|
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217
03 Jun 2005 09:10
Det som är ett mpste för att vi skall kunna köra är väl armco mellan de mötande bandelarna vid anslutningen till nya delen, samt en inhägnad av området.
Armco eller däck längs rakan hade inte heller varit dumt, vare sig kul att åka in i staketstolparna eller att åka ut på vägen utanför området vid en krasch.
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you -
|
motvalls_kärring
det underbara österlen
Här sen Jun 2005
Inlägg: 121
08 Jun 2005 12:21
fick MGCC köra på HELA banan?
_________________ stoffe kristoffersson
____________________
klubblös men inte mållös
|
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350
|
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754
17 Jun 2005 11:01
_________________ Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
|
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217
17 Jun 2005 11:18
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you -
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19589
17 Jun 2005 11:41
porschedriver skrev: | Jättefin Kartbild... | Du har inte möjlighet att länka till en i större upplösning för de som vill simulera idealspår mm?
|
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754
17 Jun 2005 12:20
_________________ Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19589
17 Jun 2005 12:25
Bengt Metz skrev: | http://www.sturupraceway.dk/com/ Fakta / Kort over området | Då blev det inte bättre mao.
Men en sak är tydlig, det är inte mycket avåkningszoner jämfört med den hastighet man borde komma upp i in mot det gamla partiet. Den vänstern kan bli hårig, för att inte tala om backkrönet och vänstern därefter. Nåja, om några veckor vet vi hur det fungerar i praktiken....
|
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754
17 Jun 2005 12:40
Hej Niklas
Bilden är i 2MB upplösning och jag fick i alla fall till alldeles utmärkta utsrifter på liggande A4
I övrigt så behöver du inte vänta mer än EN vecka tills det är körning på Sturup
DTC kör 25-26/6
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=20386
/ Bengt Metz
_________________ Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19589
17 Jun 2005 14:15
|
Kurvmakaren
Staffanstorp
Här sen Maj 2005
Inlägg: 31
17 Jun 2005 15:07
NiklasFalk skrev: | Bengt Metz skrev: | http://www.sturupraceway.dk/com/ Fakta / Kort over området | Då blev det inte bättre mao.
Men en sak är tydlig, det är inte mycket avåkningszoner jämfört med den hastighet man borde komma upp i in mot det gamla partiet. Den vänstern kan bli hårig, för att inte tala om backkrönet och vänstern därefter. Nåja, om några veckor vet vi hur det fungerar i praktiken.... |
Ha i åtanke att högfartsvänstern efter krönet (egentligen ligger den mellan två krön) är decimerad i radie vilket leder till lägre hastighet genom kurvan.
Så ritningen har äntligen funnit sin väg ut på nätet....den har jag slitit en del med.
_________________ Hans Konstenius
|
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217
17 Jun 2005 15:19
Kurvmakaren skrev: | NiklasFalk skrev: | Bengt Metz skrev: | http://www.sturupraceway.dk/com/ Fakta / Kort over området | Då blev det inte bättre mao.
Men en sak är tydlig, det är inte mycket avåkningszoner jämfört med den hastighet man borde komma upp i in mot det gamla partiet. Den vänstern kan bli hårig, för att inte tala om backkrönet och vänstern därefter. Nåja, om några veckor vet vi hur det fungerar i praktiken.... |
Ha i åtanke att högfartsvänstern efter krönet (egentligen ligger den mellan två krön) är decimerad i radie vilket leder till lägre hastighet genom kurvan.
Så ritningen har äntligen funnit sin väg ut på nätet....den har jag slitit en del med. |
Du som kört banan, vad tycker du?
Jag kan tänka mig att man i partiet där man går från gamla till nya banan komeer vara tvungen att kompromisa bort idealspåret och att man inte kommer komma ut ända till vänsterkanten (vid gamla hårnålen/ravinen). Man tar sas en dubbelapexkurva ut på nya depårakan.
Samma sak i lååånga kurvan efter depån. Det känns som man kommer köra denna på dubbelapex men att man kommer ungeför 2/3 ut mellan apex. Samt att man får ha is i magen och avsiktligt brmsa lite för sent så att man kan gå in lite för fort och "sätta" bilen i bankningen. (det gäller bara att man inte bromsar på sig och klipper någon som är på väg ut ur depån......)
När man sedan kommer in på nya banan så känns det som det blir hårigt vid utgången uppe på krönet (eller hamnar track ut tidigare?) bromsa innan eller efter krönet, svårt att avgöra utan att ha kört.
p.g.a. att kurbsen är så snälla i gamla högfartsvänstern tror jag inte det kommer gå så mycket långsammare jmfrt med tidigare.
(har bara gått nya banan till fots...än så länge)
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you -
|
Kurvmakaren
Staffanstorp
Här sen Maj 2005
Inlägg: 31
17 Jun 2005 15:39
porschedriver skrev: | Kurvmakaren skrev: | NiklasFalk skrev: | Bengt Metz skrev: | http://www.sturupraceway.dk/com/ Fakta / Kort over området | Då blev det inte bättre mao.
Men en sak är tydlig, det är inte mycket avåkningszoner jämfört med den hastighet man borde komma upp i in mot det gamla partiet. Den vänstern kan bli hårig, för att inte tala om backkrönet och vänstern därefter. Nåja, om några veckor vet vi hur det fungerar i praktiken.... |
Ha i åtanke att högfartsvänstern efter krönet (egentligen ligger den mellan två krön) är decimerad i radie vilket leder till lägre hastighet genom kurvan.
Så ritningen har äntligen funnit sin väg ut på nätet....den har jag slitit en del med. |
Du som kört banan, vad tycker du?
Jag kan tänka mig att man i partiet där man går från gamla till nya banan komeer vara tvungen att kompromisa bort idealspåret och att man inte kommer komma ut ända till vänsterkanten (vid gamla hårnålen/ravinen). Man tar sas en dubbelapexkurva ut på nya depårakan.
Samma sak i lååånga kurvan efter depån. Det känns som man kommer köra denna på dubbelapex men att man kommer ungeför 2/3 ut mellan apex. Samt att man får ha is i magen och avsiktligt brmsa lite för sent så att man kan gå in lite för fort och "sätta" bilen i bankningen. (det gäller bara att man inte bromsar på sig och klipper någon som är på väg ut ur depån......)
När man sedan kommer in på nya banan så känns det som det blir hårigt vid utgången uppe på krönet (eller hamnar track ut tidigare?) bromsa innan eller efter krönet, svårt att avgöra utan att ha kört.
p.g.a. att kurbsen är så snälla i gamla högfartsvänstern tror jag inte det kommer gå så mycket långsammare jmfrt med tidigare.
(har bara gått nya banan till fots...än så länge) |
Jag har inte kört banan i fullt tempo ännu, tyvärr.
Dock har den gått ett och annat varv i simuleringar i mitt beräkningsprogram.. :-)
Ditt tankesätt att köra banan på är nog rätt så överensstämmande med vad det kommer att bli i verkligheten. Dock tror jag inte att du kan bibehålla hastigheten genom högfartsvänstern då asfaltkanten flyttats utåt ca 6 meter mitt i kurvan. Ditt nya körspår bör bli bra mycket tajtare än förut.
Bromspunkten inför högfartsvänstern kommer nog att ligga ungefär vid krönet innan svängen. Om man bromsar senare kommer du nog att göra ett besök i avåkningszonen.
_________________ Hans Konstenius
|
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217
17 Jun 2005 16:27
Kurvmakaren skrev: | porschedriver skrev: |
Du som kört banan, vad tycker du?
Jag kan tänka mig att man i partiet där man går från gamla till nya banan komeer vara tvungen att kompromisa bort idealspåret och att man inte kommer komma ut ända till vänsterkanten (vid gamla hårnålen/ravinen). Man tar sas en dubbelapexkurva ut på nya depårakan.
Samma sak i lååånga kurvan efter depån. Det känns som man kommer köra denna på dubbelapex men att man kommer ungeför 2/3 ut mellan apex. Samt att man får ha is i magen och avsiktligt brmsa lite för sent så att man kan gå in lite för fort och "sätta" bilen i bankningen. (det gäller bara att man inte bromsar på sig och klipper någon som är på väg ut ur depån......)
När man sedan kommer in på nya banan så känns det som det blir hårigt vid utgången uppe på krönet (eller hamnar track ut tidigare?) bromsa innan eller efter krönet, svårt att avgöra utan att ha kört.
p.g.a. att kurbsen är så snälla i gamla högfartsvänstern tror jag inte det kommer gå så mycket långsammare jmfrt med tidigare.
(har bara gått nya banan till fots...än så länge) |
Jag har inte kört banan i fullt tempo ännu, tyvärr.
Dock har den gått ett och annat varv i simuleringar i mitt beräkningsprogram.. :-)
Ditt tankesätt att köra banan på är nog rätt så överensstämmande med vad det kommer att bli i verkligheten. Dock tror jag inte att du kan bibehålla hastigheten genom högfartsvänstern då asfaltkanten flyttats utåt ca 6 meter mitt i kurvan. Ditt nya körspår bör bli bra mycket tajtare än förut.
Bromspunkten inför högfartsvänstern kommer nog att ligga ungefär vid krönet innan svängen. Om man bromsar senare kommer du nog att göra ett besök i avåkningszonen. |
Jag tänkte på högfartsvänstern så som den var nu när vi körde senast (MGCC 5/6).
Det känns inte som den har blivit 6m tightare jmfrt med förra året, där ser man... =)
Problemet med att bromsa uppe/innan på krönet innan högfartsvänstern (det kommer bli förvirring kring detta gamla kurvnamn=) är ju obalansen och den minskade vikten man får i bilen över krönet. Hårigt med andra ord...
Idag bromsar man ju precis i nerförsbaken om man har lite pulver. Dock blir ingångshastigheten låg p.g.a. utgången ur hårnålen och dåligt varvtal uppför kullen.
Med den nya bana blir det MYCKET högre ingångshastighet här. Man kommer åtminstonde få modulera inbromsningen över krönet så man inte låser upp. Och man måste nog fortsätta bromsa i nerförsbacken om man skall ha hyffsade varvtider. Det riktigt håriga blir om man måste börja bromsa redan innan man nått track out, dvs i slutet på utgången på den nya högfartsvänstern.
man får väl vänta med spänning....
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you -
|
Kurvmakaren
Staffanstorp
Här sen Maj 2005
Inlägg: 31
17 Jun 2005 19:06
Den kommer att ge mer variation och dessutom högre svårighetsgrad på vissa delar av banan.
Krönet kommer att bli spännande...
_________________ Hans Konstenius
|
Christr
MALME
Här sen Jun 2005
Inlägg: 24
20 Jun 2005 08:53
är banan besiktigad och godkänd?
_________________ Christer Lövgren
aldrig i en tävlingsbil
|
Kurvmakaren
Staffanstorp
Här sen Maj 2005
Inlägg: 31
20 Jun 2005 13:58
Christr skrev: | är banan besiktigad och godkänd? |
Med tanke på att DTC går av stapeln till helgen så är det nog så.
_________________ Hans Konstenius
|
Christr
MALME
Här sen Jun 2005
Inlägg: 24
20 Jun 2005 15:18
Kurvmakaren skrev: | Christr skrev: | är banan besiktigad och godkänd? |
Med tanke på att DTC går av stapeln till helgen så är det nog så. |
NOG???
_________________ Christer Lövgren
aldrig i en tävlingsbil
|
Kurvmakaren
Staffanstorp
Här sen Maj 2005
Inlägg: 31
20 Jun 2005 15:32
Christr skrev: | Kurvmakaren skrev: | Christr skrev: | är banan besiktigad och godkänd? |
Med tanke på att DTC går av stapeln till helgen så är det nog så. |
NOG??? |
Jag sitter varken med besiktningar eller protokoll och gör enbart bedömningen utifrån vad jag hört och sett. FIA har varit på plats och gjort besiktingar och då man skall genomföra DTC-tävlingen så förutsätter jag att besluten och godkännanden är klara men som sagt var....jag har inte personligen sett papper på detta och därför skrev jag "nog" i mitt inlägg.
OM inte banan blivit godkänd så skulle väl aldrig DTC köras på banan, eller?
_________________ Hans Konstenius
|
Christr
MALME
Här sen Jun 2005
Inlägg: 24
22 Jun 2005 08:40
_________________ Christer Lövgren
aldrig i en tävlingsbil
|
motvalls_kärring
det underbara österlen
Här sen Jun 2005
Inlägg: 121
22 Jun 2005 08:51
finns det någon klubb på sturup som kan arrangera tävlingar där när danskarna inte kör sitt?
_________________ stoffe kristoffersson
____________________
klubblös men inte mållös
|
|