Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi Urquattro -86 | 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (28413 totalt) |
Hallå!
Tänkte presentera vårat lilla svängabygge: Tanken är att få en rolig bil som går att svänga ordentligt med: Audi Urquattro -86 Breddade skärmar i glasfiber. Dörrar och huv i glasfiber. Underredet rensat från underedsmassa och alla karosskarvar skall helsvetsas. Momo "sittastadigtstolar" Den digitala instrumenteringen urbytt mot omori, VDo och Apexi Fjäderbenstornen höjda och förstärkta Bur, den som finns idag skall förstärkas och kompletteras med mer rör ( vi kom fram till att det blir sådär 12meter till), bla fram till främre tornen. Fjäderben: Audi A2 (Alu) Dämpare och fjädrar är inget bestämt ännu, det kommer så småningom. Motor: Vev, vevstakar, topp, grenrör, insug och koppling: Audi S1 Kolvar från Cp-pistons Turbo: Garrett GT 35/40BB Styrsystem: Haltech E11 Eftersom Audi är kända för att placera motorn långt bak i bilen ,så skall vatten- och oljekylarna placeras i bagaget. Rensningen har börjat Kommentarer överflödiga Kunde inte låta bli att provmontera lite... Den fula ankungnen Detaljgissningsspecialitsterna kan ju alltid fundera på var den kommer från... om nån har erfarenheter av att placera vattenkyl i bagaget, dela gärna med er hur man konstruerar det. Skall man ha en elpump som cirkulerar, expansionskärlet fram eller bak? En snabb presentation av ett stort projekt. Mer bilder och info finns på Irry. |
||
Några planer på att korta hjulbasen så det blir en S1 replika ?
Annars så ser det ut till att bli ett kanon bygge ... hur gör ni med drivlina ? plockas det delar från s2 mod eller ni kommer att bygga på ur quattro delarna ? Sakall bli ett roligt bygge att följa _________________ Björn Athlöf I garaget: Sensor GTR BMW M3 E30 87 Porsche 997 EVO |
||
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
||
Hej
Hur fixar ni spårvidden med den breddningen? Jag har "viss kontakt" med ett bygge som jag tror har samma breddning och det är inte så lätt att få till hjul som fyller ut hjulhusen utan enorma spacers. Den snyggaste lösningen är förstås att man flyttar ut hela hjulställen... Ballt bygge, hur som helst. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Vi har inga planer på att korta bilen, en S1 har ju en helt annan kaross som är "lite" mindre rund i formerna om man säger så. Den är inte i mina ögon direkt snygg, bara fruktansvärt brutal . Den varianten vi kör med blir lite mjukare i formerna och sakerna råkade finnas till hands.
När det gäller spårvidden så står byggnation av rörbärarmar på schemat lite längre fram, det i kombination med moddade fjäderbenstorn kommer nog att gå att funka, dock är inte allt riktigt klar i dagsläget, det får komma efterhand. En av tankarna med breddningen är ju att få plats med lite bredare gummi, som sagt vi får återkomma när vi har några bra lösningar. |
||
Att den kommer att breddas är i alla fall klart då andra bärarmar skall tillverkas - frågan är dock exakt hur de kommer att bli. Drivlinan kommer också att byggas om en del.
Det viktiga är att vi får en väghållning som fungerar ihop med de normalt framtunga dkw'na. Nu måste vi försöka få tips och ideer på saker vad man ska göra/inte göra vid montering av kylarna i bagaget så tips, ideer och erfarenheter tages tacksamt emot. Under tiden kommer (slitet) med att få bort underredsmassan att få fortlöpa... det är ju inget man blir klar med på en eftermiddag tyvärr |
||
Efter att ha tittat på: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
inafann sig lite inspiration så nu är det lite lättare att komma åt |
||
Vaggan är egenhändigt hemsnickrad och kostade väl en dryg 5-hundring i material. För övrigt kan jag säga att den är värd varenda krona , nu har vi skrapat nästan halva undersidan, så snart kan svetsandet av alla skarvar börja. För övrigt kommer den hängas upp i vaggan igen när bränsle- och bromsledningarna skall dras. |
||
Kan väl ta och visa lite mer som dykt upp på senare tid :
De väger 289g vilket är ca 40g mindre mot de andra Mahle-kolvarna |
||
Med samma glasfiberbreddning, och med 265or på mina 10"are ser det ut så här: http://www.sportquattro.nu/project/b Jag är snarare orolig för att dom inte kommer att få plats... _________________ Magnus "mrBOND" Bondesson Glider: Audi Cabriolet -92 Gasar: Audi urquattro 20v -90 www.sportquattro.nu |
||
Även den senaste veckan har det hänt lite i garaget:
Nu är undersidan nästan renskrapad och svetsandet av alla skarvar har börjat. Tog en liten bild på ett par slangar som ligger och väntar på att få transportera vatten och olja till kylarna i bagaget. |
||
Kul att det börjar hände lite med bilen=) eller vad man nu ska kalla en hög med delar
Jag får komma upp och hjälpa er nån dag att svetsa lite =) *deit eie jue göööööt att svietsa* (uttals med grov skånsk accent) _________________ Mvh Martin "X3M" Olsson |
||
Passade i helgen på att prova placeringen av stol eftersom den kommer flyttas tillbaka. Även ratten får visst flyttas bak för att passa.
|
||
Var är håret?????? Blir det riktigt pedalställ också? Eller träklossar på pedalerna _________________ Daniel Steiner |
||
Våra race- och banåkarbilar Audi Urquattro -86 | 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (28413 totalt) |