Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 1750 GTV TURBO - SÅLD | 1, 2, 3 ... 40, 41, 42 >> 12 besök senaste veckan (149531 totalt) |
Dessa rader har jag längtat länge efter att få skriva. Sedan Peeter köpte Lådbilen i vintras har jag stått utan leksak och sedan i juni, när jag fick syn på den, har den här bilen funnits i mina tankar. Nåväl, igår var en stor dag, inte bara för att jag fick besök av herr Rejsahövding Thomé, utan också för att jag äntligen lyckades köpa den här lilla tårtan!
Bilen är en Alfa Romeo 1750 GTV i grunden, i folkmun kallad Bertonecoupé. På nittiotalet totalrenoverades bilen, rensades från onödig vikt och fick ett andningsaggregat monterat på grenröret. Effekten ligger uppskattningsvis på 220 hästar i 1,8-litersspisen (från en Alfetta) som får sitt bränsle genom ett par Dell'orto-förgasare. Laddtrycket ställer man inifrån coupén. Specen bjuder på en hel del sötsaker: Elektroniskt tändsystem, Lucas. Kolvarna och foder är bytta till Borgo. Natriumkylda avgasventiler. Viktjusterat och balanserat. Komp 8,1:1. Portad topp. Mirafrästa säten. Ventillyftare ombyggda. 75-turbogrenrör. Garrett T04B turbo. Dubbla bränslefilter. Kupéstyrd elfläkt. Tretums avgas. Mätare för turbotryck, bränsletryck samt lambdamätning. Bromsarna är BMW 535-ok runt om med Saab 9000 turboskivor fram. Styrväxeln är snabbare med 2,6 varv. Justerbar övre länk. Esab-diff! 30 mm krängare fram. Borttagen krängare bak. 15 tumsfälgar med bra däck, dock vanliga gatdäck. Inredningen består av ny racestol, moccaratt, std innertak och instrumentpanel samt i övrigt aluminiumpaneler. Bilen bjuder på många trevliga detaljer, som snyggt skurna aluminiumskoningar och läckert uppdaterad inredning. Målet är att kunna köra åtminstone ett lopp i Roadsport nästa år - helst SSM på Knutstorp naturligtvis!! Till dess måste båge monteras och en del annat skruvas till. Huvudströmbrytaren ska ju vara sexpolig och däcken bör väl ha ett R i beteckningen? Dämparna ska jag inte tala om... På längre sikt är planerna vildare - måste man ha stel bakaxel till exempel? Nästa gång kameran är framme ska jag komma ihåg att plåta under huven också! |
||||||
*DREGGEL*
Fy fasicken vad läckert! Jämfört med den där så är Lådbilen verkligen en lådbil.... Grattis !!! _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Japp! > ... är väl ungefär hur jag känner inför det. Bilen känns nästan som min gamla BrutalBerlina - underbar med andra ord! |
||||||
Mycket vacker bil
Jag ser ingen bur?? En reflektion om fälgarna: en kompis har likadana fast i 16" och dom väger bly, har du känt på eller vägt dina? Mer bilder!!! speciellt under huven. Mvh Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
sweet...
stelbakaxel är inte fel, stoppa i ett pahnardstag eller en wattlänk ist för det där märkliga T:et därbak så kanske RC flyttar sig under hatthyllan iallfall.. Borde väl inte vara SÅ svårt att få tag i en LSD heller?? Förgasarturbo är HÅRT!! snyggt med alu. Snygg berlina BTW. _________________ Niclas Dahlgren Alfa Romeo Alfetta 1.8 Allegerita |
||||||
Det gör inte jag heller, men det står på att-göra-listan!
Sweet (med Cartmanaccent) var ordet! och bara jag får ner rollcentrum på en vettig nivå är jag nöjd - det kanske skulle räcka med en wattlänk eller motsvarande. Å andra sidan tycker LSD-klumpen inte om allt pulver - förre ägaren har kört sönder två sådana axlar. Berlinan var verkligen kalas. Mer om den här: http://hem.passagen.se/kraniel/konsu |
||||||
Jag undrade faktiskt var den skulle hamna... vårda den nu Kraniel (För visst var det den som var till salu i sensomras eller så) Kanske vi ses på Knutan 2005... /mbn Edit: Ja just det ja (R Andersson), Ronnie som cyklar va? Har inte sett honom/bilen på banträff (Knutan) på länge. Men nu kommer du va? _________________ Magnus Bengtsson |
||||||
otroligt läcker bil!!
Pappa har en helt orginal 1750 gtv -72 i väldigt fint skick. Mycket charmiga små bilar det där Till nästa sommar blir det ny koppling och nya stötdämpare och fjädrar, får se om jag kan lura på han lite roligare bitar än orginal... |
||||||
|
||||||
Jag ska vårda den, Magnus. Vad har du själv för Bertone nuförtiden? om Ronnie cyklar vet jag inte, men visst är det den bilen som vi sett på banmötena på Knutan.
Jag mätte faktiskt - 90 cm. Och det är väl ungefär 85 cm för mycket.
oh yeah! Jag tjuvstartade med ett glas champagne som min fru bjöd på för att fira nyförvärvet. Rajraj! |
||||||
originallåda, men något slags quickshiftlänkage. Det funkar finfint, men jag gillar verkligen den lååånga spakpinnen som petar ut ur instrumentbrädan. Byta jämnt? |
||||||
Nä, funkar finfint. Man får bra träning i armen när man måste sträcka sig så långt och ibland kan man få växelspaksknoppen i handen som bonus vid en snabb växling från 3:an till 4:an. _________________ /David Söderblom |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 1750 GTV TURBO - SÅLD | 1, 2, 3 ... 40, 41, 42 >> 12 besök senaste veckan (149531 totalt) |