Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona -74 | 2 besök senaste veckan (4956 totalt) |
Mitt projekt är en gammal Ascona från -74.
Det började som många andra projekt brukar börja. Hösten 2003 letade jag efter en rolig vinterbil och hittade inget vettigt, då kläckte kolegan ur sig att han hadde en gammal Golf -75 stående på tomten. Åkte och tittade på den och den var igenomrostig, jag vart ledsen och började förbereda mig för hemfärd då jag såg en gammal Ascona bajsbrunmettalic. Jag vart kär, henne ska jag ha och sprang in till kolegan och frågade vem som ägde Asconan. Till svar fick man "Det är jag som äger den, vaddårå?". Jag tar henne sa jag till kolegan direkt. Han sa att bränslepumpen var trasig på den. Några dar senare hadde jag henne i garaget. Nu hadde jag inhandlat mig en fin Opel som skulle bli veteranbil om ett år. Jag började leta efter lite extraktor rör och dylikt då jag hittade en rallysnurra till salu för alldeles mycket pengar för att vara en vinterbil, nåja dum som jag e så åkte jag och köpte den. Tänkte jag, trevligt nu har jag en rolig motor till bilen, nu kanjag ju börja fixa o trixa lite med den (det var väll här allt började). Hittade skärmbreddare på annons, jag korsade halva landet förr att komma fram köpte breddarna och åkte hem. En busbil måste ha bur oxo, ringde Guss och bestälde ett stort knippe med rör av olika former. Rensade hela karossen från allt, kastade upp karossen i ett "grillspett", skrapa skrapa skrapa undermassa (det var riktigt kul ). Vart positivt överraskad då jag inte hittade rost under mer än en plåtbit ca 10cmx25cm . Nu var karossen ren och fin, nu skulle buren in. Spenderade sju dagar och sju nätter för att passa in alla rör, fick hjälp av kompisens far att svetsa buren (licenssvettsare ). Nu började karossen förberedas inför lack, medans kompisen fixade med karossen så rev jag isär min nya rallymotor för dyra pengar för genomgång, vad e det jag hittar? ARGH ramlager som e tvärt av . Vad fasiken skall jag göra nu tänkte jag och funderade. Kände inte för att göra iordning nått nytt block. Då fick jag ett tips av en annan arbetskolega (han bygger locost) om att man kunde para ihop Saabsnurra med Opellåda, då tände jag på alla cylindrar direkt, dan efter låg det en Saabsnurra med 7000mil på nacken samt en Opellåda med många många mil på nacken. Det är ungefär där jag är nu, har bytt garage precis så det tar ett tag o komma igång igen. Här kommer det lite bilder. Finns även en hemsida om min bil samt 2st andra A-Asconor på WWW.ASCONA.SE _________________ Jhonny Kokko |
||||
_________________ Per Erik Struve Lek: Miata MX-5 NB Bruks: XC60 Sommarbruks: Vectra OPC |
||||
Struve: Har följt din tråd sen ett tag tillbaka Samma tuffa färg hehee...
Lite fakta om min bil: Motor: Saab 2.0T orginal så nära som på lite större turbo. Låda: omega 2.0 (sent 80-tal). Chassi: Spax dämpare, okända fjädrar från Lenk i tyskland, polyurethan bussningar i framvagn. Bromsar: 4-kolv från Volvo 240 med slitsade tarox skivor pagid belägg. Bur: Guss. Stolar: Sparco. Det är väll en snabb sammanfattning av vad som finns på bilen just nu. Kommer nog att modifieras o bytas delar många gånger innan bilen ser dagsljus nästa gång. _________________ Jhonny Kokko |
||||
Nu kom jag på vad jag ska ha för motor i min Opel Kadett B Rallye 1969 !!!
(omegan som ska släppa till lådan står redan på gården) Kadetten började jag för övrigt renovera -86 så nästa år bör den väl vara klar /Micke _________________ Micke Lvov mkt40 |
||||
Fränt!
Hur gör du med bes och sånt med tanke på saabmotorn. En besmotor lr? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Låter rimligt !!! +30 har ju bara besiktning vartannat år !!! (å andra sidan var väl effekter upp t.o.m 180 hk ok ??) _________________ Micke Lvov mkt40 |
||||
|
||||
Lite fel ställe att fråga, men
den däringa saabmotorn, hur är det gjort med oljetråg till den? och hur mycket plats behöver den mellan framvagnsbalken och motorhuven (höjden helt enkelt...) Gillar verkligen saab/Opel kombinationen En fin motor i ett lätt bakhjulsdrivet chassi från tidigt -70 kan inte bli fel /ola _________________ Ola Gustavsson |
||||
Så vitt jag vet så e det typ så långt han har kommit. Fixa för oljetråg och oljefilter då även det sitter lite illa till. Vet inte hur han tänkt att lösa det. //H http://medlem.spray.se/asconapower/ |
||||
Sorry at tråden har varit "offside" så länge.
Har helt enkelt haft mer att göra än vad jag hadde tänkt mig samt att motivationen har trynar. Angående Huv/framvagnsbalk så går det med nöd och näppe OBS! men så har du inte plats med oljefilter samt styrväxel Så fort det händer nått i garaget så"återkommer jag. Ha det gött. _________________ Jhonny Kokko |
||||
Kommer att besiktas som ombyggt fordon så då e det krav på 15kw/100kg. EDIT: Inte helt hundra på effekten men ungefär =) _________________ Jhonny Kokko |
||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona -74 | 2 besök senaste veckan (4956 totalt) |