Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 144 -70 | 1, 2 >> 10284 besök totalt |
Ett långtids projekt har startat. Pga 30 års kris kände jag mig tvungen att handla en bil som är mekbar.
5000:- fattigare och mycket gladare stog den där i garaget. En pubertets räser. Inte egentligen i dåligt skick, utan mest bara små ful motor b20 växellåda m40 Eftersom att bilen var tröttare än lovligt så köptes en ny topp in och skickades på bearbetning. Dubbla fuggar,R-kam och brytarlös tändning, extraktor mm. Väghållningen får vänta till våren, för nu pendlar jag med bilen och har ett par Avon 20 (20dubbs däck) som ska hjälpa mig att åka brett på isen. Har fått för mig att det ska kunna gå att få en dräglig väghållning i 140.... Tillbaka till träsket..... men gissa om att det känns som att man kan stå och skruva under huven! _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
hehe, jag vet inte om jag törs lägga upp biler på den.
Det är en pubertetsräser... målad svart (gissningsvis med pensel ,efter krogen) med sidepipe... _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
Hej Lasse! om inte du törs kanske jag ska hjälpa dig? Jag vet ju var den står på dagarna... En Volvo med sidepipe är inte att förakta! /U _________________ Ulf Lögdberg |
||||
sidepipe får ju en att känna sig pubertal på härligt vis... vågar man tro att inredningen andas av samma tidsepok?
Kul! |
||||
inredningen är intakt. Långa spaken,handbromsen på "fel" sida..
Kort sagt så är den ganska underbar... _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
Ett litet budget väghållningstipps till den som kanske inte är värdens seriösaste men det funkar, jag provade i förrgår på min 142a. Det är att ta nissan micra bakfjädrar och skruva inn innanför dom vanliga fjädrarna i bak och sen sätta fast dom med slangklammor. Tog ca 20 min att fixa och kostade 52 kr för slanklammorna... Och det gjorde en stor skillnad framför allt när det gällde att slippa okontrolerade retursladdar på retursladden.
|
||||
om inte ni gör det, så gör jag det Mera kickmeyertrimmad volvo åt folket _________________ //Rickard Fagerström |
||||
Hehe, ska kika på det.. skulle kunna köpa en komplett micra-90 för 400:- Retursladdarna är inte att leka med!.... Nu har jag för den delen hämtat hem toppen... 44 insug 37.5 avgas... Och portad för flöde! om jag nu bara hittade mig ett par fuggar (45/48) så skulle nog detta kunna bli roligt som faen! Lättat svänghjul? jodå lättat med 3.5 kg, samma gammla tryckplatta som orginal! _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
Det går en 142'a i MSLS som har vunnit varje race dom ställt upp i under denna säsongen, så det går uppenbarligen att få dom att gå fort..
Deras hemsida finns här. Race-142'or är coolt! |
||||
Coolt det är ju svågerns svåger som kör i det teamet.... _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
toppen sitter nu på platts. Däremot så är allt inte skruvat än pga packnings brist.
och hade någon sett vilka vändkanter som finns i motorn hade jag blivit skjuten! Det var tydligt att bilen inte hade haft en bra förbränning. Hursomhaver.. imorrn får jag packningar. men hur f-n ska jag lyckas köra in nya kammen? 50 mil innan jag får kolla hur den går! Det bidde R-kammen... hade inget val just när vi stog och skulle bulta ihop allt. Hade planer på att lägga i en k-kamm men den lyste med sin frånvaro. Så ikäll bygger jag avgassystem.... imorrn skurvar jag det sista... sen ska jag hitta en gammal tant som vill åka långt och vill låna en bil. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
optimisten fick sig ett rapp över fingarna...
Botten delen håller inte vad jag lovar Så nu ska jag leta reda på en nyare färshare botten. Tror nog på b22. balansera skiten med nya lager så man vet att det håller.... Den rasade inte... men den startar inte heller.... _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
startar,funkar!
dock så har den fått hjälp att se jäklig ut pga någon som inte kan parkera... Jag tror dock inte det påverkar prestandan negativt. Startmotorn går för fort. mer komp måste fixas! nya fjädrar och dämpare är åxå ett måste.. dom slog igenom när jag lättade med alla 4a... Nu mera har man juh samma toppfart,men man hinner juh upp i den åxå... om någon undrar hur inkörningen gick, så bidde den hela 10mil plus 1 timme på tommgång. Jag tänker ändå bygga om ivår... _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
Bygget går vidare.
Har modifierat foten till rotorn, så att jag kan ta rotorn från en saab 9000 och få brytarlös tändning. Med lite tur (och ett kopplingschema) så kanske den lirar innan helgen. Har dessutom inhandlat sista sakerna för att kunna få dit extraktorröret. alu insug för dubbla SU-are fram till dess att jag har hittat dubbla weber 45/48/50 Väghållningen har fått stryka lite på foten, jag letar kort sagt en bättre kaross. Men bilen går. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
topp-packningen begick självmord.
Den spikades ihäl, och därav lärde man sig en läxa, fasttändkurva är ett måste, vacum slangen ska inte vara kopplad. Ny(are) kaross hittad, diskution om pris pågår _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
Kul att se en till 140-förare här på forumet. Är lite brist på oss här. Håller själv på att fixa upp min 142 -72 med insprut och turbo på en B20. Väghållningen är i planeringsstadiet men allt känns inom räckhåll.
Bara jag får lite tid över så hoppas jag kunna testköra skapelsen på sensommaren i år. Ser fram emot följetången om din bil. |
||||
Du får gärna komma med en tydligare byggbeskrivning med bilder på den här punkten. Om det funkade bra vill säga. /Pär _________________ /Pär Nyman |
||||
Finns enklare sätt att slippa bryatre, men det funkar. När ni ska nog grejor på skroten ta, fördelare, kabeln till fördelaren som går till tändningsmodulen (måste in i stora kabelstammen och karva + tändmodulen. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 144 -70 | 1, 2 >> 10284 besök totalt |