Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2004-09-17 Six Hours of Spa-Francorchamps | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (9065 totalt) |
I samband med ringenresan 16-20/9 så tog Sören och jag tillfället i akt att besöka detta trevliga arrangemang på fredagen då det inte är långt mellan Nürburg och Spa-Francorchamps.
Det var en mycket trevlig dag utan några stängda grindar med mycket trevligt att se och höra. Det lät racebilar. Mina bilder finns här: http://www.ludd.ltu.se/~gunnar/Spa_Motorclassic_2004/index.htm Ytterligare bilder finns på arrangemangets hemsida: http://www.motorclassic.com/spa/index.html Bla annat lite bilder racebilder. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
Ännu fler bilder här:
http://forums.atlasf1.com/showthread _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
TWR, modellen kan jag inte komma på men det kanske finns någon TWR-fantast här som kan fylla i den luckan.. _________________ Mvh / Daniel Ene |
||||||
Den lät mycket i alla fall... _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
rättelse den heter TVR och den bilen har även rullat nere på knutstorp under ngn klassisk träning. vad modellen heter kan ja tyvärr inte i huvudet _________________ Tim Olofsson |
||||||
Njea.. Den där är väl inte Svensk va? De enda TVR'er jag kan minnas köra i Sverige är väl Henning Riise och en till gul, men de är inte Griffith's.. _________________ Mvh / Daniel Ene |
||||||
Då är jag med i matchen igen.. Fint låter de som sagt med den där 8:an. _________________ Mvh / Daniel Ene |
||||||
Den 350 jag kommer ihåg (förutom den som kom nyligen) är ju den kantiga saken från 80-talets mitt... Men det kanske fanns tidigare 350 oxo? _________________ Fredrik Barrud ---------------- Corvette C6 |
||||||
Kul att mina outtömliga kunskaper kan komma ispel. Bilen är en TVR Griffith 400 (precis som det står på reg.nr). Tror att det ären holländare EDIT: Belgare som kör just denna. Otroligt bra sound. Intressant att köra med den hjulbasen och den effekten (och det chassiet...), speciellt när det är blött Griffith 400 1964-67: Ca 300 byggda 4.7 ltr Ford V8 Från vår svenska hemsida www.tvrcc.org År 1962, enligt vad som berättats, hade mekanikerna på den amerikanske bilhandlaren Jack Griffiths verkstad en TVR Grantura Mark IIA och en Ford V8-försedd AC Cobra inne samtidigt. Bara för skojs skull provade man att montera Ford V8:an i TVR:en. Den passade inte riktigt vid första försöket, men Jack Griffith såg potentialen hos detta koncept och gjorde senare en mer grundlig transplantation. Prototypen fraktades till Blackpool och presenterades för Grantura Engineering. Pengar satsades på projektet och TVR Griffith var född. När produktionen startade år 1963 byggdes Griffith 200 av delar från Grantura Mark III. Rörramen var i grund och botten oförändrad. En del förstärkningar gjordes tex på fästena till hjulupphängningen och fjädring och stötdämpare ändrades. Detta gjordes i första hand för att kompensera för den extra vikten hos V8-motorn på 4.7 liter. Bakaxeln var fortfarande den från BMC B-serien som använts i Grantura-modellerna. För att få plats med den stora motorn och dess luftrenare gjordes en stor upphöjning i mitten av den annars låga motorhuven. Motorn trimmades till 195 bhp brutto och för en extra avgift kunde man få en motor med 271 bhp. Detta är bruttosiffror och det sanna nettot låg snarare kring 150 och 220 bhp, vilket fortfarande var mycket i dessa lätta bilar. Flertalet av Griffith-bilarna exporterades till USA och endast en handfull av bilarna finns kvar i Europa. Modellen som sedan föjde, TVR Griffith 400 var en bättre bil i alla bemärkelser (åtminstone på papperet). Den hade en större kylare och bättre kylning vilket botade det problem med överhettning som funnits hos Griffith 200. Den första bilen byggdes under våren 1964 och visades på New York Auto Show i april samma år. Fabriken i Blackpool blev tvungna att dubbla antalet byggda bilar och kvaliteten blev lidande. Kunderna klagade och bilen började få dåligt rykte. En hamnstrejk i USA stoppade exporten av Griffiths och detta ruinerade både den amerikabaserade monteringen och Grantura Engineering. Efter att Martin Lilley rekonstruerat företaget TVR, byggdes ytterligare 10 Griffiths. Till dessa bilar användes karossen från TVR Grantura 1800S. _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||||
[OT] Attans så trevligt det låter, fjärran från tidsenheter och accord. [/OT] _________________ /Kristian Elisson |
||||||
7:e bilden på atlasf1-forumet ser rätt spännande ut...
6-timmars är ett av alla evenemang jag har på önskelistan. Vad det gäller "kändiskap" ligger det ju klart efter oldtimer, Goodwood och Silverstone. Men inte vad det gäller kvalitet/kvantitet på startfälten. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Nu kommer äntligen mina bilder:
La Source: Gamla start- och mål, en klassisk vy: Eau Rouge: Den vackraste Porschen, 904: Batmobiler! Ferrari 275 (?): Good ol' days i La Source: Nya Bus Stop-chikanen: Porsche 908 (?) i F1-depån: Infarten i F1-depån: F1-depån: Nånting för herr Malmberg kanske? Uj, vad mycket Alfor, modell? Tokputsad PV: Fräcka Fordar: Alfa GTA: Alfa GTA och Lancia Beta Coupé: Härlig RSR (?): Gamla depån: 02: Alpine och Martini-Porsche bakom gamla depån: 328: _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
_________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
När denna kördes på Anderstorp på EM i historiskt så var det ganska mcyket regn kan nämnas, just denna TVR gjorde en ordentligt pirruett ut på flygrakan, snurrade otal antal varv. Sen var det en mycket mer beskedlig attack från förraren, kan inte förstå varför... |
||||||
Eftersnack 2004-09-17 Six Hours of Spa-Francorchamps | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (9065 totalt) |