter Baileys Evo Dubbelkolvs dump Rensad kat och 3" hela vägen är på G. Lite bilder dåra? Första modden efter inköp, Svarta lister/handtag. orginal spisen är inte så upphetsande. Fräschade upp en 740 intercooler, kommer nog skaffa en annan bättre snart. Motorn sittandes i donator bilen strax efter inköp (ooh va många tattar lösningar). Bailey Evo Dubbelkolv (det satt ett koppardon där vid inköp!! notera tattar lösningarna :/ ) _________________ - Magnus Ripén - Bmw 2002 |
||
Titta en AE86 look-a-like
Kool bil - jag hade en sådan förr - riktigt kul att sladda med är den trots att den inte har lsd. Hör av dig ang drifting om du vill veta någe MVH/ ........K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Jag har också haft en S12, den första bil jag ägde. En trevlig bil som jag faktiskt saknar lite.
Sen kan man ju inte motstå den typiska 80-talsdesignen heller Jag har läst någonstans om att den fanns med ganska många olika motorer. I USA stoppade de ju ner 6:an från 300ZX i den men den tuffaste motorn måste ha varit en 2-litersturbo på 200 hk. Det fanns även en 2-liters sugmotor på 150 hk som jag antar också var rätt kul. Synd att de tog in den med den klenaste motorn i Sverige. Fast det har ju du ändå rått bot på nu. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||
Tattarlösningarna? Det enda jag hittar på den här bilden skulle möjligen vara bandet till kameran Kul bygge annars-och med en aning sleeperförutsättningar-behåll bilen std utvändigt, med tanke på att den är röd antar jag att den är komplett med solblekt lack också? _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||
Kristian: Du kan förvänta dig att bilen kommer att användas till det den är till för
KYB dämpare och 2-vägs lsd kommer.. Johan: Tack! Joakim: Jo, CA18ET på 122HK med kat är inte så upphetsande. Denna bil såldes faktiskt med FJ20ET och CA18DET i Japan. Tobbe: Tattarlösningen kanske inte syns så bra, men allt är tätat med brun tejp för att tejpa flyttkartonger. Måste nästan ladda upp en bild där det syns bättre Det första jag gjorde var att skaffa en dump då förra ägarna hade ett koppardon sittandes där istället.. Snällt mot turbon.. NEJ. _________________ - Magnus Ripén - Bmw 2002 |
||
Idag tog jag ner vxl-lådan å tömde den på olja.
Monterade även motorn så den sitter på plats. Imorrn ska jag iväg å skaffa mig ett centrerings verktyg för att centrera kopplingen å sen sätta på lådan. Diverse slangar å sånt ska kopplas in så det bara är elen kvar. Då ska jag kontakta en som kommer att hjälpa mig med den biten. _________________ - Magnus Ripén - Bmw 2002 |
||
Motoralternativ (dock inte i sverige )
CA18DET - Samma turbo motor som i 200SX, utan IC FJ20ET - Racemotor på runt 175 hästar utan IC, ersattes av CA18DET CA18ET - Varför denna motor ens tillverkades vet jag inte, sverigs fel. CA20E - 2L sugmotor på nästan 150 häst, samma motor som i bluebirden. VG30E - 3L sexan med nästan 170 hästar! Bra vrid, dock väldigt tung. Att stoppa in CA18DET var inte den första motorn jag tänkte stoppa ner, hade en betydligt vassare motor i tankarna. Nästa år kanske _________________ - Magnus Ripén - Bmw 2002 |
||
Nu kommer lite uppdatering samt bilder.
Jag har som sagt stoppat ner motorn och lådan SKA SKA SKA SKAAAA på imorrn. Det ser väl inte så konstigt ut med en S13 motor i min S12a Det "lilla" öppna filter från K&N som ska stå för intag av luft. och en liten bild på byggherren _________________ - Magnus Ripén - Bmw 2002 |
||
imorrn hämtar jag å polarn det sista av elen så kan eljullen fixa det..
om jag har äckligt med tur så kanske han tar sig an bilen imorrn eftermiddag/kväll å kanske kan starta den på onsdag bilder och eventuell film kommer isf. _________________ - Magnus Ripén - Bmw 2002 |
||
ingen som har den stora säkringshållarn från en 200SX med kabelstumpen kvar på?
och den där stora kontakten som sitter breve, gärna med kabelstumpen kvar på. eller ifall nån har en kvaddad 200SX som jag kan plocka detta själv ifrån? det skulle underlätta ENORMT mycket. något som skulle vara lika bra är en beskrivning av alla kablarna som sitter i den där kabelstammen annars, färg- funktion alltså. Tack på förhand / Magnus _________________ - Magnus Ripén - Bmw 2002 |
||
motorfästen passar vilket som!
tänka ska väl göras att CA18DET satt i 180ZX före den satt i 200sx. CA18DET var uppföljarn till FJ20ET. monteringen är inte så krånglig, har man bytt en motor förr så är det ganska lätt. det är elen som är det jobbigaste _________________ - Magnus Ripén - Bmw 2002 |
||
snabb uppdatering.
det har inte hänt mycket tyvärr. däremot så har det kommit så långt att motorn morrade till med hjälp av nyckelvrid *jippie* det som saknas nu är en riktig intercooler, slangar, rör. nån som kan svetsa på en 25mm anslutning på ett rör åt mig? Även kylarn ska kopplas klart. Samt avgassystemet ska antingen krånglas på eller byggas nytt. Sen så vågar jag starta besten! _________________ - Magnus Ripén - Bmw 2002 |
||
Våra race- och banåkarbilar Nissan S12 | 3320 besök totalt |