Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GT 1300 Junior -72 | 1, 2 >> 13431 besök totalt |
Bildbevis från banmöte med CAR på Knutan 2004.
Dags att få tummen ur och visa min Bertone, Il Monster, som jag spontant kallade den första gången jag körde den. Jag har för avsikt att kompletera här med lite spec på motor och sånt. Jag har blivit inspirerad av Kraniel 2005-04-20 /mbn _________________ Magnus Bengtsson |
||
|
||
Klockren! Kul att äntligen få se den här.
Jag väntar ivrigt på specen - modifikationer och resultat. |
||
Min femte Alfa Romeo och den enda Alfa Romeo jag äger just nu. Detta är min andra Bertone, den förra såldes för att jag ville köpa en Alfa Romeo Spider. Men så dök detta Il Monster upp och jag var fast igen Min sedan november 2003. Den är troligen karossrenoverad för cirka 20 år sedan och har lite charmig patina men blir snygg som attan med lite puts. Trodde inte jag skulle hitta en så fin och kompetent bil när jag första gången åkte för att titta på den. Kul om någon kan ge lite historik om ni känner igen bilen! Tanken är att kunna starta i Roadsport någon gång i framtiden. Kör på banmöten med Club Alfa Romeo (CAR) och andra lämpliga tillställningar som den är nu. I med bågen så kan jag kanske få köra på Hyllinges träningskvällar på Knutan. Licensen tog jag för flera år sedan. Jag är medlem i CAR och HMS. Kört på banträffar med CAR de senaste 12 åren tror jag det blir, mer eller mindre aktiv på och utanför banan och organisationen. Framför allt vill jag kunna köra bilen under bravädersäsongen, jag har alltid prioterat körbarheten framför en massa mek, skruv och puts . Kraniel, Patrik R, Peter S och Goran här på rejsa vet. Sen hade man gärna haft mer flis att lägga på "utveckling" men att köra och glädjas är nästan gratis hehe. Grejjat de senaste åren/nyligen av tidigare ägare och lite av mig: Totalrenoverad 2000 motor trimmad med mycket gosaker gjorda (dyrt och hemligt) Dellorto 40 Större kylare Koni stötdämpare Termostat- och tvångsstyrd elfläkt Renoverad (inget skrap här inte) 1300 växellåda (5-vxl) MarelliPlex tändsystem Sprint luftfilter, rampipes, trattar Batteriet placerat i skuffen Plåtfäljar med lagliga däck Tuffare 2.5 tums avgassystem Renoverad koppling MOMo träratt och knopp Tuff nyrenoverad diffad bakaxel (dyrt men skoj...) Ny huvudbromscylinder Borrade bromsskivor fram Racingbelägg Nytt bromsservo Diverse bussningar Saker jag inte minns nu. I gömmorna: oanvända "Modsport 2" fjädrar (se Kraniels bil) Båge (se Kraniels bil) Revolution 5 spoke fälgar med Yokissar På gång: Lite småplock från Highwood Mindre ****lagning Brandsläckare Stol Huvudströmbrytare /2005-04-20 _________________ Magnus Bengtsson |
||
Tack, tror det blev runt 10.4 eller nått. Skulle nog kunna slipa lite på det. Under 10 hade varit kul att skryta med Det var roligare än jag trodde, en riktig kick att stå där och vänta på grönt ljus med en motståndare på andra sidan... Man vill göra allt perfekt, start-växlingar och vinna. Nerverna gav sig till känna flera gånger Det är inte köraraktfram bilen helst vill göra men den mer än trettio år gamla bilen vann bland annat mot en modern Pegg och en "hemlig" Golf fick köra hem redan efter mötet med mig _________________ Magnus Bengtsson |
||
Du köpte möjligtvis inte bilen i Halmstad? Det stod en identisk bil i ett garage där jag bodde fram till slutet av -03? Den var aldrig ute och rörde på sig utan stod bara och samla damm i en hörna. Försedd med R-däck, kamerastativ etc.
_________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||
Bilen stod i Helsingborg och hade R-däck, dock inget kamerastativ i bilen då. Jag minns inte riktigt men något med Halmstad kanske ägaren sa trots allt... jag minns inte riktigt. Jag köpte den i november -03. Nu har bilen fått lite ny plåt och "lätta" innerskärmar är på gång som skall förhindra framtida plåtjobb... där igen i alla fall. Banmötet på Knutan är nära _________________ Magnus Bengtsson |
||
12/6-05 Körde på Knutan... halt mest hela tiden. Var nog nära snurr flera gånger. Fick dock ett torrpass innan hemfärd.
Skulle haft R-däcken med men hade glömt bort att jag konverterat till högergängat runt om och att hitta muttrar passande Revolution-5-spoke-fälgarna gör man inte på en lördag Nästa mål blir att köpa stol ...och muttrar Bilder från broms- och axel. Förarmiljö. Finrummet _________________ Magnus Bengtsson |
||
Mmmmm... Vilket motorrum! Inget onödigt bjäfs där inte, bara det nödvändigaste - en motor. Den ser ut att passa ganska bra där också... trots att den inte är original. Vad väger bilen förresten?
_________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
Kanonläcker Mange.
Specen ger mig gåshud. Mycket "rätt" prylar. Saknar bara Campagnolo fälgarna för att bli perfekt, fast Revolution är grymt rätt med. Fan va jag saknar Bertonen. Får man se den på jobbeparkeringen i sommar? Ska du åka på Knutstorp med Fredrik Reichel(Tetra Pak) i sommar? Grattis! mvh Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||
Spookkkiiee Jag mailade till dig dan efter om precis detta (Knutan), så när jag skickade mailet till dig hade jag inte läst ditt inlägg Specen är OK Det som skulle göra sig bäst just nu är inte fälgar utan ett tufft grenrör... men saknar pengarna. om det bara ville bli sommar och regnfritt så kommer bilen till jobb, jag hör av mig Ny bil på gång eller? insomniac, angående vikten. Jag har ingen siffra på just min bil, bilen är inte lättad... än originalvikten skall jag leta fram. Skall uppdatera specen och skriva in lite siffror _________________ Magnus Bengtsson |
||
För många år sedan när jag började med bilar hjälpte jag en äldre granne med mekhjälp när han renoverade en gt junior och en giulia super.
Juniorn fick b.l.a dom eftersökta gta länkarna i framvagnen. Tyvärr flyttade han och sedemera jag oxå så jag vet inte vart bilarna tog vägen men det hade varit roligt att se dom igen så om någon köpt eller känner till en silver gt junior från göteborgs trakten med en ägare som heter Björn kan ni hälsa från mig. Jag körde 8 timmars banracing på knutstorp under några år och måste säga att jag saknar det. Fast V8 muskler är aldrig fel. Man tröttnar aldrig. _________________ krister gustafsson |
||
Nytt hus och barn har bidragit till lite lugnare takt på uppdateringar på bilen...
Bilen har jag nu i eget garage på tomten så jag kan gå ut ibland och klappa den lite. Stol (och kuddar) inhandlades för någon vecka sedan och den är nu monterad med hjälp av adaptrplåt som svärfar fixade. Lite rostlagning är gjord. Superlätta innerskärmar fram sitter på plats Småplock från Highwood ligger i en låda och väntar på montering. Besiktning avklarad utan problem. Annons utlagd efter muttrar till 5 Spoke fälgarna. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38659 Lite bilder på stolen. Självklart var jag tvungen attprova stolen till "Race", helt ok faktiskt _________________ Magnus Bengtsson |
||
Jag har för mig att KH Motorsport säljer Revolutionfälgar och tillbehör. Fråga dem om muttrar.
http://www.khmotorsport.se _________________ Rikard Lundberg |
||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GT 1300 Junior -72 | 1, 2 >> 13431 besök totalt |