Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Nya LÅNGA Sturup Raceway! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 33 besök senaste veckan (34619 totalt) |
Nya bilder från Sturuputbyggnaden.
(Tagna av 7up Henke) Depårakan i färdriktningen. Fotograferat från vänstersidan av rakan. På högersidan kan man se depåmuren samt delar till densamma. Ytan vänster om fotografen skall också asfalteras och användas för körövningar. Längst bort syns början på den långa vänstersvängen. Utgången på den låååånga bankade (ca 10-15 grader) 190graders svängen efter depårakan. Tagen mot körriktningen. Man kan skymta de färdiggjutna och röd/vit målade curbsen. Man ser ca 1/2 av raksträckan innan kurvan i nästa bild. Vänsterkurvan efter rakan som syns på föregående bild. Kurvan ansluter i sin förläggning över vägen till gamla banan. (taget i färdriktningen). Gjutarbetena som pågår är curbsen. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Vi passade även på att gå den nya sträckningen.
Utgången till det nya partiet är svårt att bedömma då det ännu ej är byggt (det ligger en väg där!) Men kan troligtvis bli lite knepigt. Antingen kommer det bli riktigt bra flyt från högern innan nuvarande hårnålen eller så kommer man få öva sig på spårkompromissande av högsta grad. Jag tror på det första =). Rakan i sig är inget konstigt mer än att man nog inte skall åka på vänsterytter i race (Den extrabreda 15 meter asfalterade ytan på vänstersidan tar slut 20 meter innan kurvan=). Den långa (jag gissar ca 190grader) snabba vänstersvängen är bankad ca 10 grader och kommer troligtvis vara av dubbelapexnatur. Curbsen ser rätt giftiga ut och är INTE roliga att hamna på. Utgången är lite tight p.g.a. "högerknäcken" vid utgången. Sedan följer en rätt odramatisk raka som nog kommer bjuda på många omkörningstillfällen vid inbromsningen. Efter rakan kommer en snabb vänster med track-out nästan uppe på krönet på den gamla banan. Här kan eventuellt bli en rätt hårig inbromsning i hög fart över krönet och ner mot den gamla högfartsvänstern som kommer göras mer som 90 graders sväng (för att få ner hastigheten) _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
och kanske jag kan ta med mig en ny leksak till banan med... **Hemligt**
Va? Jag älskar(eller gillar iaf skarpt ngk på knutan.) Man känner att man lever efter att fått släpp där några ggr... |
||||
Hej Alla glada
Ser ut som MGCC blir först ut på nya långa banan 5/6 Troligen bara testkörning. / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Är asfalteringen klar till den 5/6 . |
||||
|
||||
Med tanke på att det är körning i morgon så är bilderna mycket eftertraktade.
Det kan väl aldrig vara så att vi komer att få vara först ut efter ombyggnad i år igen (drömma går ju...) |
||||
Depån i färdriktningen, depåinfarten är ännu ej asfalterad. Depårakan i färdriktningen Kurvan ut mot depårakan MOT färdriktningen, depåinfarten ligger till vänster utanför bild. Samma ställe, här syns depåinfarten bättre (ej asfalterad) Depårakan fotad MOT färdriktningen, (kolla in bankningen) Fortsättningen på den bankade kurvan efter depårakan, i färdriktningen Samma kurva men lite senare, rakan börjar precis vid bulldozern Anslutningen till den gamla banan, i färdriktningen på den hitersta bandeln. Gamla banan börjar precis vid asfaltmaskinen. Rakan efter kurvan efter depårakan, MOT färdriktningen Lite bätre bild på anslutningen til gamla banan. Till vänster syns där man kommer på nya banan (mot färdriktningen), till höger när man kommer tillbaks till gamla banan Track out kommer bli precis uppe på krönet efter den snabba vänstern för att övergå till hård borms inför den numer mycket tightare vänstern efter krönet, Hårigt värret!!!!! _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Svårt att få ett helhetsgrepp bara genom att titta på bilder... Men jag tycker att det ser riktigt lovande ut!
Förvandlingen från "knixig förvuxen gocartbana" till riktig racerbana är mycket välkommen. Någon som har koll på hur många bilar banan kommer att rymma i framtiden (enl. banlicensen)? _________________ /Kristian Elisson |
||||
tja ... nu tycker jag iofs att knutstorp är rätt j*kla lååååååångt söderut som det är ...... men en till trevlig bana som går att använda är med tanke på den överbeläggning som finns idag på befintliga banor och dom problem det medför..... |
||||
Precis de där bilderna tog jag häromdagen när Mäkinen och jag hade vägarna förbi. Nu behöver jag ju inte lägga upp dem... Det ser ut som om de gör ett ordentligt jobb. En rejäl omdaning. Jag har aldrig kört på Sturup. Vissa kurvor ser ut vara väldigt tajta med små avåkningszoner. Vi noterade också att det åks hyr-kart på banan. Såg väl inte helt stabilt ut ur säkerhetssynpunkt. Väldigt nära till armco och hårda barriärer... |
||||
Där var väl 3 rysliga ställen. Det värsta, 180 gradaren innan (gamla) depån med mur byggdes ju om till förra året. Vänsterhårnålen med armco i utgången efter dammkurvan är ju uppöppnad nu i våras, vet dock inte hur det blev förändrat med avåkningszon där. Den tredje är väl hårnålen med armco i utgångensom nu försvinner iom anslutning till nya banpartiet. Så med andra ord blir väl resultatet att dom 3 sämsta partierna är mycket ombyggda Förra årets ändring gjorde ju den sämsta kurvan till den bästa. Samma blir det väl i år, 20 meter hårnål ersätts med 1 km bra bana F ö får man ju låta bli att glo på räckena när man kör! Edit, arghh, det var ju hyrkarting du skrev om.... Jag vet inte vilken bansträckning som används för det nuförtiden _________________ Pär Hylander |
||||
Nä, jag menade ur bilsynpunkt. Kartingen kördes på någon ihopkonad banvariant som utnyttjade delar av bansträckningen plus lite chikaner och jox. (fast det såg lite läbbigt ut tyckte jag...) |
||||
Lite nya bilder från Lördagen.
Det har inte hänt mycket men här är bilderna utan byggmaskiner. Nedför backen mot gamla hårnålen och in på det nya partiet Längre ner i samma backe, observera hur breeed banan är, Anders ohlsson ser pytteliten ut. Utfarten ur depån, bankningen kommer att kunna gömma en miata. Längre fram i dubbelapexvelodromkurvan. Rakan på väg tillbaka till gamla partiet. Högfartsvänstern och backen in mot gamla partiet. Undrar om man hinner ta mark innan det är dags att bromsa.... |
||||
|
||||
Allmänt banåkaforum Nya LÅNGA Sturup Raceway! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 33 besök senaste veckan (34619 totalt) |