Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum 9-timmars - officiell gästbok | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 22, 23, 24 >> 156189 besök totalt |
La upp en blänkare på förstsidan med bl.a en bild från galleriet. Skrik till om du inte vill att jag använder den! _________________ Magnus Thomé |
||
Måste bara förklara våran "depåstrategi"... Med tanke på att vi hade en ny gästförare som betalde bra (hans andra styrning i en tävlingsbil) , så va vi tvugna att låta honom köra sin timme.... Därför böt vi inte förare under pacecar... Helt värdiglöst med tanke på strategin, men jag tyckte det fungerade bra ändå med tanke att vi sprängde kopplingen i första racet, fick ihop bilen till start i andra. Startade sist men vann ändå med 2 varv...
Björne - #1 EDE _________________ #49 - EDE Racing BJÖRN HELLQVIST |
||
Tack för en kanonkul dag!
Bortsett från att vi som vanligt fick åka hem med sönderkörd bil, hoppas vi att några uppmärksammade att KOBBS Racing är på gång... Tävlingen var som vanligt mycket bra organiserad, och Lasse skötte sig utmärkt som tävlingsledare! Nu lagar vi rosa faran och så ses vi på Kullen! Full gas! // Johan #35 KOBBS Racing P.S Kan inte någon förse Röde med en egen bil, han har ju abstinens... |
||
Vill bara som de tidigare tacka för en trevlig helg på Gelleråsen.
Speciellt skulle vi vilja tacka Lindström Racing som ställde upp 1 timme innan anmälan och hjälpte oss ställa in den nya motorn vars tändning och bränslemängd var lite fel. Tusen tack! Utan den hjälpen så hade vi nog inte kommit till start. Helt klart ännu ett plus i kanten till 9-timmars serien - man får hjälp av konkurrenterna! Nu siktar vi in oss på Kinnekulle, då vi denna gång ska gå i mål! Synes på Kullen! /Stefan _________________ Stefan Lindkvist Hemsidor: Racing: http://www.spattex.net Rally och annat grusvänligt: http://www.142an.se |
||
Vilken rolig tävling !!!!! Hur mycket tid och pengar vi än lägger ut på detta handlar det också om att ha tur. I sista tävlingen tog bensinen slut 10 meter efter mållinjen. På nåt sätt drog bilen mer soppa än beräknat.
Men som sagt, vi kom i mål. Måste erkänna att det känns RIKTIGT bra. _________________ Micke Jakobsson f.d 9-timmars |
||
Hallå alla.
Många håller säkert på i skrivande stund att meka med sina bilar till Kinne. Först vill jag tacka för en som vanligt fantastiskt fin tävling förra helgen. Ett extra grattis till samtliga som kom på pallplats under dom två tävlingarna. Sen är det så att våra däck är slut. Vi kör på Yokahama A539. Dom verkar inte tillverkas längre eller är i alla fall svåra att få tag på. Är det någon som har den sorten över, så hör gärna av er. Jag har fått tag i en kille som gärna tar hem däck från Tyskland, men det är ju ingen ide att bara ta hem ett fåtal, så är det fler som är intresserade av dom däcken så hör av er, så delar vi på frakten. Syns på Kinne. Vid tangenterna Jörgen Ahlbom _________________ Jörgen Ahlbom |
||
Massor av osorterade bilder finns att hitta på http://www.ede.hellqvist.biz/gallery
Ett tack till Emil Lindström som höll i kameran. _________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||
Hej!
Låter spännade med er serie, försökte dock förstå regelerna. Att det är långlopp med begränsningar förstår jag, däck bredd etc. Men själva grundtanken finner jag inte är det max 100 liter på 6 timmar som gäller ( 5 förar byten a max 20l dunk) ? Kanske bara inte fann det, men någon kanske kan tala om för mig? _________________ |
||
Följande begränsningar finns i 9-timmars
Däck: Klassade standard däck med max dim 205/50/16 Motorvolym: 1800 cc med flerventilsteknik och 2300 cc med två ventilsteknik Motor: Insugröret skall vara original och får inte bearbetas Bränslesystem: Skall vara av typ och fabrikat som original. (De flesta kör därför med insprutningssystem) Bränsletanken ska vara original. I övrigt är det fritt med bromsar, stötdämpare, växellådor osv. Du får tanka hur mycket du vill bara du gör det med en handhållen jeepdunk. Nästa race är Kinnekulle 7/5. Kom ner och titta. _________________ Micke Jakobsson f.d 9-timmars |
||
och berätta sen om den den rosa Golfen som for förbi alla andra, som skjuten ur en kanon!!!
|
||
Förstår, såg att man inte fick ha glasfiberframskärmar. Det var trist för det blev för dyrt för oss att köpa nya plåtskärmar till vår M3a så vi köpte glasfiber som är lätt att laga istället.
Annars tror jag kanske att vår bil skulle platsa i er serie den går nu i NSHC. Vi har en 318 is motor i den så då är motorn inga problem. Vi får väl ses om vi bygger om bilen för race i er serie.... _________________ |
||
Hej på er alla gasglada.
Bilder från Tävlingen på Kinnekulle Ring finns nu på www.motorz.se Skitkul race idag, att det kan bli så tight efter 6tim o vad säger man om gänget i den "bättre begagnade" Opeln, helt klart fränt |
||
ÄNTLIGEN!!!
För första gången sedan Maj 2004 kunde vi nu KÖRA upp bilen på släpet, när vi skulle åka hem! Att vi dessutom styrde in på en 7:e plats gjorde inte saken sämre. Nu laddar vi på igen, så ses vi i Härnösand! // Johan & Team KOBBS Racing |
||
Tredje racet är avklarat och det vid en tidpunkt då vi förra året ännu inte startat upp säsongen...
Kinnekulle bjöd på kallt och soligt väder med undantag för ett par mindre regnmoln som bara innebar att teamen fick chans att testa sina vindrutetorkare, mer regn kom det inte. För övrigt så är 9-timmars världsberömt för sitt fina tävlingsväder. Tjugo team kvalade in till start, vilket igentligen borde ha kunnat vara minst tjugosju om bara alla kommit som kört någon av de tre senaste racen... Kom igen nu alla som är på G, ni behövs. Engagemang och vilja att komma till start bjuder Invite Racing på, motorn till deras Volvo 240 kom inte tillbaka efter renovering men i onsdags kväll letade man fram en gammal Opel som stått fem år bakom garaget. Man lägger alla nätter (dagarna går åt till vanligt arbete) på att flytta över bromsar, stol, bälte, mm från Volvon och byta topplockspackning, Lasse Hagstedt lovar att hålla extra förargenomgång på lördagsmorgonen bara dom kommer. Kl 03.00 lämnar Invite Trosa, kl 10.00 står det klart att teamet kvalat in på en ANDRA plats bakom EDEs BMW. Jag tyckte jag hörde någon prata om RESPEKT. Att man sedan presterar näst snabbaste tid på racet och hinner med att svetsa krängningshämmare och byta topplockspackning gör inte prestationen direkt sämre. Det pratas och diskuteras naturligtvis en hel del i depån, blandannat om att nivån på bilarna har stigit de senaste åren och det stämmer med all säkerhet också. Men, det går att konkurera och placera sig med små medel se på tex Touringboys, Viking Racing, Satcom Racing, Forza Corsa, Kobbs för att bara nämna några som hänger med utan att det kostar en jäkla massa pengar. Eller se på TCs Honda, motorn org. 1,6 lit renoverad för 8000kr orginal fjädring och stötdämpare ihopdragna med vajer bromsar fram från Volvo 240, bak org. trummor. När det går som bäst är man bara dryga sekunden efter täten, och med bra depåstopp och en bil som håller så räcker det till en hedrande tredje plats. Eller om man ser det så här, 9-timmars däcksreglemente gör att man inte har någon nytta av bättre bilar än EDEs BMW och Sisabs Volvo, glöm inte heller att mer pulver i motorn kräver säkert en extra tankning, ca två minuter som ska köras in... Att förarens skicklighet spelar stor roll är det kanske inte alla som vill skrika högt om, men man kan inte undgå att se att det skiljer flera sekunder på varvtiderna beroende på vem som sitter bakom ratten på teamens bilar. (nej jag ska inte ge några exempel) Så kan man bygga en bil som håller, ha en bra taktik, lite tur med depåstoppen och utbilda sig till en bra förare så är jag övertygad om att man konkurerar om pallplatserna utan att bli ruinerad. Vem som vann på Kinnekulle?? Efter sex timmars race var skillnaden i mål mellan ettan och tvåan bara 0,228 sek, jämnare blir det inte. EDE med världshistoriens sämsta depåstoppstaktik (vi väntar som vanligt på bra bortförklaringar) rattade sin BMW till årets andra raka seger tätt följda av Sisab som bla. fick ett stop and go för en omkörning på gulflagg. och TCs lilla Honda tog tredje platsen. Momentum som har fått bra fart på Golfen tog fjärdeplatsen. Sway tog efter punkteringar och en del strul femte platsen. Totalt efter tre race ser det ut som nedan. Sisab 45p EDE 40p Touringboys 37p Team 7 30p Swey och TC 30p För hela resultatlistan se www.9-timmars.com Efter avslutad tävling lottades det fram en bil bland de fem bäst placerade som skulle få sin motor kontrollerad, vinstlotten drogs av EDE. Motorn mättes upp av Lasse Hagstedt som kunde konstatera att allt stod rätt till. Jag måste passa på att tacka alla team som genomförde tävlingen på ett utmärkt sätt, hoppas att ni sätter full fart med att få klara era bilar i god tid till Härnösand. Tack alla funktionärer som skötte allt lika bra som vanligt. Tack Lars-Erik för en mycket välskött bana. Bilder från Kinnekulle racet hittar ni på www.motorz.se Jimmy Jardefalk Arrangör _________________ Jimmy Jardefalk |
||
Vi har tyvärr ingen bortförklaring denna gång, utan måste erkänna att vi klantade oss med strategin (En liten missräkning av klockan..) Men trotts klanteri i depån och med ännu en ny gästförare så slutade det med en till liten vinst... På återseénde på mittbanan (Men då utan EDE's ordinarie förare utan bara med gästförare) Bra idé med cyl. vol. kontroll,, så nu kanske rykterna om EDE's motorstorlek svalnar lite eftersom vi var gröna vid efterkontrollen... Måste bara ge till SISAB för ett bra race och en kamp ända in på mål linjen... Ni kan ju alltid förja upp EDE nästa helg när vi ska köra SLC klass 3 på kinnekulle... _________________ #49 - EDE Racing BJÖRN HELLQVIST |
||
Som vanligt askul att köra Kinnekulle... (tycker iaf. jag som hann köra innan nästföljande chaufför glömde bromsa och planterade bilen i räcket)...
Lite bilder finns iaf. på vår sida: http://www.fsr.mobilindivid.com/gall Tyvärr hade bandet tagit slut vid själva krocktillfället. Nya tag till nästa rejs! ***EDIT*** Nu finns en film på vår hemsida, det är från starten och 10 minuter framåt. De som kör den vita golfen (#3 tror jag) har lite att titta på Ska försöka klippa ihop lite highlights när jag övat redigering Filen är på 48Mb så ett tips från coachen är att ladda hem den innan titt... ***EDIT*** /Mange |
||
Delt3 i SLC Mantorp och Delt4 Knutstorp
På nästföljande 2 tävlingar kommer vi köra Shell Helix Endurance Trophy i 6-timmars format. Till dessa tävlingar kommer vi erbjuda ALLA ERF, MSLS och 9-timmars tävlande som gjort resultat i respektive serie 2005 (och inte kört i SLC innan) att testa Shell Helix Endurance Trophy tävlingen för prova-på priset 2.800:- Gå in och kolla mera på http://www.slc.se _________________ #49 - EDE Racing BJÖRN HELLQVIST |
||
_________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||
Den beryktade Gräsklipparmannen eller folkracefinnen som han även har kallats kliver av Teamet och ska softa ner vilket känns tråkigt eftersom han och jag har kört och byggt våra bilar under en låååång tid.
MEN en ny talang stiger inn och tar över ratten han har förövrigt haft den åtrovärda segerhjälmen hemma hos sig (vilket inte jag har). Det blir nog bra han kan både och . så det blir mkt spännande med ny förare och ny bana Vi ses på banan !!!! // Fd PPracing Nr5 _________________ Peter Sundqvist |
||
Allmänt banåkaforum 9-timmars - officiell gästbok | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 22, 23, 24 >> 156189 besök totalt |