Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mercedes 190E 2.3-16 -85 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (10144 totalt) |
480'n är pensionerad! Står numera under presenning i sommarstugan, se bild längre ner.
Kollade ny bil för tre veckor sedan drygt, allt mellan 10 000 och 25 000 kr var av intresse. Dock verkade alla vettiga bilar i den prisklassen ha försvunnit från Malmö med omnejd den helgen jag var nere... Ringde på några Volvo 850, nån Saab 9000, och en 940 polisbil. Många vrak och tveksamma importobjekt fanns. Detta var precis i samband med att den stora stormen drog in... Satt hos en polare och kollade, till slut fick jag nog och sade "ja, skit samma då, sök på Volvo 745 då, det är väl inte meningen att jag skall ha något som ens avlägset påminner om något roligt!". Plötsligt får han syn på en annons: "Mercedes 190E 2.3 16v"... Nämen hoppsan! Där stod den. Vita blinkers, originalfälgar, inga sidoblinkers.. Tuff rackare! Vi blev heltända direkt. En kompis chef har nämligen en sådan, som både jag och polaren kört ett par tillfällen. Den går ju inte jättedåligt, och de verkar skapligt tåliga de där kärrorna... Vad hade jag att förlora? Annonsen var inlagd för ca tre timmar sedan. Jag ringde. Frugan svarade, säljaren var inte inne. Många hade ringt. De var strömlösa. Hon tog mitt namn och nummer, och sade att säljaren ringer upp mig under morgondagen. Samtalet var lite innan nio på lördagskvällen. okej... samtalet lämnade mig lite tom på något vis. Med mersmak. Ett sug efter denna bilen skapades. Bakhjulsdrivet, diffat, sugishästar, racinghistoria. Ungefär tvärt emot från min dåvarande RostRacer... Ringde upp efter en halvtimme igen, och då svarar säljaren själv. Riktigt sjyst kille! Jobbade på försäkringsbolag, hade köpt bilen i risigt skick för ca ett halvår sedan och rustat upp massvis, men nu tyckte han det var synd att bara köra den till och från jobb. Eftersom han hade en M5 E34 ståendes också, blev det kanske lite mycket. Jag berättade att jag var väldigt intresserad (skall man ju iofs inte göra, men är det många som ringer så..), och att jag köper den om den är i det skick han beskrev (maskinellt bra, lite kosmetiska defekter, skatten kommer i feb. Och lite småfix). Frågade om jag kunde komma undermorgondagen, och visst, det gick bra. Runt middagstid? Jag ville ju ha sovmorgon på söndagen. Jovisst, det gick ju.... Men då kunde det ju komma några före mig såklart, tyckte han. EEK! Det går ICKE för sig! Vi kommer tidigt! Klockan åtta är vi där! Tack för samtalet osv. Gäsp. Polaren skulle hämta upp mig, och kommer en halvtimme sent nästa morgon. Tänkte ringa säljaren för att säga att vi var på väg (som avtalat). Icke. Hans telefon funkade inte, de var ju strömlösa sade de kvällen innan, och nu hade väl telestationens backup-batteri tagit slut också. Mobilen, hah glöm det. Varför är motorvägen avstängd? JAG SKALL JU KÖPA BIL!!!! Paniken kom över mig. Föräldrarnas Honda Accord 2.0i från -92 fick leka V-TEC där en stund, när jag snirklar mig runt Malmö för att komma runt avstängningen. Till slut lyckas jag hitta en väg ut på motorvägen ändå. Undan för ess, här skall köpas räsermerca... Marchfart 150 km/h i den stackars bilen, vi kör förbi strömlösa småbyar på väg mot Kristianstad. Någon karta hade vi inte mer än en JET-karta där man kan se vart det finns mackar i Sverige, no good. Visste inte riktigt vad killen hette, hade ingen adress, och kom inte riktigt ihåg vad hans by hette, bara att det låg nära Kristianstad och nära en flygplats. Detta var nog dömt att misslyckas. Kör så småningom in mot Vä som ligger innan Krisitanstad, och skall vända. Vi hade kört för långt. [i] stod det på en skylt, turistinfo! Kör in och hittar en övergripande karta över regionen. DÄR! SÅ hette byn! Everöd! Skitbra. Hämtar ett papper från bilen och ristar lite med pennan som knappt vill fungera. Mina orienteringskunskaper från det militära sätts här på sin spets. Vrroooooom, iväg igen. Flygplats, check! Här kör vi in. Till slut kommer vi fram till lilla Everöd, strax innan åtta på morgonen. Jaha, nu skall vi hitta ett hus vid stora vägen som eventuellt har garage. Detta kommer gå skitbra. Efter några rundor frågade vi en herre som faktiskt visste vart killen bodde. När vi körde upp på gatan och såg mercan blev både jag och polaren som barn pånytt. Det hoppades i sätena, och glada tillrop ljöd genom kupén. Vi blev väl mottagna, förfrågan om mat och dryck ställdes till oss, men vi hade annat i intresset. En lång och prövosam provtur senare förklarar jag mitt djupa intresse för säljaren, och papper skrivs. Många femhundralappar läggs på bordet, räknas, och hemåt far vi efter kaffe, chokladpraliner som blev över från gårdagens grannträff vid det kyliga middagsbordet, och många samtal om bilar och livet i största allmänhet. obalans i hjulen, kamkedjan lät helt okej, avgassystemet får nog bytas inom ett år, skivorna bak likaså. AC'n ur funktion, kylaren tveksam men tät, sen nån rostblemma och så. Alles in alles, ett bra pris för en bil i godkänt skick. Sökte jag den okomplicerade bekymmersfria svenssonbilen hade jag kommit fel, men det var inte min avsikt heller. Två dagar innan försäljning hade bilen besiktigats, med blankt papper. Importerad 1988. Såhär ser den ut! Gammvolvon (racerhondan skymtas till höger) _________________ Conny Norén Kör två bilar. Vilka det är, det varierar. |
||||
|
||||
Precis! Men riktigt din nivå i bilköpets ädla kost är han nog inta va? AL - oxå sucker när det gäller bilköp...tror jag. |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Trevligt skrivet!
Jag har också blivit med bruksbil nyligen, en 740 turbo. Bilen jag lärde mig köra i. Farsan har haft den sedan 1992 (jag var 13 år då) och övningskörningsskylten sitter kvar på insidan av bagageluckan samt mitt lämplighetsintyg som jag skaffade när jag var 16 låg bland handlingarna till bilen. Men jag hade hellre velat ha en merca som din! _________________ Anders Hansson |
||||
Välkommen hit
Här på rejsa kan du finna svaren du aldrig riktigt får svar på i MBSCA forum. tex väghållning, bromsar, racer säten mm! Allt som inte har med MB specifika saker att göra med förstås _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Tackar tackar, för alla positiva kommentarer!
Skönt att höra sådana för omväxlings skull.. Har fått höra att "uhh, en merca, det kan man ju inte ha", att det är "en blattebil", och att det är "en gammal skrotbil". > Hoppas träffa på er på någon banträff i sommar! _________________ Conny Norén Kör två bilar. Vilka det är, det varierar. |
||||
När du kör ifrån dom på bana så tystnar dom edit: För övrigt samma kommentarer jag fått om mina bilar... _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Avundsjuka och ovetskap om vad du har är nog de största syndarna... Samt att de inte vet vad de där emblemet med 2.x-16 igentligen kan göra med deras "svenne åk" _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Jag tror du behöver byta bekantskapskrets, om de är så avundsjuka, inskränkta och blinda. EDIT: och dåligt pålästa, det här är ju ett klassiskt racingåk för homologisering. Kan det bli bättre? [OT i tråden]
*host host*... [/OT i tråden] |
||||
Nu kommer jag inte ihåg vem det var men enligt någon känd racinglegend hade de bilarna 80-talets bästa gatbilschassi. Kombination med motor delvis utvecklad av Cosworth och dogleg låda från Getrag är ju ganska läckert. Sedan har den världens coolaste baksäte också. _________________ Anders Hansson |
||||
Lånar Connys tråd från mbsca, TopGear avsnittet när de provar 2.x-16. Samt att han säger namnet på ovan nämda förare http://www.race.nu/~mjolle/Future%20 _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Så det var Martin Brundle som sa det. Finns en sida som är tillägnad honom och hans citat från F1.
http://members.tripod.com/~vidcad/ma _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
Schumacher har också kört fast det var evo 2:an tror dock bara det var provkörning såg en väldigt gammal bild för han såg rätt så ung ut. har själv haft en 2.5:a "http://mb190.tripod.com/readers/Becker.html" fick tyvärr sälja hade inte råd att ha den då det var mycket specialdelar jämfört med dussinbilen E30 325. En väldigt rolig och balanserad bil redan i orginalutförande
_________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||||
Grattis till en riktigt schysst bil , en kompis här hemma i stan har en likadan, han är förövrigt pizzabagare
|
||||
Tackar tackar!
Har kört den drygt 200 mil nu på tre veckor, och kan väl säga att däcken inte är mycket att ha, som sitter på nu. Slitna Gislaved fram, bra Marshall (tror jag de hette) bak, alla med dubb då. Lite vinglig. Relativt bekväm, dock var 480n skönare i långfärdskomforten. Baksätet är skrattretande dåligt enligt sambon som fick åka där ca 7 mil... Den drar en del soppa. Murrar mycket fint över 4000 varv! Körde lite spontanrejs i Volvohjärtat Torslanda mot en C70 cab, det var extremt lika, men det verkade som att jag drog ifrån lite lite lite lite... men så gick vägen ihop från två filer till en, så då fick jag bromsa. Såg ej vilken motor han hade (stod inget på luckan), och jag hade en passagerare). Bra bromsar, ABS går in ganska lätt, kanske är däckens "fel"? Den vill ligga snabbt på motorväg... Jag kan surra fram i 130 utan att det känns det minsta jobbigt. Lyssnar lite på musik, och vips, 150! Utan att det känns snabbt alls, trots lite obalans i däcken. Jag gillar den, sambon gillar den, och folk tittar lite extra efter den. Alles is gut! I sommar SKALL den ut på bana! _________________ Conny Norén Kör två bilar. Vilka det är, det varierar. |
||||
Fick monterat i den nya kylaren igår, ÄNTLIGEN. Var uppe och hämtade den i Göteborg (och lämnade den gamla jag köpte där i fredags, som visade sig vara för stor).
De ville inte ha mellanskillnaden (150 kr) som skilde till den jag hämtade nu, heja dem! Kan mycket varmt rekommendera Kylarjonson i Göteborg när det kommer till kylare. De hade bäst priser bland de jag kollade bland (Mekonomen, MB, Meca samt två separata kylarfirmor till). www.kylarjonson.se Idag var jag och besökte min nya arbetsplats, vägen dit var en stormhärjad skogsväg. På sina ställen var det torrt, och då kunde man passa på att dra på lite extra i börjana och MY GOD vilken skillnad det är från gamla goda 480n. Nog för att 480n utan större problem hängt av mercan rakt fram, men herr Benz har väghållning! Nu skall jag pendla 11 mil dagligen till nya jobbet. När det är torrt kommer det gå undan, men vid fuktigt underlag är det inte rekommenderat att leka fullgasare bland de isiga böjarna. _________________ Conny Norén Kör två bilar. Vilka det är, det varierar. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mercedes 190E 2.3-16 -85 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (10144 totalt) |