Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette C6 Z51 2005 | << 1, 2, 3 >> 200 besök senaste veckan (9875 totalt) |
Dags att ta i tu med avgassystemet.
Gjorde en insatts i sommras så det inte skulle skrapa i backen. Meeeeen det räckte inte riktigt. Lite väl många grundstötningar runt om i Stockholm och när jag tog in den i garaget så är det dags att ta i tu med det och lite andra grejor. Jag börjar med avgassystemet sen blir det lite andra grejor som skall sättas fast och ersättas. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||
Liten uppdatering angående avgassystemet.
Lite kvar att göra. Men en hel del blev gjort idag. Sen behöver jag ta ner grenröret på kartläsarsidan. Men för det krävs att bilen flyttas i sidled Mao. Ner från pallbockarna flytta 2 till 3 dm i sidled sen upp på pallbockarna igen. Små bilar är super trevliga. Lotsen är en halvmeter smalare och väger nästan en tredjedel av Corvetten. Jag ska inte klaga. man kunde ju ha värre problem. Nog med snack. Här kommer ett par bilder. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||
Tackar.
Det blir fint. Måste öva lite mer på att svetsa rostfritt. Framförallt vara lite noggrannare och låta det ta lite mer tid. Banåkar säsongen är här så nu måste jag lägga på ett kol Corvette har alltid varit en av mina drömbilar. Jag gillar den verkligen. Lite som en Volvo 240 (som jag också gillar) Visst man kan önska sig mer av inredningen och att det knirrar, knarrar och knakar. Men den är kul och enkel och delarna är billiga. Svår slaget. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||
Äntligen. Nu gick den genom besiktningen.
Men suck vilken Pers. Började med att en däcktrycksgivare helt plötsligt tog en kort semester. Knackade lite på den och vips så funkade den igen. Avgassystemet, suck nummer 2. Nu är det på plats. Men oj och nej aldrig mer att jag svetsar ett rostfritt system till en bil med V8. Kapade upp det 3 gånger innan det mer eller mindre hängde spänningfritt under bilen. Inte dom vackraste svetsarna, men jag orkade inte svetsa mer. Avgasvärden, suck 3. Det är på det beryktade håret att den gick igenom. Blev rekommenderad något mirakel medel. Vet inte om det var det som var pricken över i 1. Suck 4, på vägen hem, tok misständning på cyl8. Skyller det på tändkablarn. Eftermarknad billigt junk _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||
Tack Janne. Nä nu är lägsta punkten bultskallarna till stolarna. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||
Ett konsumenmedelande.
Köp inte eftermarknad tändkabelsatser. Nu förstår jag varför motorn misstände. Metalldelen som ansluter mot tändstiften hade lossnat. Härliga avgasknallar. Tur jag la de gamla i skuffen. Sen håller jag på att logga data via OBDII har lite skumma värden på lamda sensorn efter katten på bank 2. Visade sig att en spole givigt upp så där lagom, ni vet man lixom anar att något inte stämmer men man kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Köpte en för att prova. Klart mycket bättre gång i motorn. Men jag tror jag måste byta alla. Urk 8500kr. Blev tvungen att tröstköpa lite vassare bromsbelägg när jag ändå var igång å plasta på HansenRacing. Det är ju bra om kontakterna sitter fast i tändkabeln. En tändkabel hade lossnat helt från tändstiftet men kontakterna satt kvar. Tröstköpet. EBC bluestuff. Tills jag byter skivor. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||
Undrar om det är ovanligt dålig kvalitet på eftermarknadsdelar till jänkare, har också råkat ut för tändkabelsats som är rena skräpet, köpte Ford Racing för 3 ggr pengarna och nu funkar det.
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Jo jag tror som du. Tyvärr verkar mycket av eftermarknad prylar till jänkare skräp. Krimpningen mellan kontakten och kabeln är jätte lös. Blir så trött på sånt här. Suck. Men som Friburger på Roadkill sa. Skicka tillbaka skiten så kanske dom lär sig. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||
Jag hade bromsar från någon corvette på en av långlopps bmw e30iorna, då letade jag ställen att köpa på, och de här hade då rimligt prissatta delar: https://www.zip-corvette.com/
_________________ Tord Ringenha11 |
||
Rockauto överlägset bäst om man ska ha tag i delar , original tändkablar är jättebra och jag väljer dem före MSD och Accel samma med tändspolar original jättebra.
MSD ser ju dock riktigt bra ut under huven 😎 _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||
Toppen tack för tipsen Tord och Mats.
Har tittat på båda ställena Men inte handlat något ännu. Summit funkar bra. Hansen Racing, Persåkers, Åbergs och AK-racing har jag handlat av. Alla funkar bra, AK har inte så mycke hemma så det tar lite tid innan man får hem delarna. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||
Om du har original art.nr. till tändspolarna kan jag rekommendera Daparto.de. Grymma priser på eftermarknadsdelar, tror du kan hitta NGK eller Bosch för mindre än halva pengen. Funkar lite som Ebay/CDON då det är handlare som är anslutna, man får jämföra priser och glöm inte att välja "Versand nach Schweden" uppe till höger (flaggan). Handlar jämt där och det funkar super.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Behöver man oroa sej för piratkopior? Nuförtiden vågar man ju knappt handla stift,filter mm på nätet pga att de dräller av kopior _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||
Nej, det är seriösa firmor på den sidan. Har inte stött på något konstigt alls. Däremot fick jag ett oljefilter som inte passade en gång (innerdiametern var 1 mm för liten), men det var garanterat fabrikationsfel. Det var ett Mahle tillverkat i Turkiet (Mahle har en fabrik i Turkiet), dom andra filtren jag har fått har varit tillverkade i Österrike. Mahle tillverkat i Österrike kommer i traditionella blåa kartonger medan Mahle tillverkat i Turkiet kommer i orangea kartonger. Skrev till firman och fick tillbaka pengarna direkt utan tjafs. Alla filter jag har beställt sedan dess har kommit från Österrike. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Tror som Andrè. Nej man behöver inte oroa sig så mycke för pirat delar. Men om priset verkar för bra ska man nog dra öronen till sig.
Tändkablarna jag köpte var inte piratdelar utan eftermarknad. Dem kostade mindre än hälften av orginal tändkablar. 750kr jämfört med 1900kr för orginal. Man försöker ju spara ett par kronor här och där, och tänkte att tändkablar borde det gå å köpa lite billigare . Det är en väldigt stor skillnad på dom och jag kan förstå (och borde förstått) varför orginal kostar som dom gör. Jag får se det som läropeng. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||
Hej. Är mest ute och åker. Tyvärr för lite banköra. Behöver friska upp lite bussningar och kulleder. Väldigt lynnig är den. Fick prova en Z06a med lite lätt uppdaterat chassie. Oj oj oj vilken skillnad.
Hur som. Var med Kalmar sportvagnsklubb och åkte "Kust till kust". Start Mellbystrand kl. 21.53 solnedgång. Mål Kårehamn Öland kl 04.18 soluppgång. Avverkade 40 mil på småvägar i raskt tempo. Himla kul. Sedan jag byggde det nya avgassystemet har jag haft resonans vid 1400 till 1800 varv. Resonansen är så illa att man blir rejält lomhörd och det är rentutsagt jobbigt att köra bilen. Speciellt vid långkörningar. Så nu har jag börjat bygga en(2) mellandämpare som förhoppningsvis avhjälper resonansen. Det är ju lite trångt så inget Hermholtzrör får plats. Nu blir det 89mm ytterrör med ett 63mm perforerat innerrör och sedan dämparull inuti. Hoppas det funkar. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette C6 Z51 2005 | << 1, 2, 3 >> 200 besök senaste veckan (9875 totalt) |