Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is T -91 | 1, 2, 3 >> 14251 besök totalt |
OBS!! lägger in den här åt is-matte pga av strul me hans användarkonto så d e inte min bil...
bild på motorn notera avsaknaden av oljefiltret såhär kan det se ut när man har varit ute å provkört med det nya sprutet utan å kolla tändningen=) visade sej att tändningen stod 45 grader fel om bilen dårå, lr motorn rättare sagt: genomgången med nya ventiler, styrningar mm, svarvade kolvar, totalrenoverad, oljefilteradapter med termostat filterförflyttare och en rejäl oljekylare;) mitzu td04hl15t, 3" avgas, hemmagjort rostfritt grenrör, omex sprut, 600cc spridare, evo6 intercooler sen har ja säkert glömt en massa _________________ Johan Blixt |
||||
|
||||
Kompressorhuset menar du eller? TD04 har väl avgashus i storlekarna 5,6 och 7? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Han menar säkert att de tar avgasdelen från en Volvo 16T-19T (dvs 7) istället för den fjantiga lilla som sitter på saabs 15T (5). Då får man byta fläns och det kräver lite fräs + svarv.
Men det är ju bara min gissning. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
heter och innget om vad dom separata delarna heter,därför skrev jag att avgasdelen från td-15 _________________ Michael Hedlund Bmw E28-85 |
||||
aaaah _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
här e bilder på grenröret efter ombyggnad till större fläns
is-matte blev tvungen att byta avgashus till ett med större wastegate som även hade bättre genomströmning då det lilla inte räckte till och gjorde att laddtrycket skenar efter 5000rpm *scary* så nu blev det annan fläns och 7:ans vinklade hus... så kanske han får lite mera fart på den även om det låter jävligt ballt vid växlingarna när varvstoppet går i _________________ Johan Blixt |
||||
jag kör med ett sprut som efter marknads sput soom heter OMEX 500 och där ingår sprut och tändning laddtrycket justeras manuelt. laddar för tillfället 0.6 bar/ 6000varv min efter 6000 skenar laddtrycket! |
||||
lite uppdates dårå nu e wastegaten i avgashuset portad så nu skenar inte laddtrycket längre & laddtrycket ökat så den laddar 1,1 bar, nu börjar bilen gå som den ska... HELT SJUKT BRA!!!! går den lilla 1,8:an å grym respons
_________________ Johan Blixt |
||||
tyvärr står bygget still måste ta bort turbon för att den ska besiktigas!! och det tar imot men körde på tullinge flygfält med bmw klubben för ca en månad sen och den funkar fint!! måste fixa väghållningen och en diff med broms för att det spinner i 160km/h när det svänger lite och förhoppnings vis så kommer ja kunna köra mer på bana nästa år. |
||||
Fränt bygge!
Jag kommer själv turbokonvertera 318IS i framtiden. Ska bara försöka få tiden att räcka till det med.. Det går mycket tid till mitt "riktiga" bygge..... En turbokonverterad M3 E30. (473 Hk och 587 Nm) Det jag är lite nyfiken på är HUR kolvarna är svarvade och vad det är för komp i motorn nu? Jag har sågat i sär en IS kolv, då ser man att kolvtoppen ser likadan ut på undersidan av kolven som den gör i gropen kolvtoppen.... Det gör att om man bara svarvar ur gropen ytterligare med tex ett radiestål och gör gropen något djupare. Då kommer det bli väldigt gåligt med gods kvar i "kanterna" på gropen. Hmm.... lite svårt att förklara, men hoppas ni inser problemet. Därför undrar jag HUR dom här kolvarna är svarvade. _________________ /Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537 |
||||
kul att det är några på det här forumet som tycket att det är fränt med turbo!!
Bonje: angående kolvarna är dom svarvade bara i själva gropen ca:1mm i samma radie... vad jag har för komp har ja inte en anning om, vet du??? men det verkar funka bra så här långt.. m3an kommer du köra något på bana med den vore kul att se om det går att kontrollera. vad har du chassi?? |
||||
Jo men visst är det fränt med turbo.... Tycker inte alla det här inne?!
Det brukar vara lite så så där extra poppis när man har turbokonverterat M3 E30 också.. Chassi: Ställbara Koni fram och bak. Witech (Stavning) fjädrar fram, sen vet i fan vad det sitter bak faktist... Grupp N bussning i bärarmarna fram. Bakvagnen har jag bygt om lite själv. Har gjort en egen konstruktion för att justera cambervinklarna. Egensvarvade nylonbussningar i bärarmarna samt en nylonbussning i diffkåpan också. Powerflexbussingar i silentblocken. Samt fjäderbensstag fram och bak. Renoverade orginal bromsar för tillfället. Men jag har en Z3 M bakvagn som ska på i vinter. (310 mm. ventilerade skivor. Fram har jag ett par 310 mm. skivor och 4-kolvs Willwood superlite ok som väntar på montering. Banåka... det är inget som jag har planerat för just nu. Men visst det skulle vara kul att prova på bara för skojs skull. man blir ju frånkörd trots mycket mer effekt.. Men på rakorna får man ta tillbaka lite av det man förlorade i kurvorna! Då vet jag hur du har svarvat i alla fall, och funkar tycks det ju göra också. Jag funderatr på hur jag ska göra för att sänka kompet... Antingen blir det svarvade kolvar eller en 3 mm. Köhler stålpackning. Med en sådan är man nere på 9,0:1 från orginal 10,0:1 säger han. Någon som har synpunkter om vad som kan vara det bästa alternativet?! _________________ /Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is T -91 | 1, 2, 3 >> 14251 besök totalt |