Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 993 C2 -94 | 1, 2, 3, 4 >> 9445 besök totalt |
Tillbaka till en gammal hederlig luftkyld Porsche igen, love it! 😍
En 993 från -94, bara två år nyare än 964an men en uppgraderad kaross och en ny bakvagn. Det här är så gott som en zero option bil vilket betyder att den är lätt. Endast sollucka står som tillbehör vilken jag gärna hade varit utan. I efterhand är den uppgraderad med allehanda kulleder och länkarmar. Stumma bussningar och annat smått och gott. Justerbara krängningshämmare och RS motorfästen. Fjäderben är ett lite enklare H&R med Nürburgring settings, faktiskt samma som jag har på 944an och där fungerar det bra, får se hur det fungerar här. Avgassystemet har modifierats så att den mullrar lite mer. Kort sagt, den här bilen bjuder på en bra start. Nu skall bilen uppdateras med saker som försvunnit i försäljningen nämligen bur, bälten och stolar. BBS E88 skall också hitta till bilen. Den skall lättas så gott det går i kupéutrymmet utan att den skall bli helt plåtren. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Nu när så många luftkylda 911:or hamnat i fällan för " för värdefull att köra med" så ser jag fram mot din behandling av bilen, bara att läsa bur, stolar och bälten bådar ju gott för framtiden.
Kör hårt _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Niklas,
Det tycker jag också Janne, Precis, egentligen löjliga priser och jag förstår dom som ställer undan bilarna. Jag gjorde lite samma grej med RSn. Det här skall i alla fall bli kul, inte för att man kan jaga dom nyaste Porscharna. Det var t.o.m. svårt eller omöjligt med GT3an. Den här har jag köpt för att det är sanslöst roliga bilar. Jens, Man har skaffat sig lite erfarenhet genom åren, jag återkommer när jag har provat. Thomas, Precis det är Jockes bil. Det skall verkligen bli kul och som sagt hoppas att jag hittat hem igen. Den kändes lite motorsvag nu när man vant sig vid lite större motorer GT3an vägde bara tio kilo mer men hade 160hk ytterligare så det skall förstås skilja liiiite. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Tack John! Din bil är den absoluta måltavlan. Vi får se om jag vågar släppa sargen och kapa i skärmarna. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Tack John!
Det skall absolut bli roligt att göra den här till något som passar mig. I dagsläget är den lite för soft som jag känner det efter några korta turer, i stort sett t.o.r. till bensinmacken (det var rätt långt till macken). Trots allehanda ledlager i bakvagnen, solida bussningar fram, grövre krängare fram/bak, ett iofs enklare coilovers från H&R känns det här som en behaglig landsvägsbil och även stadsbil. Även om den har rensade rensade ljuddämpare (RSR från Carnewal) så färdas man tyst. Den är så långt ifrån RSn man kan komma. Målet är att komma lite närmre. Så när våren kommer skall det sitta stol, bälten och bur på plats. Kanske lättat något interiört. Får se vad jag gör med coiloversen. Andra saker är att göra styservon mindre kraftfull, just nu känns det som den kom från en gammal amerikanare. Kopplingen får ha ett lättare svänghjul, lameller, och kraftigare tryckplatta. Sen får resten komma efterhand. Men vill man ha en daily driver så är den hur bra som helst standard. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Var ju tvungen att kolla igen https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Thomé |
||||||
Tack Kompis! Hoppas att "this is the one", skall bara bygga om halva bilen först. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Du är en hårding Anders Jag tyckte den var på gränsen till stötig men med klart komfortabel ljudnivå förstås. Blir spännande att se utvecklingen av den. Vill ju inte strö salt i såren men du vet vad jag sagt. Du skulle köpt den av mig istället med tanke på alla grejor som försvunnit. _________________ Jocke Rydell |
||||||
Haha, inte förvånad. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Jag försöker bara vara som alla andra, och är man inte snabb på banan så får det låta lite mer i depågatan. På gränsen till stötig med Recarostolarna så kanske, men dom hade försnillats i försäljningarna mellan dig och mig. Nu sitter jag tills vidare i komfortstolarna och då är det mjukt. Och visst är det skönt med en tyst bil och det har jag med BMWn. Så dit med ett BMC konfilter så det blir lite insugsljud, en 100 cells katalysator så det gurglar lite mer. Ljudisoleringsmatta i motorrummet delete. Jag har lite svårt att läsa den lilla texten som jag citerar till här ovan. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Takes one to know one! _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Sen har jag ingen diffbroms i bilen, är det någon som har en på hyllan får ni gärna hojta till.
Edit: har köpt en. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 993 C2 -94 | 1, 2, 3, 4 >> 9445 besök totalt |