Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum SSK-Premiär 30/4-1/5, Kinnekulle Ring | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (8582 totalt) |
Vissa tycker att den första tussilagon är ett vårtecken medan andra ...
OBS: SSK bjuder på inträdet vid Premiären |
||
Ja Leif äntligen närmar sig det du och många med dig har väntat på hela vintern. Hasse har fortfarande fullt upp med skidåkning på olika orter. Jag går här och väntar på nya delar vilket kan göra att vi inte hinner med testdagarna. Folkracekarossen är dock återställd till raceskick. Hursomhelst premiären missar vi inte.
_________________ Rolf osbeck |
||
Även jag sticker upp till Tandådalen och åker skidor torsdag till söndag. Skulle sitta fint med en gubbe som skötte mekadet under tiden ( som somliga har )
Vi ses nog ändå även om inte allt är klart. _________________ Reinhold Daubner Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione If you can't drive fast with 56Hp you can't drive fast with 500Hp either. |
||
REINHOLD Det är klart att vi syns ändå jag har ju så nära till banan. För ovanlighetens skull så har delarna kommit idag en vecka tidigare än lovat. Men den efterlängtade efekthöjningen genom mappningsbar styrbox får vi dock inte förän i juni. Det viktigaste är ju inte att vinna utan att deltaga eller hur?
_________________ Rolf osbeck |
||
Är informationen på SSK:s hemsida felaktig? Superkarts ska väl inte tävla premiär helgen? Åtminstonde så visste inte jag det. Har jag fel så får man kanske börja tok skruva i helgen...
_________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||
Lugn, fel av webmastern=mig själv, tack för påpekandet. Fixat! /Leif |
||
Enligt Slutinstruktionen: Varvtider på Race 1 avgör startuppstälnning till race 2. /Leif |
||
om man få något form av fel eller hamna illa till så kan man släppa och se till att få lite fria varv för att skapa sig en bra startposition inför andra heatet!
_________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||
Det kommer att bli betydligt fler bilar vid premiären i år:
Ändå så är det en klass mindre vid premiärhelgen än 2004 Många som kommer att ........................... Hoppas nu bara på att läktarna ser ut så här /Leif |
||
Rysligt kul.. Länktar!!
Får man fråga hur många anmälda där är i Renault Junior Cup?? Får väl smälta racehungern med lite Cliomek i morgon.. /Ted |
||
Du kanske skulle titta på startlistan på SSK:s hemsida |
||
|
||
|
||
_________________ |
||
Pressreleasen:
Favoriterna höll sig framme i SSK premiären SSK serien inleddes med premiärrace på Kinnekulle Ring under lördagen och söndagen. I Fyndbörsen Cup hade Fredric Magnusson från Lit i Jämtland något överraskande polen med sin Opel Astra före Alexander Graff, Uppsala, i en Ford Puma i lördagens heat. När starten gick så sluggade sig dock den regerande mästaren Leif Blyberg från Karlskoga, snabbt upp till en andra plats följd av Hans G osbeck från Stockholm med sin BMW. Efter bara några varv fick sedan Magnusson ge sig för Blybergs attacker och strax efter var också osbeck om Magnusson. Osbeck försökte att sätta press på Blyberg men fick aldrig någon chans utan Blyberg kunde vinna med en marginal på 1,3 sekunder före osbeck och med Magnusson som trea samt Graff fyra. Leif Blyberg noterade snabbaste varvtid i lördagens heat och hade därmed pole i helgens andra heat. Blyberg tog starten före Hans G osbeck och dessa båda drog ifrån det övriga fältet med Blyberg som segrare. Fredric Magnusson var trea ut efter starten men fick ge sig för Alexander Graff som bjöd på strålande körning i sin debuthelg i klassen. Kenneth Ekström, Göteborg, körde till sig polen inför lördagens heat för SSK Klass 2 med sin Opel Manta B och var också först in under Kvarnbron men fick ge sig bara två kurvor senare för Uddevallabon Enar Wiktorssons attacker med sin BMW. Jörgen Hansson från Höganäs hade tredje platsen. Dessa tre bjöd sedan publiken på en verkligt tät racing där de låg med bara några centimeters lucka under alla 15 varven. Ingen av förarna gjorde något misstag utan Wiktorsson tog segern före Ekström och med Hansson som trea. Jörgen Hansson stod främst när söndagens het släpptes och han förvaltade den positionen på bästa sätt genom att leda från start till mål. Kenneth Ekström skuggade hela heatet men fick ej någon lucka för att köra om. Lördagens segrare Enar Wiktorsson startade från tredje rutan och den positionen höll han hela heatet. I Renault Junior klassen hade Ted Brink, Eslöv i poolen i lördagsracet före sin bror Tobias. Ted åker i en Renault Clio och Tobias i en R 5. Ted tog starten före Tobias och på tredje plats efter de inledande kurvorna återfanns Markus Nordenström från Gnosjö med sin Clio. Halvvägs in i racet lyckades Nordenström passera Tobias men han nådde aldrig Ted som tog en klar seger. Klassen innehöll flera debutanter där Martin Hedin från Skokloster lyckades bäst med sin R 5 då han flaggades av som 6:a. Heatet innehöll några avåkningar med Safety Car som följd men inget allvarligt inträffade. Ted Brink gjorde dakapo från lördagen genom att åter vinna från pole. Hans bror Tobias låg länge tvåa men gjorde ett misstag så att Markus Nordenström kunde smita förbi och ta en ny andra plats före Tobias. Fredérick Bylund, Köping, stod i poole när starten gick för Volvo original Cup i helgens första heat. Vid sin sida hade han Fredrik Spångberg från Bro som gjorde en kanonstart och tog hand om en ledning direkt och denna ledning förvaltade han till en seger med Bylund strax bakom. I inledningen av heatet så var det mycket tät racing och det var flera bilar som fick ett annorlunda utseende efter diverse plåtkontakter och besök utanför banan. I söndagsracet blev det omvända roller med Bylund först in under bron tätt följd av Spångberg. Dessa två höll sedan tät kontakt tills målflaggan föll med Bylund först. Frank A Dahl fick en bekväm resa på tredje platsen utan att bli uppvaktad bakifrån. I SSK Classic tog Anders Berger, Bengtsfors, kommandot direkt från start med sin Ford Escort före pappa Erik Berger som sin tur uppvaktades intensivt av Jörgen Adlén samtliga i Ford Escort vid lördags heatet. Adlén lyckades ta sig förbi Erik i slutet på heatet. Ut på sista varvet fick sedan Erik en varningsflagg för defensiv körning vilken han missuppfattade och trodde att han blivit bestraffad varför han missade tredje platsen när han i stället gick i depå. Söndagens heat vanns av Jörgen Adlén som gjorde en fräck omkörning av Anders Berger efter ett par varv och kunde sedan ohotad vinna före Berger. Lennart Björk försökte att få närkontakt med Berger men lyckades aldrig komma i slagläge utan slutade också trea. Resultat >> |
||
Daniel Roos och Carl-olov Carlsson tog vardera en seger i Formel Ford SM på Kinnekulle Ring. Det blev ett delvis sönderryckt race när Formel Ford Zetec inledde säsongen med årets första SM heat på Kinnekulle Ring under lördagen. Många av förarna var ivriga med resultat avåkning som följd. Daniel Roos från Kvissleby höll dock ordning på sin körning och lydde sin mentor Rickard Göranssons råd och förvaltade sin poole plats på bästa sätt när han tog hand om ledningen strax före Christopfer Frohm och med Niklas Edling på tredje plats. Rookien Roos visade på stabilitet hela racet och var egentligen aldrig hotad utan kunde ta en klar seger före Frohm. Bakom dess var det desto mer händelserikt. Redan på första varvet åkte Dennis Sinzenhauser av och förorsakade rödflaggning och omstart. Efter fyra varv åkte finske Tommi Anttila av och Safety Car kom ut på banan. När fältet åter släpptes så smet Richard Hansson om Edling och tog hand om tredje platsen som han höll tills målflaggan föll. Efter cirka 14 varv gick det för fort för Daniel Ivarsson över Molin knäppen varpå han snurrade och kom i närkontakt med Martin Kudzak och båda åkte ut i sandfållan. Ny Safety Car som släppte fältet med bara två varv kvar. det hände ingen under dessa två varv utan ordningen i mål blev Roos, Frohm, Hansson och Edling. Daniel Roos noterade snabbaste varvtid i lördagens race och hade därmed poole när helgens andra race kördes under söndagen. När de röda lamporna slocknade och starten gick så var det Carl-olov Carlsson från Frövi som var snabbast och kunde snabbt ta hand om ledningen från sin fjärde startruta. Christoffer Frohm höll andra platsen före Roos. På varv tre brakade gårdagstrean Niklas Edling och Richard Hansson ihop i Kvarnsvängen och Safety Car tvingades ut på banan under tiden som bilarna ställdes i säkerhet. Carlsson bibehöll ledningen när omstarten gick efter en hel del problem med att hålla ordning i leden bakom. På varv 11 så snurrade Nathalie Abrahamsson efter Molinknäppen och drog med sig Dennis Sinzenhauser ut i sandfållan varpå det blev en ny Safety Car period. När fältet åter släpptes så kom en attack från Roos på Frohm som lyckades så att Roos nu var tvåa bakom Carlsson. Tre varv från mål var det åter dags för Safety Car att gripa in sedan Per Staaf Jr brakat av. Det tog tid att bärga den bilen så heatet fick avslutas efter Safety Car med Carlsson som segrare och Roos som tvåa före Frohm. Martin Kudzak från Tyresö gjorde ett starkt race och tog fjärde platsen. |
||
Får gratulera igen här, Leif!
När sänds TV-reportaget och i vilken kanal? I Viasat tror jag att jag har sett, men jag har för mig att det finns fler av dem. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Allmänt banåkaforum SSK-Premiär 30/4-1/5, Kinnekulle Ring | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (8582 totalt) |