Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Fiat 128 Berlina -75 | 5953 besök totalt |
Nu ska tummen ur!
En dröm sedan körkortsåldern (15 år sen) skall nu förverkligas. Först skall den gröna lilla ärtan besiktigas i standardutförande, sen skall här modifieras! orginal 55hk 1100 sohc skall bytas mot följande recept: 1500 Ritmo sohc 86,4X63,9 borr/slag (standard) Smidd vev dubbla balansvikter Smidda H-stakar Smidda cosworthkolvar Hejjsanhoppsan-portad topp med jagvetintehurstoraventiler Kamaxeln ser skojjig ut, fråga mej inte om tider och lyft Torrsump Kugelfisher mek. insprutning Motorn är nygenomgången gammal racemotor som enligt uppgift gick väldigt bra. All montering av motorn återstår, samt vissa pinaler fattas som tex grenrör, sumptank. Kan man gissa på en dryga 150hk vid ganska höga varv? Växellådan lutar åt en Uno Turbo...vet ännu inte hur svårt det blir att matcha ihop 128/unoturbo-drivaxlar. Diffbroms? nä...men jag lär upptäcka att det behövs förr eller senare. Fram och bakvagn mer eller mindre orginal, men givetvis med bättre bussningar, dämpare och fjädrar. Frambromsarna blir troligtvis Uno Turbo igen, bak orginal trummor. Bur och måttligt rensad inredning. Fiat 125 13" magnesiumfälgar, tyvärr bara 5,5" breda, kan fungera med 185/60 eller 175/60 kanske. Har funderat på tidstypiska skärmbreddare-men då måste jag hitta bra mycket bredare 70-tals fälgar helst Campagnolo eller Cromodora. Blev som sagt förälskad i den här modellen i raceutförande sedan jag läst " FAZA X1/9-Strada-128 Race World" av Al Cosentino som 18åring. Sedan dess har jag ägt ett antal 128 i varierande skick, men den här gången skall det göras ordentligt. Totalbilden av vad som skall komma ut i slutet är ganska klart efter att ha läst och studerat en del om dessa 70-talsracers. Tanken är inte att tävla med den.....mer än till och från jobbet då....utan den skall kunna ge ägaren en rejäl dos lycka varje dag. Och det inom en "rimlig" budget. Tips och idéer mottages tacksamt. Tex växellåda? Diffbroms? Ställbara fjäderben? _________________ Björn Hellström/ |
||
Jag trodde fel, hadde en annan bild i pallet. Den är ju så ful så den är balla, hmm ska jag säga som åker i en underskön bil Fortsätt att rapportera vad som händer med bilen, då GÄRNA med garagebilde. _________________ Johan Sjölinder |
||
Återigen en gammelbil här på rejsa!
Jag drar mig till minnes att jag har läst ett eller flera avsnitt i en artikelserie i Illustrerad motorsport, min far har lite olika strönummer hemma hos sig. Jag kommer dock inte ihåg vem som byggde den, men jag kan bläddra igenom bunten igen och kolla. Jag vill minnas att den såg rätt tuff ut. (Det är något visst med gamla racerbilar............. ) Jag har dessutom kappkört mot en sådan där Fiat på mittsverigebanan, den påstods vara en Abarth. Jag åkte ikapp den gruvligt i chikanen, det finns på film................. _________________ //Mikael Jardstam |
||
Mitt absoluta förstaval den dagen, om den kommer, då jag ska leka med italienare!!! Men jag tror inte den kommer komma...tyvärr/tack å lov... |
||
Uppar denna tråd för att jag är nyfiken om det hänt något med den...
Det gick en 128a på mittsverigebanan i en lokal cup här... |
||
Tyvärr har inte mycket hänt efter att den besiktigades i standardutförande.
Ett väldigt starkt sug efter att snabbt få köra en färdig bil gjorde att jag våren 2005 köpte ett helt annat bakhjulsdrivet objekt (hemligt än så länge, tänker INTE lägga ut något innan jag bevisligen har åstadkommit något den här gången ) Det var ju bara en lätt liten lagning innan objekt#2 skulle ut på vägen.....som sen blev till att riva ur motor och drivlina...etcetc. dvs kanske till sensommaren 2006? Planerna ligger kvar med 128an, bara något skjutna på. Jag ska bara lite först. _________________ Björn Hellström/ |
||
Som mer eller mindre uppvuxen i 128or (förutom tiden i alla racingdepåer) måste jag ge stora _________________ Roland Johansson |
||
Våra race- och banåkarbilar Fiat 128 Berlina -75 | 5953 besök totalt |