Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 TURBO -79 (etanol) - SÅLD | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (17971 totalt) |
Så efter personrekord i mycket snack och lite verkstad (2 år) så står äntligen ännu en transaxel utanför huset för att snart ta plats i garaget.
Vraket är som sagt en Porsch 931 (924 Turbo) 1979. Den har de senaste 5 åren stått still, utomhus, under ett träd och blivit rätt sunken både inne och ute, jag varken kan eller vill gå in på varför. Tur att man inte skall behålla inredningen. Ett stort tack till Wincent på Rydéns bil för att jag fick ta hand om bilen Tanken är att bygga en ren banbil som skall kunna tävlas i roadsport, dvs båge/bur, racingstol, 4/6-punktsbälte mm mm Det lite udda är väl att jag tänkt köra den på E85 (etanol). Både av miljöskäl och att jag tror att jag skall kunna plocka ut lite mer hästar än original. Då etanolen kyler betydligt bättre än bensin och dessutom har ca 102 oktan vilket borde göra att man kan skruva upp turbotrycket en del utan att riskar motorn. Problemet är att jag måste mata motorn med mellan 50-75% mer bränsle. Detta gör också att jag kanske kommer att behöva hjälp från alla regel-tolkare om vad man kan göra på motorn utan att den klassas som modifierad, t ex Spridarbyten... Utseendemässigt är målet Carrera GT look, dvs som Pär Hylanders bil, fast svart... och så lite bilder Så här har bilen stått i ca 5 år (avställd 1999) Det växer på den och i den Två transaxlar (liiite olika användningsområde?) _________________ Ford Focus -05 med svängarambitioner "Hellre Focus på bana än Porsche i garage" |
||||||
Jo det gör det, men det går att fixa med lite sprej, svart är ju en rätt förlåtande färg
Men bilen var lackad i lila metallic innan och det var nog ännu sämre... _________________ Ford Focus -05 med svängarambitioner "Hellre Focus på bana än Porsche i garage" |
||||||
Jag har grunnat i dessa E85-banor sedan förra tråden. Jag har dock spetsat in mig på modifierad motor och roadsport B isåfall. Återmonterar min IC, skruvar upp laddtrycket rejält och får väl kanske reda ut om en laddtrycksberoende tändningssäkningsanordning behövs (sk boost retarder)? Frågan är oxo om K-jetten fixar det hydrauliska behovet av E85 vid lite rejält laddtryck (>1.1 bar). Lite finns nog att hämta genom att använda justeringen i en uppvärmningsregulator från en Audi 200, den har dessutom en ingång för uppfetning vid laddtryck, men frågan är om det räcker? Med min IC (som ligger ovanpå ventilkåpan) är det inte helt lätt att göra en flödesmässigt bra installation av spridare för tillskott, känns inte som man säkerställer att alla cylindrarna får ungefär lika mkt tillskott. Såvitt jag kan begripa så kan man inte sätta turbotrycket utanför specen (som jag tror är 0,7 +-0,1 bar) utan att motorn räknas som modifierad. Så spontant tror jag att E85 och omodifierad motor inte är ett riktigt framgångskoncept. Tändningen får man dock ställa hur man vill, men tappar man inte effekt ändå? (eller har jag fattat förbränningsmekanismerna fel?) _________________ Pär Hylander |
||||||
Hoppla, inget uppskruvat tryck, där rök mina planer direkt
och jag antar att byta kolvar för att få upp kompet också räknas som moddad motor? Som sagt, jag är inte helt inläst på de tekniska reglerna, tycker inte de är helt lätta att tolka (kanske inte ensam om det...) Frågan om man behöver en boost-retard, då man har rätt gott om oktan och bra kylning, etanolen brinner ju enligt uppgift "kallare" och långsammare än bensin. Har försökt att se hur det ser ut på bilderna i din bil-tråd, skulle det inte gå att montera en eller flera spridare i plenumet? Borde ge en rätt jämn fördelning... Både bensin och etanol ger ju ca 3MJ/kg luft så man skall inte förlora i effekt om man kan behålla verkningsgraden, vilket man borde kunna om man ställer om tändningen för E85, ev skulle man kanske kunna vinna lite också... Kanske skall försöka med detta som ett första steg. Jag behöver ändå ge motorn ca 35% mer bränsle i detta läge. Frågan är om det går att lösa med original sprut... _________________ Ford Focus -05 med svängarambitioner "Hellre Focus på bana än Porsche i garage" |
||||||
Så kreativ regeltolkning så att byta av kolvar för att vinna komp går nog inte att få acceptans för. Däremot så har senare årsmodeller en gnutta högre komp och lite högre effekt. (finns 7.5, 8 samt 8.5 i komp tror jag). Som jag tolkat det får man göra ungefär vad man vill fram till spjället samt efter toppen, men knappast något däremellan.... Jo, man kan ju trycka in flera (2-4 st) spridare där du skriver, men då måste man nog pulsa dom på ngt smart sätt för annars blir alldeles för mkt soppa. Sen vill det till att det inte är en "programmerbart" tillskottssystem för då kostar det ytterligare 5% extra beräkningshästar och därmed 5% vikt. Hade man bara haft en spridare och fått tag i en liten kan man nog köra den med 100% dutycycle f r o m ett visst laddtryck, dvs tillskott modell en hink soppa hit och en hink dit . Man vill ju inte heller strypa flödet genom att sänka trycket, för då blir det dålig atomisering. Bara en spridare i plenumet känns mkt osäkert m a p på fördelningen tycker jag. Låter ju hoppfullt med tändning och E85. Det sämsta med E85 är att närmaste mack är 3 mil bort i fel riktning Får bli storkund på jeepdunkar Ska du åka med E85 så kanske du oxo ska satsa på modifierad motor. Dvs montera en IC, höja laddtrycket och ev hinka i extra soppa modell en hink (spridare + justerbar tryckvakt) samt ev en boostretard. Det är ett i 931-kretsar välkänt framgångsrecept för roadsport. _________________ Pär Hylander |
||||||
Varianten "hink med soppa" låter som det man brukar se på typ zatzy som budget bygge vid höjt laddtryck.
Tydligen har saab nån ställbar tryckvakt som är poppulär, samt att man kan använda t ex 2 st och lägga dom på olika tryck och sedan en kallstartsspridare på varje. Hur mycket "straff" är det att köra med moddad motor, som jag läste reglerna var det en hel del... Vi får väl se vad som händer under vintern också. Jag kommer ju att börja med att riva hela inredningen och kolla efter rost osv, så jag har MYCKET arbete kvar innan jag når så långt... _________________ Ford Focus -05 med svängarambitioner "Hellre Focus på bana än Porsche i garage" |
||||||
Jo, det kanske låter så ang tilläggssoppan, men otto kör så med stor framgång. Det hänger delvis ihop med "straffet". Det är en massa parametrar som ingår i straffet, lättast är att du laddar ner Peter Utzons roadsporträknare och labbar själv,http://hem.passagen.se/utzon/Roadsport/roadsport.htm. Men kortfattat kan man säga att programmerbara grejer, andra kammar, vinge på bilen etc kostar. Sådan(a) ställbara tryckvakter från Saab eller fabriksnya likande för 125 kr/st var det jag menade. Antaligen kan man bygga sig en pulsanordning (för inställning av tillskottssoppa) med analog elektronik och komma runt det där med "programmerbart" _________________ Pär Hylander |
||||||
Då var det dags att börja riva i bilen, den har nu stått ett par dagar med kupevärmare för att torka ur den värsta fukten (den var rejält våt).
Instrumäntbrädan har solen gått illa åt och det är frågan om jag kommer att använda den, den är sprucken på ett antal ställen. Även däcken som sitter på verkar inte vara trafiksäkra längre, det är torr-sprickor på alla håll och kanter, som här i mönstret! Det elektriska i skuffen har tagit stryk av fukten inte mycket kvar av anslutningarna till belysningen... Hittade även en uppsättning "verktyg" vid reservdäcket, som förövrigt var av någon snik-variant och såg jätteskumt ut, och vägde hysteriskt mycket också... Nån som vet om detta är original? Det satt en lapp med "max 100km/h" Innan baksätet åkte ut vill ungarna provsitta, och trots att dom bara är 10-12år var det rejält trångt. Under mattan på passagerarsidan låg en tidning! och den var genomblöt! Undrar hur plåten ser ut under tjärpappen? Stolarna på väg ut, här är första hjälpmekaniker... Skenorna hade rostat ihop så vi fick försöka köra stolarna fram och tillbaka ett par gånger innan vi nådde ändlägerna... Det mesta av inredningen runt baksätet är nu ute och jag misstänker starkt att bilen varit silver i original-färg... _________________ Ford Focus -05 med svängarambitioner "Hellre Focus på bana än Porsche i garage" |
||||||
Det går framåt.... fördelen med att bygga banbil är att då ska det vara plåtrent, och plåten möglar iaf inte...
Måste säga att plåten var mycket snyggare än originalklädseln. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
När det gäller K-Jet och soppa så har Patrick M. uppenbarligen lyckats få en snarlik K-Jet som sitter i en Volvo 240 Turbo att ösa på så mycket soppa att den gick på lambda 0.5 vid 1.1 bar ladd
Så hydrauliska behovet är nog minsta problemet. Dessutom brukar ett visst effekttillskott (runt 18% vad jag minns) infinna sig vid användandet av E85 även om man behåller samma laddtryck. Jag tror faktiskt att E85 kan vara bra idé i en turboladdad bil. Lycka till med ombyggnaden och posta gärna fler bilder! ;-) _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Det är original reservhjul du har hittat! Meningen är visst att man skall blåsa upp det till normal storlek på något sätt när man får punka. Har ett likadant med till Turbon min. Tror inte det är så vanligt att hitta dessa nu så om du inte vill ha det kvar går det nog att kränga till någon som vill ha sin bil i originalskick. Släng det inte! :-)
Silver borde den ju bli sen då! Verkar iaf som att plåten klarat sig riktigt bra under mattorna/baksätet. |
||||||
Det där låter ju rätt trevligt. Jag hoppas på att etanolens kyleffekt gör gott eftersom jag inte har intercooler... Mer bilder kommer, dessa var bara några av alla jag fotade, så det lär bli en bildrik tråd det här Smacke, du är välkommer när som helst, trots att bilen inte står på pallbockar....än... _________________ Ford Focus -05 med svängarambitioner "Hellre Focus på bana än Porsche i garage" |
||||||
Tack för tipset
och svart kolfiberhuv Gillar du inte svart bil med guldkofångare och guldhjul? _________________ Ford Focus -05 med svängarambitioner "Hellre Focus på bana än Porsche i garage" |
||||||
Nu räknar jag (och mina vänner) mig till det udda i smakväg. Jag tycker absolut att du ska köra med 80-talsstuket Sen blir jag lite glad när jag ser folk som sliter med gamla risiga 924:or. Det betyder att vi inte var ensamma om dumheter när vi renoverade Mangans 924 förra vintern... Lycka till _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Mangans tråd har varit en god inspiration, har hans hemsida som en välanvänd favorit-länk
Det sätter ju en viss nivå på rostlagning _________________ Ford Focus -05 med svängarambitioner "Hellre Focus på bana än Porsche i garage" |
||||||
Varsågod! Man ska vara rädd om originaldelar som någon annan kan behöva. Hjälper ju till att bevara gamla fina bilar på det viset. Näe svart kolfiberhuv får du inte skaffa! Jag har ju bara glasfiber ju... Du får gärna behålla bilen svart med gulddetaljer, har jag inget emot! Bara kul med bilar som ser annorlunda ut men som går fort iaf... :-) |
||||||
Hmm... Nu blir jag orolig att jag dragit in andra i den rostiga delen av transaxelträsket... Men av vad jag ser så verkar ju plåten se rätt OK ut ändå? Elen lär väl vara lite skakig eftersom den dels är så orginal och dels har varit fuktig så länge? Startar bilen alls? Hoppas du får fart på den! om jag får lägga in dumma idéer så vore väl den silverfärgen rätt cool även på utsidan... Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Trångt i baksätet? Äsch, dagens barn är bortskämda
När jag var barn, 12 år tror jag, så klagade varken jag eller syrran när vi sitta i baksätet hela vägen till Lilla Edet, 40 mil hemifrån. Och än idag får jag precis plats bakom mig själv. I.o.f.s. är jag bara 163cm, och jag har väl 5mm kvar till taket och ingen som helst möjlighet att flytta fötterna, men det går. Ett litet tag, och på en jämn väg i alla fall. och behåll färgerna. Dare to different regerar. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Japp
Elen får nog dras om en del... Har inte vågat starta den eftersom orsaken att den stått still är bl a ett kamremshaveri... vill plocka isär motor och kolla att allt ser OK ut innan... Dessutom ser alla slangar i motorrummer rätt risga ut
Långt kvar till våren... _________________ Ford Focus -05 med svängarambitioner "Hellre Focus på bana än Porsche i garage" |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 TURBO -79 (etanol) - SÅLD | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (17971 totalt) |