Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e36 325i -92, turbo och 8HP
20 besök senaste veckan (631 totalt)
Segebaden
Göteborg
Här sen Feb 2024
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hallå! Tänkte jag gör en projekttråd för min rejsbil, mest kul för egen del att ha koll på att det faktiskt händer någonting med den. "Räddade" bilen från en vän som hade tänkt ha den som reservdelsbil eftersom den inte var registrerad i Sverige, och det verkade som papprerna till den var borta. Men efter några samtal till tidigare ägare så löste det sig

Börjar med en kort sammanfattning om vad jag gjort på den hittills


Skitig motor men original m50b25 utan vanos!

Lite hängande innertak som hör till



Blev under första året endel gjort, lite rostlagning, lackering och sen dit med en turbo såklart.




Chassit var här helt original med slitna dämpare och fjädrar, original bromsar och inga förstärkningsplattor (som jag i efterhand fått veta att man bör svetsa dit), så efter 2 veckor såg det ut såhär..




Så under vintern 2022 blev det att göra något åt bromsar och chassit!

Förstärkningsplattor svetsade, inte så vackert men stabilt


Ledlager uppe och nere på spindlarna. Original på trailingarmarna, vilket jag kanske borde uppdatera?


e46 328i bromsar bak och 330 fram.


Ett set BC coilovers.


Lite nya framvagnsdelar. Hittade även en "purple tag" styrväxel som monterades.


Lackade spindlar


Excentriska bakre bussningar.


Ett par Sparco fällbara sportstolar


Och sen var den färdig för lite sprintrace och någon bankörning hade jag hoppats, men hade en hel del strul med styrsystemet till motorn och sedan en alldeles för aggressiv koppling som förstörde körbarheten helt! Men blev iaf en inställning hos Pekkas och några mil på gatan 2023.





Och det är väl ungefär härifrån jag började denna vinterns uppgraderingar. Renoverad motor, nedmonterad turbo, nytt styrsystem och framförallt en ZF8HP automatlåda.

Får bli en till uppdatering i veckan om vad som är gjort under de senaste månaderna

_________________
Andreas von Segebaden
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5308



Skoj!

Mao blir det m50 och ZF8HP?
Hur ska du få de att lira tillsammans, maxxecu har väl styrning för det?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2544



robber skrev:
Skoj!
Mao blir det m50 och ZF8HP?
Hur ska du få de att lira tillsammans, maxxecu har väl styrning för det?

Kör man maxxecu så kan man skruva dit en 8hp låda och styra den direkt, 8hp45 passar direkt på m50,52,54 utan adapter. Man behöver flasha om lådans TCU. Vilket kommer kunna göras hos återförsäljarna.
8hp stödet i maxxecu är under testfas just nu. För 8hp70 lådorna är det mesta klart och för 45 lådorna håller vi fixa dom sista grejorna. (jag är betatestare)

Kör man annat sprut bör det också gå köra en mindre maxxecu som mini som bara styra lådan. Men det är otestat ännu. Min rekommendation är styra både motor och låda med samma sprut.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5308



Benny Steen skrev:
robber skrev:
Skoj!
Mao blir det m50 och ZF8HP?
Hur ska du få de att lira tillsammans, maxxecu har väl styrning för det?

Kör man maxxecu så kan man skruva dit en 8hp låda och styra den direkt, 8hp45 passar direkt på m50,52,54 utan adapter. Man behöver flasha om lådans TCU. Vilket kommer kunna göras hos återförsäljarna.
8hp stödet i maxxecu är under testfas just nu. För 8hp70 lådorna är det mesta klart och för 45 lådorna håller vi fixa dom sista grejorna. (jag är betatestare)

Kör man annat sprut bör det också gå köra en mindre maxxecu som mini som bara styra lådan. Men det är otestat ännu. Min rekommendation är styra både motor och låda med samma sprut.


Just ja din tråd jag läste Benny, tack förtydligande
Verkar lovane detta.

/r

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Segebaden
Göteborg
Här sen Feb 2024
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
robber skrev:
Benny Steen skrev:
robber skrev:
Skoj!
Mao blir det m50 och ZF8HP?
Hur ska du få de att lira tillsammans, maxxecu har väl styrning för det?

Kör man maxxecu så kan man skruva dit en 8hp låda och styra den direkt, 8hp45 passar direkt på m50,52,54 utan adapter. Man behöver flasha om lådans TCU. Vilket kommer kunna göras hos återförsäljarna.
8hp stödet i maxxecu är under testfas just nu. För 8hp70 lådorna är det mesta klart och för 45 lådorna håller vi fixa dom sista grejorna. (jag är betatestare)

Kör man annat sprut bör det också gå köra en mindre maxxecu som mini som bara styra lådan. Men det är otestat ännu. Min rekommendation är styra både motor och låda med samma sprut.


Just ja din tråd jag läste Benny, tack förtydligande
Verkar lovane detta.

/r


Ja precis, en m50b25 och en 8hp70 från en N57. Planen är att använda ett Maxxecu race. Har följt din tråd Benny, verkar riktigt lovande som sagt!

_________________
Andreas von Segebaden
Citera
Segebaden
Göteborg
Här sen Feb 2024
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Så i slutet av förra sommaren fick jag tag i en 8HP70 för ett ganska bra pris, så då var det lika bra ut montera ut motorn. Hade några oljeläkage som jag har velat fixa länge, så passade på att göra det samtidigt.



Så det blev en genomgång med nya lager, ringar och nya ytor på block och topp.



Ihopmonterad igen!


Roligt paket från domniworks.


Rent och fint


Det lilla jag kört med bilen så hann jag iaf upptäcka att det blir ganska varmt och trångt att ha turbon "uppåt", så nu blev det ett nedmonterat grenrör. Lite bråkigt med tryckrör och insugsrör, men fördelen är att jag får plats med AC-kompressorn vilket jag inte gjorde förut


Motorn har hittat tillbaka. Lite trångt att få ut avgasröret, men några "piecuts" så gick det fint!


Blev inte helt nöjd med hur wastegaten blev, för att få plats var jag tvungen att göra en 180 graders sväng för att komma tillbaka in i avgasröret. Får väl se hur det blir när den är igång, om jag lyckas hålla nere laddtrycket.


Tryckrör och plats för ac-kompressor!


Insugsrör, ska göra någon form av avskärmning och fäste för röret.


Försökte mig på att göra ett fäste till intercoolern av aluminiumprofiler från ByggMax, är ju en riktig nybörjare på att svetsa i aluminium, men det var extremt svårt. Förhoppningsvis håller det!



Lite mer tryckrör på gång.



Väntar nu på pedal och spjäll från en e46 330i som jag köpt, sen är nog det mesta stora runt motorn färdigt. Sedan behöver jag göra kablage till pedal/spjäll samt till lådan. Till motorn har jag gjort ett adapterkort mellan Motronic 88-pin och MaxxEcu, förhoppningsvis fungerar det direkt



Lött på en 48-pin Molex och Motronic 88-pin kontakt.

_________________
Andreas von Segebaden
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e36 325i -92, turbo och 8HP
20 besök senaste veckan (631 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande