Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Viktfördelning på bana. Vad är optimalt? | 5 besök senaste veckan (4469 totalt) |
Vet att detta sannorlikt beror på en mängd parametrar Vi hade en diskussion på IRC om detta.
Jag tror att 50/50 borde vara bäst i teorin om man har samma dimension på däcken fram som bak. Andra säger att 45/55 är optimalt för bana. Porsche 911 är ju ganska baktunga och dom flesta framhjulsdrivna bilar är ju ganska framtunga. M3 e30 har vad jag kunde se på en hemsida 52/48 och den anses ju vara välbalancerad. Kommer framöver att köpa en framhjulsdriven bil att bygga på så det kan ju vara kul att veta vad som är bäst i teorin iaf. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
är det inte 50/50 på pappret. Min kompis vägde sig och de visade 50/50 i bägge lederna iofs med lite bensin i. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
Här hittade jag siffrorna. http://www.artglenn.com/bmwm3/specs. Huvudfrågan är ju som sagt vad som är bäst i teorin? Grejen är ju den att när man rensar ur indredningen och allt annat onödigt på en bil så lättar man ju främst bilen bak. Så frågan är ju om man tjänar på att spara lite tunga saker bak för att få bättre viktfördelning eller om man ska sikta på att ha så lätt bil som möjligt? Tynga ner bilen kan man ju alltid göra i efterhand... _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Jag vet vad som är bäst.... 100% i asfalten
När det är 100% i floden blir man blöt har provat |
||
Frågan är ju intressant. Den "klassiska" teorin säger ju just 50/50 och det låter ju bestickande. Men racerbilar är typiskt rätt baktunga, jag har för mej att en F1 bil har ungefär 35/65. Okej, det är inte samma däcksdimension runt om, men i alla fall. Greppet är ju inte direkt proportionellt mot däcksbredden.
Min praktiska erfarenhet säger att lite extra vikt bak, typ mittmotorbil, är att föredra på en bakhuksdriven bil. Och tvärtom på en framhjulsdriven. Inte för att jag kört någon framhjulsdriven som haft annat än mycket vikt fram! Finns det några framhjulsdrivna med 50/50. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
då man går in i kurvan. M.a.o. skall bilen vara något baktung när den står still. Jag har hört siffran 40/60 men det optimala varierar med hjulbas, tyngdpunktshöjd, friktionskoefficent...
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Det vore intressant att veta vad en Stcc bil har för viktfördelning? Men det är nog något som inte lämnas ut hur som helst. Klart är nog att dom är betydligt mera baktunga än orginalbilen.
Vet att dom framhjulsdrivna har bla annat tillbakaflyttad motor och förare. Frågan är ju sen hur man ska åstakomma det på sin egna lilla framhjulsdrivna hobby racer bil. Flytta tillbaks batteriet, plasthuv, plastskärmar fram, tillbakaflyttad körposition. Kasta ut allt onödigt ur motor utrymmet. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Att flytta vikten bakåt tillämpas väl både på fram och bakhjulsdrivna STCC-bilar, eller? I fallet med de bakhjulsdrivna kan det dock bero på att lättningen ger störst viktminskning i bak.
Tidigare hade jag en del problem över krönen på kullen men efter att batteriet flyttades till reservhjulsbaljan blev det betydligt bättre. Placeringen på de 15 kilona gjorde stor skillnad. Jag skall försöka kolla vad en STCC-Vectra har för viktfördelning. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Rallybilen, en 244, har efter lättning nog 75/25 i viktfördelning mellan fram- och bakändan . Nejdå, det känns bara så när den ska brottas runt en hårnål. Blir lite bättre med reservhjul och halva verktygsförrådet med i bagageutrymmet!
Vet att de som kör bana i Volvo original ofta har med reservhjul som de lägger på "passagerarsidan" i bagaget för att få mer vikt i baken samt bättre balans mellan vänster och höger sida. /ola _________________ Ola Leufvenmark ---------------- Renault Megane RS225 - 2008 |
||
Killarna i voc/bana har även reserhjulet i hö bak för att minska problemet med spinnande innerhjul i hö kurvor då dom inte får åka med diff /Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Liknande trick användes i de Scirocco cuper som kördes för många år sedan. De fick oftast (enligt reglemente) inte göra mycket mer än i med bur och ut med baksäte. Stötdämparfästen bland annat fick förstärkas, säkerhetssak. Men bilarna blev för lätta i baken, så folk tog ofta en halvmeter räls och gjorde nytt reservhjulsfäste av! Även detta en säkerhetssak. Den m6 bult med vingmutter som normalt höll reservhjulet kunde inte ses som bra om en krasch uppstod. Vips fick de ner 30kg och bättre balans. Bara för att hålla fast hjulet bättre hade kanske inte en halvmeter räls behövts men... Syradoppning en stund av karossen gjorde att totala vikten inte blev någon större skillnad på. _________________ Roland Johansson |
||
TWR S40 hade 52/48 i BTCC då de hade stående start. (Den var så pass utslagsgivande och viktig, samt att de extra 2% gjorde en relativt stor skillnad.) Hade man haft rullande hade man valt 50/50. Allt enligt TWR själva.
Även övriga bilbyggare resonerar(de) liknande. |
||
Sparade trådar/FAQ Viktfördelning på bana. Vad är optimalt? | 5 besök senaste veckan (4469 totalt) |