Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Är din bil säker? | << 1, 2, 3, 4 33 besök senaste veckan (113595 totalt) |
Kan du tänka dig att skapa en ny tråd med det, vore ju bra att det blir allmänt känt. Typ. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Det är på väg att starta upp ett arbete inom sbf som ska se över reglementen inom bl.a racingen. Rimligheten i risk kontra skydd måste ses över för att gör det intressant att kliva in i sporten. Förhoppningsvis kan en strategi tas fram här i vår och arbetet komma igång så snabbt som möjligt. Bollen ligger nu på sbf att dra igång arbetet. _________________ Rickard Johansson |
||||||
Artikel angående säkerhet och dom senaste veckornas dödsfall.
http://blog.parathyroid.com/race-car _________________ Jens Lanvin |
||||||
Bra blog.
Hade dock gärna sett honom sväva ut lite och skriva om varför folk gör illa sig trots all fin utrustning.
|
||||||
TAKATA gjorde en artikel på speedhunters lite om deras bälten som kan vara intressant att läsa igenom, om inte annat starta en diskussion. Länk nedan.
http://www.speedhunters.com/2014/06/ _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||
FMVSS 302 kan man utgå ifrån är styrande för interiöra material i motorfordon. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Kolla in detta! snabbfäste för stol.
http://qsrsweden.se/ _________________ Niclas Åberg |
||||||
I mitt extraktionsfall hade detta inte hjälpt så mycket, eftersom stolen inte går upp igenom burtaket, och inte igenom dörrhålet med mig i. Men om man klipper buren och taket så kan det vara ok, men då får man ner planka och remmar också, och det är plankan som är kompatibel med sjukvården och dess undersökningar. Det är inte lätt att undersöka ryggen med stolen på plats. Det hela handlar ju om att fixera på olycksplatsen så det inte rör sig förrän alla undersökningar är klara. En halvdan lösning på ett problem som inte finns? Däremot finns det extraktionsremmar som inredning till stol, det underlättar, eftersom det inte är lätt att få remmar under låren på en fet förare i trång stol. |
||||||
_________________ Uffe Nygren 325Ti E46 Önskereprisen, kopia av nedanstående fordon. 325Ti E46 Trackday, Såld. |
||||||
och ingen hjälm och burrör. Det är mycket som är farligt. Men det kräver nog alltför mycket av en trackdayarrangör för att klassa vissa bilar som hjälmfria. |
||||||
Nej, man undrar ju vad han har för underlag för påståendet. _________________ Uffe Nygren 325Ti E46 Önskereprisen, kopia av nedanstående fordon. 325Ti E46 Trackday, Såld. |
||||||
Logiken han syftar på är att hjälm kräver HNRS, och det kräver stol och multipunktbälte, och det kombineras lämpligen med bur, och då vill du aldrig vara utan hjälm. Jag har inga problem med påståendet att en modern komplett inredning kan anses vara lika säker på Nordslingan som på Autobahn, och då tillför hjälmen mer vikt på skallen. I en rensad bil från tidigt 90-tal med stol och bälte (och HNRS) men rattairbagen kvar skulle jag säga att airbagen gör varken till eller från (iaf ingen skada). |
||||||
Lita aldrig på en Youtuber som saknar ingenjörsexamen... Erfarna kollegor inom fordonssäkerhet på Saab kunde ibland undslippa sig att förarsidans rattairbag egentligen inte var nödvändig - så länge man satt korrekt och var bältad. Därför det heter SUPPLEMENTARY restraint system. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Sparade trådar/FAQ Är din bil säker? | << 1, 2, 3, 4 33 besök senaste veckan (113595 totalt) |