Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett GSI 16V -88 | 1, 2 >> 6 besök senaste veckan (8810 totalt) |
Har köpt bilen med bur och rensad invändigt. Förre ägaren hade tröttnat lite för det var en del saker att göra innan besiktning. Den vanliga rosten, bromsar och lite el. Priset var rätt så OK så risk för förlust är inte så stor.
EFTER KÖPET, INNAN SÄNKNING, APELSINLACK OCH MATTSVART FLAMMIG HUV. HYFFSAT FRÄSCH ÄNDÅ. OLACKAD BÅGE. LITE BÄTTRE MED LACK Reg bes är nu genomförd. Utan anmärkning. Jag var mest orolig för att jag inte skulle få köra bilen hem och jag hade förväntat mig en lång åtgärdslista att tag i under en månad. Blev ganska förvånad. Jag är 17'e ägaren och bilen har gått 23400 mil och de sista med lustgas. Så motorn kan det ju inte vara något fel på 2,5 tums system med läckage här och var. Standardkat. Det är ett budget bygge och jag har tänkt ha den som pendlarbil och sen får vi se vad det blir av det framöver. Har andra projekt som tar upp min tid. Se Opel Ascona A -71. OBS!! Behöver tips på vad man kan göra för att få bättre varvtider. Vilka delar som passar från andra bilar. Har sett lite om SAAB bromsar o.s.v. Har ni också delar till salu så hör av er. Bromsar, stötdämpare, fjädrar = allt som gör den snabbare på bana är intressant. En förarkurs och bantning av densamme är kanske det mest effektiva |
||||||
jo då saabbromsarna passar nästan rakt på du får svarva en centreringsring till skivan och borra om bultmönstret till 4x100 oket passar rakt på.Ang hjulupphängning så brukar det funka med bilstein el koni dämpare med någon typ av sänksats kolla även www.Opelsportclub.com där finns mycket kunnigt folk om just din bil typ
|
||||||
Hmmm inte för att vara elak, men det är väl just då det kan vara fel på motorn? Annars låter det som ett väldigt bra objekt. (Håller på med en GSI jag me ) Lycka till! _________________ MVH Christopher Djuric |
||||||
Kul med fler Kadetter!
Det krävs inte mycket för att få dem att gå riktigt bra på bana! Rdäck, väghållningskit och SAAB-bromsar när något som man fixar för billiga pengar faktiskt. Min Kadett har varit en positiv överraskning i sommar på banorna, funkat kalas och gått att hålla riktigt bra tempo med tycker jag iaf! Klicka på länken i min signatur så ser du vad jag valde för saker på min iaf. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
[/quote]
Hmmm inte för att vara elak, men det är väl just då det kan vara fel på motorn? Annars låter det som ett väldigt bra objekt. (Håller på med en GSI jag me ) Lycka till![/quote] Jag försökte vara lite ironisk där Var förvånad att den gick för jag köpte bilen utan att starta den. Liten chansning där. |
||||||
Jodå, har sett din bil här när jag skummat runt här tidigare och även i Bilsport. Har väl fått lite ideer men kommer inte satsa på finish. Har lite andra bilar att ta hand om också så denna blir bara för nyttoåkning och skojåka till sommarn. Tror jag i alla fall. |
||||||
Jo nu menade jag mer de tekniska lösningarna än de för banracingåkandets onödiga finish... Iaf beroende på hur lekbetonad den kan vara så kan jag rekommendera alutopplagringar om du ska leka på bana, men de är lite jobbiga om du kör mycket gata, smäller rätt duktigt i bilen då... Gula Koni/H&R Fjädrar är en kombination som jag f.ö. är väldigt nöjd med måste jag säga, bilen är väldigt lättkörd och ändå stabil! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Finish är kul också men denna är ett hopplöst fall och ju finare bil desto fegare blir man ju på banan. För tillfället är det ingen väghållning i bilen så det är ju det första jag ska kolla på. Är väl inte så fräscha fjädrar eller dämpare. Men jag har tänkt lågbudget så hur lockande det än låter så tror jag inte jag satsar så mycket ännu. Antar att topplagringar och koni går på en bra slant.
Men detta är ju ändå en billig bil i jämförelse med min 944 så man får väl se vad tomten kommer med. |
||||||
om du beställer ett Supersport-kit från Tyskland och kompletterar med topplagringar från en kille i Opel Sport Club så tror jag allt som allt med frakt på alla grejer landar på 4000:-... vilket inte är direkt farligt för sprillans nya grejer.
om du bara vill ha stötdämpare/fjädrar så kostar Supersportkitet bara 2300:- inkl frakt. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Nej det var inte farligt. Gav mer för enbart dämpare fram till Porschen. Får kolla på klubbsidan för det ser snyggt ut! |
||||||
Tjena!
Kul med fler kadutter! Jag åker ställlbara KONI och Jamex fjädrar på min kadett. Funkar skitbra enligt min menig... Vill du inte lägga ut pengar går det ju kolla på beg marknaden, det finns ju lite sånt ibland. Men satsa på riktiga däck oxå, de gör hela skillnaden... Billiga bromsar går ju köpa på någon Saab-skrot. _________________ Marcus Marklund |
||||||
Hej Däck ska skaffas på till våren. Gör väldigt mycket. För övrigt så söker jag beg marknaden redan så man får väl se vad som kommer upp. Ser att du länkar till Attitude. Har varit med där också. Tanken med denna är att jag kanske kan åka på någon av träffarna. |
||||||
Fast risken med för många på banan blir ju att man hela tiden får bromsa för alla som är ivägen. |
||||||
"Bromsar bäst, som bromsar sist" _________________ Marcus Marklund |
||||||
Vilka saabbromsar är det som passar? Alla? _________________ MVH Peter Zeberg If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going. |
||||||
900 94-98
9-3 98-03 (även viggen, slitsade original fast dessa kräver 16") 9-5 98-01 (även aero fast dessa kräver 16") Samma bromsar på Vectra/Calibra V6 och turbo. 280mm eller vad de nu är... Bara att borra om, bulta dit, passar rätt i bromslangen och allting. _________________ Marcus Marklund |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett GSI 16V -88 | 1, 2 >> 6 besök senaste veckan (8810 totalt) |