Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 Sedan (M104) -98 | 1 besök senaste veckan (1412 totalt) |
Dax att introducera bygget för proffsen!
Har hållt på sen april -19 och fick köra första svängen nu i helgen, dock med lite ytterligare strul såklart.. Lite kort spes: -Bmw E36 sedan 320i från 1998 -Mercedes M104.995 3.2l Motor (E85+överladd) -Porsche Panamera gt4s fram ok (6 kolvs) med DBA slitsade 360mm skivor -D42 bromsar bak 4kolvs med 355mm slitsade skivor (flytande) -BC Racing DS chassie (Hela fjäderben bak) -Bmw E38 bakvagn med 215k quife diff, samt förstärkta infästningar och kryss -Hårda bussningar i hela bilen samt lite kulleder och alu -Bmw gs6-37dz låda (svetsad) -Tenaci svänghjul med 765 och sinter 4-puck -4 tums IC -M3 e36 alu kyl -T-parts framvagn +85mm med andra topp-plattor så man slipper ha 7+ grader camber och kan ställa mer caster -Dragracing bur med lite extra stag, tanken är att de kommer vara en komplett grupp H bur innan lack.. saknar kryss i taket samt toyota stagen + rejäla dörr strävor -MAXXECU Sport styrsystem med 3-port mac ventil för laddtrycksstyrning -Fullt E36 GTR breddningskitt -Taklucka ersatt med glasfiber -PTFE Bränslesystem med catch, fuelcell då 2 pumpar i catch och en från fuelcell till catch -Bosch 1300cc högoms spridare Mycket custom, bmw pussel osv =) Kommer inte bli mindre.. Tanken är en snabb banbil som är laglig med små modifikationer att köra på gata , där av e38 bakvagn osv.. Valet av Motor var extremt spontant, tråkigt att ha en bmw motor i en bmw tänkte jag sen fanns det en M104 på självplocken lokalt så det vart smidigt och billigt Sen verkar ju dessa motorer klara mycket! Samt finare ljud än en M50 Har redan handlat massa nytt och har mycket idéer om hur jag vill bygga om bilen mer, men fokus nu ligger på att få den körbar och känna på bilen som den är =) Kommer lite bilder från start tills nu! Jag har en tendens att bygga i princip allting själv dels pga lärdomen samt att jag är dumsnål (ibland) Så mycket egen byggt kommer komma i tråden. Sen så kommer man ju aldrig vara snabbast om man gör som alla andra. Inköp av kaross! Påbörjade ombyggnation av E38 subframe, byggde en jigg på e36 fästpunkter sen jämförde X-Y-Z måtten och försökte sedan få det så bra som möjligt! Första provmonteringen (Endast punktad) Måttade in motor för att bygga motorfästen Motor monterad och fått hem lite småpill till bränsle och tändning Dax för bromsledningar, Tilton bromsvåg och hydraulkrycka även en glimt av Samsonas spakstället Hopp till motorutrymme nästan färdigt! Montera ihop bakvagn och pressa bussningar! Hur bilen ser ut i nuläget! Avslutar med Lite bromsar, uppföljning kommer, dax att fara och skruva lite! _________________ Sakarias Lidén |
Så ja tror jag hittat felet!
Har haft problem med startmotorn att den tagit i trigger kransen på svänghjulet, då Tenaci svänghjulet är fel gjort... skilljer ca 7-8mm diameter på org kransen och tenaci Så blir att svarva ner triggerkrans så man slipper bygga om startmotorerna.. Förhoppnigsvis så ska det lira nu och dax att få i en mapp med lite mer tändning och laddtryck Kan hända sig att det döljer en till M104 under skynket till höger, finns planer på helsmiddmotor, mektryckare, ENEM-kammar, custom ventilfjädrar och torrsump hälften av grejerna ligger redan på hyllan =) Blir 3 liters block med 3.2ans vev och topp =) _________________ Sakarias Lidén |
Vart ett tag sen man uppdatera något men har ändå hänt lite i garaget...
Byggt ihop ny motor i vinter "Helsmidd M104" DP-kolvar (90mm) ACM H-profil Borrat 3.0 block (oljekylda kolvar) stödgördel Vev,koppling osv balanserat Toppen planad och slipat in alla ventiler Enem kammar Mek-tryckare Supertech ventilfjädrar och titan retainers Ross Performance svängningsdämpare (Gold-series) Även blivit att bygga torrsump och just fått hem alla delar för att montera pumpen =) För att komma åt turbon bättre och få bättre flöde i olje returen så byggde jag ett nytt grenrör. delar upp pulserna 3-2 ---> 2-1 för att få ner vikten och förenkla lite =) Håller nu på att bygga för kylaren bak och allt runt om. Kommer köra an-16 fram sen genomföring i torpeden. så hela rör mellan torped och brandvägg bak. Alltså INGA kopplingar som inte är avskärmade/inbyggda in i bilen. Tanken är att ta kall luft under bilen och skicka den varma ut genom bakskärmarna. Börjat svetsa lite =) Så blir el-pump, har en davies craig ewp150 på hyllan, tänker ha den bak vid kylaren och där köra an-16 slang mellan pump-kylare-alurören Köpte på mig ett gäng AN-16 koppel och slang går få ner priserna över 50% jämfört med gemene åf i sverige _________________ Sakarias Lidén |
Fått lite mer gjort till kylaren, håller på dra rören under förar stolen.
Tanken är att då ha brandvägg längs huvudbågen typ, så det inte är några kopplingar "öppna" i kupén. Ska även lägga golv över rören sen givetvis =) Sen då an-16 slang från röret till kylare. Fick även hem importmomsen nu på alla an16 koppel och slang. Som landade på 1000:- Vet inte riktigt hur dom har räknat så blir ringa upp Fedex och ta ett litet förhör [img]https://rejsa.nu/im/user/28024/2022-08-12-12-49- 02_thumbnail_img_20220812_110536.jpg[/img] _________________ Sakarias Lidén |
Första röret klart! och givetvis tog gasen slut just när jag började på rör nummer 2!
Tänkte börja med brandväggen på någon vecka, någon som har bra tips på mellanlägg som klarar polyester? Tänkt plasta en vägg med glasfiber (väv) och polyester men med kärna. PVC skivor är ju lämpligt iom dess självsläckande egenskaper osv.. klarar både polyster och epoxy. Någon som vet var man får tag på det till rimligt pris som privatperson? _________________ Sakarias Lidén |
Värt att tänka på när det gäller PVC är att det vid en brand genererar saltsyra.
Följdskador på elektronik och exponerade metallytor är inte så kul även om man lyckas släcka branden relativt snabbt. Jag hade nog valt annat material. Plyfa funkar ju t.ex, har ju en viss brandtröghet. En plåt funkar väl också, alu eller stål, men har ingen värmeisolerande effekt. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 Sedan (M104) -98 | 1 besök senaste veckan (1412 totalt) |