Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Hålla-i-hjälmen-systemet HANS har godkänts av SBF | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (5562 totalt) |
Saxat ur http://www.sbf.se/pdf/protokoll/2005
och här kommer lite info från Stand 21 (dvs Team Schwedenkreuz-Johan bl.a )
Högst rimliga pengar för en uppgradering till HANS tycker jag _________________ Magnus Thomé |
||||||||||
Intressant läsning i Stand 21s manual för HANS:
http://www.fransurf.com/lareunion/st _________________ Magnus Thomé |
||||||||||
Jag beställde HANS och en hjälm för ett tag sedan. Hamnar ungefär på 14000:- beroende på rabatt. Då tog jag den för Formelbil som va lite dyrare. Men då är det bra grejer.
Vanliga 6punktsbälten funkar nog fint. Men Scroths har 2 modeller. En som är godkänd och en som inte är det. Den som inte är det har jag i porschen och då se man att det är ihopsytt dubbelt på ett ställe för att det ska sträcka sig där vid kollision. Det är alltså sånna man inte bör ha som jag fattat det. Vanliga 6punkts har inte så och borde då va ok med HANS. |
||||||||||
Notera att det är en rekomendation att tillåta HANS som inkommit... än så länge.
Hade ett snack med delar av hjälmutredningsgruppen i helgen som gick. Vad de trycker på är att om man ska köra med HANS så ska man ha hela systemet (och alla ingående delar skall vara FIA-godkända). Inte köpa (och använda) del för del allt eftersom pengarna trillar in. För oss som ännu inte har ett helt HANS gäller de gamla hjälmkraven. De såg dock ett bekymmer under övergångsperioden när nya förare inte vill köpa en peltor för att använda tills HANS kommer ut ordentligt på marknaden. En peltor som sen blir värdelös... För egen del är det inga problem eftersom den HANS-kompatibla hjälmen jag valt klarar de viktkrav som finns i Sverige F.ö kommer det snart en ny beteckning på HANS... HANS är ett varumärke och det vill inte FIA/SBF ha i sina reglementen. _________________ /Kristian Elisson |
||||||||||
Förtydligande fråga:
Hjälmarna som används ihopa med HANS är alltså förstärkta på gnt sätt kan vi gissa i sina infästningspunkter för att klara att ta upp de krafterna som det är tal om? Så uppfattar jag det. Peltor + HANS = söndersliten hjälm? Inte så kul...eller effektivt. Jag ser ett senario där jag använder lätt Peltor på banträff och Integralhjälm och HANS i racebil med korrekta bälten. Attans att det ska kosta pengar man är dumsnål att lägga på annat än säkerhet dock. Måste verklgien överväga prio här. AL - Peltorhjälmsägare/förespråkare och "vill-ha-HANS-jag-oxå"-person. EDIT: Varför valde du för en Formelbil Samuel? Det jag läst mig till på HANS hemsida så tolkar jag det som om skillnaden är vinkeln på skyddet som går ner över axlarna. Mao, mer vinklade i en formelbil vilket inte skulle passa i en "karossbil". Dock fanns det ekonomi och proffsvariant av samtliga. Men du kanske har beställt direkt från Schroth? Har dom startat egen tillverkning? Tidigare var dom ju tydligen europeiska agenter för HANS... Mkt frågor och regler. |
||||||||||
Jag beställde av demon-tweeks genom dahlhems. Jag ska inte ha min i en "karossbil" därför beställde jag till formelbil
|
||||||||||
Integral. _________________ /Kristian Elisson |
||||||||||
Intressant! Får man fråga om märke och modell oxå? _________________ Mattias Meldert |
||||||||||
Givetvis, sorry Denna hjälmen har jag valt: http://www.fransurf.com/lareunion/st _________________ /Kristian Elisson |
||||||||||
ah! Den såg jag ju i någon annan tråd, missade att den var så lätt... _________________ Mattias Meldert |
||||||||||
Din luriga hemlighetsgubbe. Jag tror jag vet var vi kommer få se dig... Var hjälmen oxå en Schroth? |
||||||||||
Jag tror ett förtydligande är på sin plats.
FIA ställer inga speciella krav på vare sig bälte eller stol för användande av HANS utan det är samma krav på stol och bälte som gäller annars. Däremot kan det pga kroppsstorlek krävas en HANS-anpassad stol och andra bälten en de man har. Vad gäller bälten så handlar det om att de kan behöva infästas på ett för HANS optimalt sett så de kan behöva bytas. Är de korrekt monterade för användning utan HANS så kan de förmodligen användas med HANS också. |
||||||||||
Det står så här i SBF:s styrelseprotokoll:
Jag tolkar iaf det som ett beslut men möjligen har jag missförstått det. |
||||||||||
Det vi hörde på CL kursen i helgen på Jönköping var att det var bestämt att det ska bli tillåtet och att alla var överens om att tillåta det.... men att själva officiella godkännandet inte var genomfört än...... men att det kommer snart. |
||||||||||
Jag fattar inte riktigt nu. Styrelsen har tagit beslut enligt protokollet. Skall det till något mer godkännande? |
||||||||||
Det är klart Men nu ska det inarbetas i reglementena och hitta ut till oss användare. _________________ /Kristian Elisson |
||||||||||
Aha! |
||||||||||
Tänkte lyfta denna viktiga tråd efter helgen som gått! En förare i JTCC råkade ut för en olycka i söndags, det blev en frontsmäll och idag har personen nacksmärtor. Det har som tur var konstaterats att det inte är några skador på kotorna utan en sträckning i nackmuskelaturen.
Skulle HANS kunna skydda mot en sådan smäll? /Björn EDIT! _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||||||
Hoppas någon kan ge svar på detta för jag har ju redan en skada, och kan det skydda emot framtida så vore det klart intresant.. Synd bara att denna säkerhet ska bli så förbaskat dyr! _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||||||
Ja, HANS skyddar bl a mot den typen av smällar. |
||||||||||
Allmänt banåkaforum Hålla-i-hjälmen-systemet HANS har godkänts av SBF | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (5562 totalt) |