Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault 5 GTE -90 | 3798 besök totalt |
Har skaffat mig en Renault 5 GTE, idéerna är många och förhoppningsvis så kommer något av det bli fixat på bilen innan sommaren. Så man kan åka till några träffar, samt till Lunda och testa på att köra bana!
_________________ Sebastian Nodling |
||
Jag vill bara tippsa om en liten hemsida
www.lillen.se har du några fråger så kan du ju höra av dig... jag har plockat isär och ihop R5or några gånger _________________ //Emil Wahlund /Haninge |
||
Lite planer, klarglasblinkers fram samt vita till sidorna, samt fjäderbenstag, sänkningssats( blir nog bara fjädrar fram till att börja med). Även tänkt mig att sätta i två sportigare stolar fram!
_________________ Sebastian Nodling |
||
Bakom den fina röda står min brukis 740 på den bilden. Vi åkte Uppsala - Västervik - Uppsala för att införskaffa den
Bra bilar växer inte på träd, inte heller växer träd på bra bilar eDit: Vi köpte R5:an i Västervik alltså. Skulle aldrig åka så långt för en 740... Den ärvde jag, annars hade jag inte haft nåt liknande |
||
Inne på att köpa fälg och däck nu inför sommaren, fälgar blir nog ett par OZ Hydra 15", däck tillsvidare kommer nog att bli Tyfoon Successor 15" 195/45. Är det någon som vet om dessa däck är helt kass???
_________________ Sebastian Nodling |
||
har du tyvärr ingen koll på tyfoon.. men kan tipsa om hankook eller dunlup det senare är de dyrare alternativet.. o.z hydra lär bli nice och rejsigt _________________ Erik |
||
Jag hade dom däcken på min Micra K11 för ca. 1½ år sedan och dom fungerade helt okej på en bruksbil. Ska du köra på bana så vet jag inte om dom kommer att fungera så bra... _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
Trevliga fälgar
Lustgas är nog ett ganska billigt alternativ om man ska köra rakt fram, men för bana räcker det inte länge tyvärr. Det billigaste och enklaste sättet att få fart i en R5:a är nog att slänga i Volvo 440t -motor och trimma lite lätt... drygt 150 hk är inga problem utan att behöva grejer. Nackdelen i detta fallet är ju besiktningen... fördelen att en 440t-motor är billig och relativt lätt att hitta. _________________ Peter Vighagen |
||
Tjenare! Riktigt fin bil du har!! Jag har haft lustgas i ett tidigare bygge, och en normalstor (ca12kg) flaska räcker ca 1,5minut för en effektökning av ca75-100hk. Om du inte skulle trilla över ett RUGGIGT billigt system för några tusen så är det garranterat billigare och mer ekonomiskt med en volvo 440T motor. Att köpa ett riktigt system (med riktiga sprängbleck tryckvakter, regulatorer, flaskvärmare mm mm kostar minst 8000kr och uppåt. Att fylla på en flaska kostar (säkert dyrare nu) ca 450kr och du kör säkert slut på en flaska i veckan då du trillat i effekt träsket..... Sen är det ju även en sak till som man måste räkna med... FLASKAN ÄR ALLTID TOM NÄR MAN MEST BEHÖVER DEN > - Sen är det bökigt att åka till någon som har anläggning att fylla flaskan.... Endast på strippen kan det kanske vara värt med gas men all annan användning skulle jag avråda ifrån!! Hoppas att jag inte avskräckte dig fullständingt, men det är faktiskt hela sanningen. Turbo däremot tar aldrig slut- du åker endast på macken och tankar!!! UNDERBART!!! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Har nu kommit över tankarna på lustgas, verkar för krångligt, samt att jag nog inte kommer ha ork att fylla på flaskan när den blir tom.
Vore riktigt kul att kränga i en volvo-motor med turbo, så om jag får tag i ett garage samt en annan vardagsbil kan det kanske bli verklighet. _________________ Sebastian Nodling |
||
Våra race- och banåkarbilar Renault 5 GTE -90 | 3798 besök totalt |