Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lancia A112 Abarth RS -84 | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (33192 totalt) |
SÅLD!
Lancia A112 Abarth RS (RennSport) Nuvarande form Efter att ha kört lite bana i år så tyckte jag att ett en uppgradering skulle sitta fint. Så jag har inhandlat lite smått och gott till bilen inför våren och sommaren. Bilen är nu mestadels original förutom cup fjädrarna, bredare däcken, stolarna och OMP staget fram. Planen är att motorn ska trimmas till ca 85-90 hk med hjälp av en vassare kam, portad topp, större 34 förgasare och ett lättat svänghjul. Cup fjädrarna ska kompletteras med ställbara dämpare och shassit ska stabiliseras med ett extra stag bak. Sen hade jag även velat skärmbredda bilen men det är klyddigt pga att jag har dom stora kofångarna som då måste skäras till. Får se om jag får det gjort. Det finns rost i trösklarna och bakom plasten runt skärmarna men annars är bilen rätt så rostfri. Detta borde åtgärdas men prioriteringen har hamnat på motorn först. Det jag har hemma nu är special 34 Weber förgasare, portad och pland topp, 288 graders rally kam(toppen och kammen behandlade av Grottis ), och ett öppet luftfilter. Nu i veckorna framöver ska diverse pumpar, lager, packningar och kolvringar inhandlas och därefter ska motor arbetet påbörjas. Här är lite bilder på bilen som den ser ut nu 2004 (förutom JÄTTE reporna som jag fick på Knutstorp ) _________________ Marco Cenaki |
||
Ja det är wolfrace fälgar med pirelli P7F däck. Angående stolarna så vet jag inte om dom är olagliga eller inte. Dom sa inget på besiktningen nu senast. Men att dom inte har nackskydd är inte bra. Dom är i alla fall bättre än originalstolarna när det gäller stöd och nackskyddet på originalstolarna var ingett att hurra för i heller. Jag fick stolarna mycket billigt men jag måste fixa bättre.
_________________ Marco Cenaki |
||
I väntan på att alla motor delar ska inhandlas så tänkte jag dela med mig mina skärmbreddnings tankar. Dom som känner till bilen vet att den kom i olika utföranden när det gäller utsidan dvs plasten och kofångarna. De sista 2 modellerna kom med stora och tjocka kofångare och plast som går runt hela bilen så som min har. Tidigare modeller hade mindre eller ingen plast runt bilen och dom hade betydligt mindre kofångare. Blinkerljusen var monterade på själva karossen istället för i kofångaren som det är på min.
På dom älder modellerna tog man ofta bort kofångarna helt och hållet eftersom det var mycket enkelt och man kunde skärmbredda därefter. Mitt problem är att om jag ska skärmbredda med skärmbreddare gjorda för abarthen så måste jag ta bort kofångarna, omplacera blinkersen och täppa igen alla hål där plasten har suttit eftersom plasten sitter fast med fästanordningar i plåten. Ett annat alternativ är att låta kofångarna sitta kvar men att kapa dom så att skärmbreddarna just får plats. Ett tredje alternativ är att hitta ett ovanligt kit som gick till Japan. Detta kunde fästas utanpå plasten och kofångarna. Men som sagt det är mycket ovanligt och svårt att få tag i. Sen finns det ett fjärde alternativ som är att köpa universal skärmbreddare och modifiera själv Just dessa satt på R1:an Hej så länge. _________________ Marco Cenaki |
||
jäcklar vad tuff motorhuv den sista har. men är det inte "lättast" att köpa universial och sen modda själv? värkar som om det blir minst jobb så...men jag kanske är ute och cycklar men för övrigt så är det värkligen en skittuff bil hoppas du får iorning på all
_________________ Björn Hansson |
||
Inga funderingar på att göra helt egna breddare från grund och botten? Tycker det var en riktigt läcker kärra, med lite lättning, mer pulver under huven och ett par breddare bllir det superb!
Tycker för övrigt att breddningen på Martini-Abarthen här ovan var stilrenast! Keep up the good work! _________________ Nils Erixon |
||
Ja så var det dags för den stora operationen!
Patienten är redo operationssalen är redo! organen väntar! (vassare kam, öppetfilter, större förgasare, portad och planad topp, nya lager, nya kolvringar nya packningar, ny bensinpump, ny kamkedja, nya filter, ny koppling, nya synkroniserings ringar osv. och assistans finns vid hands! Hoppas operationen blir lyckad _________________ Marco Cenaki |
||
En som kan det mästa om Abarth 1050 är Tomas på Ultra motors han byggde dom flästa ladis cup motorera.(vi jobbade i hop när han höll på med dom där svår trimmade motorerna)
_________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
Den finns att köpa här http://www.bielstein.com/ _________________ Marco Cenaki |
||
Tack för tipset Har dom nån hemsida eller kan man nå dom på ett annat sätt kanske? _________________ Marco Cenaki |
||
Bilden med den tuffa huven: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||
hm, var hittar jag flera bilder på den blå bilen, visst var det den som var konverterad med mc-maskin, skulle gjärna vilja veta mera om installation mm.
_________________ Mathias Holmlund Bruksbilar typ: Opel Kadett B -71 BMW 525 E34 -88 Ford Sierra -88 2liters gasarmaskin |
||
Våra race- och banåkarbilar Lancia A112 Abarth RS -84 | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (33192 totalt) |