Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Story+Bilder: RUF Förarutbildning Hockenheim | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (8176 totalt) |
Jag har flytt den kalla försommaren i Sverige för ett efterlängtat besök i södra Tyskland.
Det är inte varmare väder som lockar främst, utan möjligheten att äntligen få besöka den legendariska Hockenheimring där den lika legendariska Porschetrimmaren RUF håller förarutbildning. För min del börjar dagen med en provkörning av en av företagets juveler. Provkörning RUF R Turbo På parkeringen väntar en RUF R Turbo med 550 hk och 800 Nm. Just den här bilen är ett understatement från början till slut då man ersatt Turbo-vingen bak med den vanliga vingen från Carrera 4S. Inget annat än bilens acceleration kan avslöja vad det rör sig om för bil. Och det är precis så bilens nuvarande ägare, med Porsche som efternamn, vill ha det när han parkerar sin tjänstebil utanför kontoret. Inuti känns det ombonat med helläder samt RUFs integrerade störtbåge om olyckan skulle vara framme. Herr Ruf sätter sig som passagerare, jag vrider om startnyckeln och han dirigerar mig till närmaste Autobahn. Jag är mest nervös för att göra några pinsamma eller förödande felväxlingar, men bilen är extremt lättkörd. Efter ett par minuter på olika småvägar är det äntligen dags för Den Fria Farten. Påfarten närmar sig och jag ser till att förbereda kuggarna i växellådan för maximal acceleration. Gaspedalen går ner i botten och bilen skjuts iväg med enorm kraft. Det här går knappt att beskriva, det måste upplevas! Jag hinner knappt växla så passerar vi 200 km/h och måste dra ner på tempot p.g.a. trafik. När man kör på motorvägen i den här bilen är det inte vad som finns i backspegeln som är problemet, utan bilarna framför. Vi byter motorväg och äntligen hittar vi tre fria filer. Jag ger fullt och min passagerare Herr Ruf hejar på "Yes, come on! Faster!" Det är bara att erkänna, man är accelerationsnarkoman och uppenbarligen sitter en till bredvid. Långt fram ser jag trafik i två av filerna torna upp sig. Jag håller 250 km/h på femte växeln och bestämmer mig för att stå på en kort stund till. Sjätte växeln åker i och till min förvåning känns accelerationen lika hård som på den lägre växeln. Den här bilen är sanslöst snabb! Vi passerar 300 km/h på ett ögonblick innan jag tvingas bromsa. De uppgraderade bromsarna biter bra och känns mycket förtroendeingivande. Det är bara att kapitulera, RUF har fått till en underbar motor och gjort en bra bil betydligt bättre. Trots att motorn är turboladdad levereras kraften linjärt och direkt vid gaspådrag, mappningen är ett under. Att fisåka i stadskörning är heller inget problem. Bilen protesterar inte det minsta även om man skulle få för sig att slänga i femte eller sjätte växeln i låg hastighet. Herr Ruf ger sin bild på det hela. "I en icke överladdad bil känns det som om du kör i 200, men du åker bara i 150. I en turboladdad bil tror du att du åker i 200, men i själva verket håller du 250 km/h." Accelerationssiffrorna får tala för sig själva, R Turbon gör i det här utförandet 0-200 km/h på omkring 11 sekunder. För den som söker mer prestanda erbjuds även ett 590 hk kit (Nardo-paket). Dessa motorer kan även monteras i den nya 997-karossen. RUF R Turbo i en anonym tappning förklädd i 4S-spoiler. Få anar att motorn har minst 550 hk... Undrar hur många Ferraris som gått på betet? RUF Club Förarutbildning RUF-ägare från hela världen är på plats för förarutbildning på Hockenheim. En del har t.o.m. flugit in sina bilar från Puerto Rico, Korea och andra delar av världen. På plats finns bl.a. 2 st. Porsche Carrera GT, en racepreppad RUF GT2, ett par R Turbo, RUF 3400 (Boxster med 911-motor), RUF BTR, GT3 RS, Porsche Supercup. Listan är lång, totalt var cirka 40 bilar på plats. Värt att notera för oss svenskar är att Koenigsegg ockuperat boxen bredvid med sin Koenigsegg CCR. Dagen börjar med sektionsträning där sektion efter sektion runt banan nöts in för att avslutas med erbjöds fri körning i olika grupper efter en god lunch. Carrera GT:ns V10 vrålar och hade jag blundat skulle jag lätt misstagit dagen för ett Formula 1-race. Trots dess enorma kraft är det inte Carrera GT:n som är snabbast utan en racepreppad RUF GT2 på slicks. Den röda GT2:an går surrealistiskt snabbt och spontant vet jag inte om jag skulle våga mig på ett varv i passagerarstolen. De övriga deltagarna spar inte heller på krutet. Full fart spar tid verkar vara konceptet. Kanske är de olika priserna för bästa förarprestation en bidragande orsak? RUF har precis tagit fram ett kompressorkit till alla 996 och 997 Carrera. Herr H-P Lieb, också känd som Herr Böse (betyder arg på tyska) för sin körstil, bjuder mig på en djupgående produktpresentation när han kör mig varv efter varv runt Hockenheimring. Den här mannen kan verkligen köra Porsche, en ny dimension öppnar sig. Hade jag inte vetat bättre hade jag gissat på att han försökte förstöra bilen när vi flyger över kurbsen, men allt håller och det går fasansfullt snabbt och spektakulärt. Herr Böse kör gärna sin RUF-bil brett genom kurvorna, och inte mig emot för det är enormt underhållande att se honom hantera bilen. I en av kurvorna får vi ett rejält ställ och jag tänker "nu snurrar vi." Men föraren lyckas räta upp situationen genom att ratta febrilt, gasa mer och skratta. Bilen är helt original så när som på en sänkningssats och kompressorkittet. Kittet ger efter installation Carrera-ägaren c:a 60 nya hästkrafter att leka med och en acceleration till på 200 km/h inom 15 sekunderintervallet. Accelerationen känns faktiskt som en original 996 Turbo! Helt klart en vettig investering för den som tröttnat på sin vanliga Porsche Carrera. Värt att notera är också RUFs konverteringar för Boxster-modellen. Utseendet kan förbättras markant med olika bodykits och vill man ge inte ont anande konkurrenter en överraskning vid rödljuset kan man ersätta originalmotorn med en betydligt starkare 911-motor. Länkar: http://www.ruf-automobile.de/ http://www.hockenheimring.de/ http://www.968cs.de/Fahrtrainings/PZ Så lite bilder att sukta på... Porsche Carrera GT. Mr. Ruf längst till vänster i orange t-shirt. RUF Carrera 2 med det nya kompressorkittet. Ger Turboprestanda! Racepreppad RUF GT2 på slicks. Banans snabbaste bil. Sjukt snabb! Boxen brevid var också intressant. Koenigsegg CCR Jag instämmer! RUF gör så att Boxstern kommer till sin rätt. Finns bl.a. ett GT3 Aerokit samt uppgradering till 911-motor. Fälgarna är också mycket stilrena. Carrera GT på väg ut mot banan. Annorlunda, men läcker lackering: lila övergående till blått. Perfekt shoppingbil för ett besök hos Harrods eller Bond Street. Fungerade utmärkt på banan också. Tjejen som körde var riktigt duktig. Mr. Alois RUF Sjuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuukt snabb!!! Man njuter av ljudet. 2 st. Carrera GT och en massa andra bilar. Lamborghini Diablo GT. 80 st. tillverkade, 79 st. finns kvar varav en i Sverige. Det här var nummer 28. Berest GT3 RS http://www.titanic.co.uk/GT3/ "Grodan" gick undan som bara den. Närkontakt av GT3:dje graden Mycket RS blir det... _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Ja, du missade en underbar dag jag kommer minnas länge. Ett regnväder snuvade ju mig på provkörningen av RUFs egna R Turbo sist. Kändes inte helt korrekt att gasa fullt och frigöra bilens all vrede på regniga småvägar, nerlerade av traktorer i en bil för så pass mycket pengar... Mr. Böse kan verkligen kontrollera en Porsche. Nu ligger hela storyn och alla bilder på sportbieln.se http://www.sportbilen.se/index.php?p _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Man är lycklig att man åkte med på detta event. Jag instämmer med Erik på alla punkter.
Det ända som jag är lite avundsjuk på är att det bara var min son på 12 år som fick åka med i den gula Carrera GT:en på banan. Som tur va så tog Mr Böse hand om en lite senare på banan.mmm.....va kul de va. Kul att man fick följa med er: Tack Erik & Peter _________________ Ralf Christensson Stefan Annell Sven-Erik Björk Bengt Ekman Rebecca olausson Ulises Puga Kennet olausson |
||||||
Puuhh minns med skräck blandad förtjusning förra årets provtur då med RUFs 590 Nardo 610-630hk .......på just de vägarna du nämner. Det gör jag nog inte om, mogen o fin som man nu är skulle jag föredra banan när man sitter med. Enligt rykten såg Stefan väldigt blek ut då han klev ur bilen efter Böses körning _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Respekt!
Högaktar Ruf som fokuserar på prestanda och håller det tyska bling-blinget lågt. Där har många tyska tuners mycket att lära. Kungsägget och Lambon känns mera som vulgo-posör racers i detta sällskap. Trots att min vardag numera inte innehåller Porsche, blir suget stort efter dessa bilder och berättelse _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
||||||
Enligt Stefan så var han på gång att byta sin mot en ny, den nuvarande hade gått ett par, tre tusen mil så det var dags... _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Ja, shit happens. Ingen kan 100% av marknaden. Slås fortfarande av hur jäkla snabb den var, GT2:an. Totalt surrealistiskt. Öhlins hade en representant på plats också. Trots det, eller kanske snarare på grund av, kördes endast en bil med Öhlins-setup. Marknaden kan bli stor och jag tycker det är bra att de satsar, även om det kanske känns som waste of time/money just idag. Tror de flesta kör med Bilstein idag. Provkörde RUFs egna R Turbo vid ett annat tillfälle, med Öhlins, och fjädringen kändes underbar. Speciellt returen var det någonting "speciellt "med. Och det är perfekt för den amerikanska marknaden att man kan höja bilen 10-12 cm vid behov. De som behöver mer "frigång" än så kan ju köpa en RUF Cayenne. Mer peppar än så blir det inte! _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Notera färgen på bromsoken! RUF GT2 i full racemundering. Michelin slicks. Frau Ruf på väg in i Carrera GT:n för en provsittning Besiktningsvänlig kompressor till 996/997 Carrera Fina bromsok... AdamT i sin Alpina B8 4.6. Han hade en del problem med sina slitna bromsar, så jag påpekade att han nog borde gasa mer iställer för att bromsa _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Blek? Men om du kommer med till Gotland (1-3 Juli) så kan vi ju alltid försöka köra ett varv ala Böse.... _________________ Ralf Christensson Stefan Annell Sven-Erik Björk Bengt Ekman Rebecca olausson Ulises Puga Kennet olausson |
||||||
A la Böse gick ibland ut på att komma in i alldeles för hög fart, understyra och sen svänga upp bilen för att gasa och drifta sig ur genom kurvan i vad som kändes som någon sorts idealspår. Med tanke på att han körde jämt med GT3 RS i en lätt trimmad C2 fungerade konceptet hyggligt. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Allmänt banåkaforum Story+Bilder: RUF Förarutbildning Hockenheim | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (8176 totalt) |