Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgring 24-timmars 2005 - nu är det igång! | 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 >> 67 besök senaste veckan (29497 totalt) |
Börjar en ny tråd. Resultaten från första tidsträningen ligger ute!
http://www-01.24h-rennen.de/content/ Ser att Ulf K & Co med startnummer 22 ligger på 7:e plats i klassen, en knapp halvminut före Team Schwedenkreuz. Thed och Richard är tvåa i klass A3! Levin & Moring 15:e i klass A7, Dackevall & Co har bara kört ett varv... Spännande! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
Hittade inte Sabine i startlistan.
Pratade just med Ulf, han hade kört 2 varv i BMW:n och satt teamets snabbaste varv. Vädret är blandat med regnskurar. Nästa träning är vid 19.00 och om det blir torrt då skall teamets förste förare ut och försöka sätta en bra träningstid. Team Schwedenkreuz hade haft problem med bilen igår men idag gick den tydligen. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
|
||
Här finns det 2 webkameror. http://adac.24h-rennen.de/ _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
Fick detta nyhetsbrev från www.bmw.se
33e ADAC Zürich 24-timmars Nürburgring. Nu är dom igång! Nu är det bara kvällsträningen kvar idag fredag. Sen startar det 33e ADAC Zürich 24-timmarsloppet på Nürburgring kl.15.00 imorgon lördag. Träningsresultat (Zeittraining 1). 1.BMW M3GTR , Dirk Müller, 9.10.604 2.Porsche 996 Turbo, Jürgen Alzen, 9.11.123 3.V8 Star Jaguar, Hermann Tilke, 9.30.334 4.V8 Star Opel, Georg Berlandy, 9.49.162 5.Porsche GT3RSR, Marc Basseng, 9.53.948 6.BMW M3GTR, Pedro Lamy, 9.57.769 7.Porsche 911GT3-MR, Lucas Luhr, 9.58.634 8.Porsche 996GT3RS, Peter Mamerow, 9.59.718 9.Porsche 911GT3RS, Peter Schmid. 10.01.236 10.BMW M3GTRS, Johannes Scheid, 10.02.097 33. BMW M3GTR, Ulf Karlsson, 11.01.843 39. BMW 320i, Hürtgen,Göransson,Björk,Schubert, 11.11.700 67. Porsche 996GT3Cup, Martin Morin, 11.23.564 61. Alfa Romeo GT, Karl-Heinz Kalbfell, 11.26.531 66. BMW M3-RR, Johann Nimersjö, 11.28.808 109. Audi V8, Richard Nilsson, 11.51.590 165. BMW 320, Marcus Fasth, 12.33,319 175. Volvo S60, Gunnar Dackevall, 12.40.008 193. Audi TT LPG, Christer Hallgren, 12.59,197 198. Mini Cooper, Thomas Sjöö, 13.03,962 210. Mini Cooper, Bengt Bengtzon, 13.16,049 216. Mini Cooper, Niklas Johansson, 14,33,410 Myten om Nordschleife. -Nürburgring är den vackraste och samtidigt svåraste banan i världen," ansåg på sin tid Hans Stuck, framgångsrik Grand Prixförare på trettiotalet och far till Hans-Joachim Stuck, en av BMW:s sju förare i årets 24-timmarslopp och flerfaldig segrare i loppet. 25,378 kilometer, fyrtion vänster och fyrtiosex högerkurvor, bjuder banan på som öppnades 27 september 1925 och där man tävlade för första gången 19 juni 1927. Det är imponerande fakta. Men det är inte enbart fakta som gör banan så fascinerade. Det handlar också om känsla. Alla förare som någon gång vunnit på Nürburgring har tagit plats i historieböckerna. Förare som Jacky Ickx och Jackie Stewart har vunnit på Nordschleife, segrar som nära nog gett dem legendstatus. - Jag är både glad och stolt att mitt namn finns på listan över segrare på Nürburgring. Det är ett av mina härligaste minnen jag har från min tid som racerförare, sade trefaldige F1-världsmästaren Jackie Stewart, när han tänkte tillbaka på sin seger 1968. Det var Jackie Stewart som först kallade banan för "Det Gröna Helvetet" ett "smeknamn" som fortfarande används med respekt. Det är ett passande namn på en bana som ger en förare en lång rad utmaningar. - Det finns många förare som säger till mig att de älskar Nürburgring. Då brukar jag säga att de inte kört tillräckligt fort.kommenterade Jackie Stewart torrt. Där finns uppförsbackar med upp till 17 procents stigning och 11 procent utför, hopp, långa rakor, snabba passager med flera kurvor --- Nordsschleife tar en förare från den ena extrema situationen till den andra. Nürburgring i sin fulla längd är den ultimata utmaningen när det gäller racerbanor. Banan karaktäristika och längd respekterades på allvar av en GP-legend, Juan Manuel Fangio. -För mig är Nürburgring den bana där en förare kan utträtta fantastiska körningar, förutsatt han känner banan utan och innan, sade Fangio vid ett tillfälle. Nordschleife skulle inte bli känt som "Det Gröna Helvetet" om banan inte var farlig. Under banans 76-åriga historia har 78 förare fått sätta livet till. Därför har banan modifierats på olika vis under åren. De första stora förändringarna kom efter att F1-förarna boykottat 1970 års GP-tävling. Med de förändringar som gjordes blev banan inte bara säkrare utan också --- snabbare! Formel 1 sade slutgiltigt adjö till Nordschleife efter Niki Laudas hårresande olycka 1976. Det var bara tack vare en mycket stor portion tur och kollegors mod som gjorde att Lauda överlevde. 1984 öppnade Nürburgring GmbH en helt ny GP-bana som mätte 4,556km. Det var en ultramodern bana med alla de senaste säkerhetsrönen inbyggda. Samtidigt kunde den inte framkalla den mycket speciella stämning den gamla banan gjort. Därför flyttades Tysklands Grand Prix till Hockenheim året efter. F1-GP kom inte tillbaka till Nürburgring förrän 1995. Nordschleife har dock inte försvunnit från motorsporten. Banan är alltför intressant och krävande för att detta skall inträffa. Nürburgring är ett permanent datum i långdistanstävlingarnas värld sedan över trettio år. I år är BMW åter på plats. Åter med de tvåa BMW M3 GTR-vagnar som vann dubbelt i fjol. De sju förarna kommer att göra allt för att försöka göra om fjolårets bravad. Det vore en passande avskedsföreställning för M3GTR eftersom de direkt efter tävlingen skall ställas in på BMW:s museum. Det skulle de 200.000 åskådarna i Eifelbergen inte ha något emot. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
Förra årets tävling då hade jag en site där man kunde följa varje varv under tävlingen, men jag kommer inte ihåg adressen till den tyvärr.
Är det någon som vet vilken jag menar, och har adressen till den. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
Ja, men i år kör de någon specialare, de kör INTE Mercedes arenan utan man har återupplivat gamla Castrol-S i någon ny tappning. Har ingen aning om vad det innebär tidsmässigt. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
Det är nog en av Tischner gubbarna som kör nu - det verkar vara torrt nu. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
om ni går in på den officiella sidan (länk ovan av Lennart) och sedan väljer "Zum Live Fenster" (om den inte hoppar upp automatiskt) så kan ni där under rubiriken "Backstage" läsa som svenksa teamet Ravilas BMW.
_________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
BMW M3 GTR Lamy Pedro, Said Boris, Huisman Duncan, Priaulx Andy 13 8:45.913
Hur snabbt går det att köra egentligen?? EDIT: Du var för snabb Lennart! hehe _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||
Nürburgring 24-timmars 2005 - nu är det igång! | 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 >> 67 besök senaste veckan (29497 totalt) |