Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325D-07 Diesel Doris. | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (2775 totalt) |
Köpte mig en Alpina B10 i sommras för att köra ibland på bana med, men jag har aldrig riktigt varit bekväm med tanken, dels för att bilen är rätt tung och klumpig känns det som dels för att jag tycker att den är för fin för det! Kommer att testa den någon gång ändå men blir nog inte många gånger.
Hur som helst, köpte denna 325D i somras för att ha som bruksbil, lite lagom sliten men inte så farligt ändå, tycker den går väldigt bra och känns bra i drivlinan trots snart 22000 mil på mätaren. Har bytt bromsar runt om på den och servat motorn. Då jag tyckt att det kan vara dags att byta dämparna bak så började tankarna på väghållnings kitt och köra på bana växa fram! Med hjälp av Peter N så har jag nu beställt Bilstein B8 dämpare och HR fjädrar som levereras inom kort. Jag valde alltså inga extrema grejer eller coils då denna bil främst är en bruksbil som ska fungera året om. Beställt även nya fjäderbenslagringar av standard modell som har kommit, kände att jag provar bilen som den är utan att kunna ställa hjulvinklarna optimalt för bankörning, vill jag så kan jag byta dessa senare. Vidare var jag i kontakt med Magnus på SMO (https://svenskmotoroptimering.se) i Gävle och han har nu optimerat mjukvaran i bilen, och som tidigare när jag anlitat honom så blev jag skit nöjd! 50 extra hk och 100nm i vrid märks tydligt och bilen går betydligt bättre nu! Och i helgen som var åkte jag till Falun och hämtade en uppsättning fälgar som är 8,5" breda runt om med fräscha Yokohama Advan Neova Ad08R 245/40/17 på. Lär prova senare och se hur breda spacers jag måste använda då ET på fälgarna är 50 och E91 har ET 37. Sen ska fälgarna lackas om också men inget som är prioriterad. Saker som jag planerar att byta och beställa är div bussningar, bromsbelägg som tål bana och bromsvätska, sen kommer jag säkert att komma på mera grejer under tiden jag provar bilen. Tips på bussningar och belägg tas emot tacksamt. _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||||
Jag räknade en massa och jämförde med utlåtanden på diverse forum vad det gäller passform på däck/fälgar och du behöver minst 15 mm spacers fram (50-15=ET35), jag har 9x18" ET30 och det är inte mycket kvar mellan fälg och fjäderben, med 8,5" får du 6,35 mm extra plats, därav att 15 mm borde räcka. Jag kör 235/40 R18 och det är på gränsen till poke fram, men det tar inte i någonstans.
Bak får det plats massor, jag kör 10 mm spacers (d.v.s. 9"x18" ET20) för att 235:orna ska fylla ut lite i alla fall, det hade gått att ha ännu bredare. Så i ditt fall hade 25-30 mm spacers passat (50-30=20) där eftersom dina däck bygger 5 mm extra utåt. Denna guide är rätt bra: https://support.apexraceparts.com/hc _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||||
Det är ultimata gubbfärgen nummer 1! Platinbronze, är mer åt guldhållet, rätt tråkig färg som jag inte gillar men jag orkade inte åka runt halva Sverige för att köpa bil så denna fick duga. _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||||
Har liknande kulör på min familjeprom, (Skoda superb). Man blir förvånad hur fin den blir efter en tvätt, men det syns knappt att den behöver tvättas. Jag har 16mm fram och 20mm bak på min E91 med sommarpuckar från E46. Har inte mätt ET. 225/40-18 däck iaf. Sitter kanon i hjulhusen med spacers. (köpte på J-spec) Kört X3 fälgar 17" ET49 nu i vinter. De är för högt ET. Borde vart 10mm än mer ut trots spacers, men duger ju till vinteråkning. Det va just den Brons/koppar/guld som jag ville haft på mina hjul som du vill måla över :-) Hade passat min svarta, men kanske är bättre med annan nyans till din... _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||||
Dippa?! nä..... färgen passar gubben som kör den men det vill han inte acceptera! _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||||
Du får gärna kolla ET på dina fälgar! Det är som du säger, den färgen måste vara nytvättad jämnt! Något som jag inte orkar med längre! Jag har nog inte tvättat den på två månader på sista bilden! Har du 8,5" runt om på dina vinterfälgar? Jag är inte omöjlig på en byte! _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||||
Oj. 17" X3 är nog inte 8,5". Minns inte bredden på däcken, men kan kolla under dagen. Men de behöver 25 och 30mm spacers på E91. för att sitta fint. Edit. Ligger bild i min tråd på fälgar och däck dim. _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||||
Äntligen blev prylarna monterade i helgen! En god vän hörde av sig i veckan och frågade om vi inte skruva på grejerna på min bil? Ja inte kunde jag tacka nej till det, han hade tillgång till lyft också så det blev ju allt så mycket enklare!
Jag har aldrig tidigare skruvat på så "modern" bil så allt tog mycket längre tid då vi inte helt enkelt visste hur vi ska gör och vad som ska rivas, bak behövde man riva en hel del klädsel invändigt och där blev Youtube räddningen! Dämparna bak var helt slut, fram är dem bytta så de var helt ok. Det är självklart otroligt skillnad i bilen, bussningen jag bytte har gjort mycket för styrkänslan, mycket direktare känns det som. Nu ska jag göra framvagnsinställning på den, funderar lite över vinklar, hur ska jag ställa in bilen? Förslag tas emot tacksamt. _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||||
Bra jobbat Abbe! Vinklar - med din setup kan du väl inte justera mer än toe fram? Topplagringen går väl att modda ifs så att det går att justera lite i bulthålen. Ta bort styrpinnen. Då kan du få ~1 gr negativ camber fram och det är definitivt att rekommendera vad jag förstått. 0 toe fram är mitt förslag. Bak kan man ju mig veterligen justera camber o toe med excenterbult, en gnutta toe-in kan göra gott bak, men std negativ camber borde funka iom framvagnens inställning. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Nu har det ramlat inte lite delar igen, allt som behövs för att börja köra på bana och testa mig fram, spacers på 15mm, längre hjulbultar, stålomspunna bromsslangar och bromsbelägg. Det blev PFC11, beställde dessa från PEAN SWEDEN, grym service och snabb leverans!
Så fort det blir lite varmare ute så ska slangarna bytas och bromsvätskan bytas. Beläggen är det tänkt att byta innan jag åker iväg och ska köra på bana och väl hemma byta till original igen. Licensen är förnyad och är anmäld till Gelleråsen 7/5, ska bli sjukt kul och köra igen efter två års uppehåll! _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||||
Provade banhjulen idag och det blev problem! Bromsoken, både fram och bak tar i fälgen! Det fattas ca 1mm för att hjulen ska rulla fritt! 😔 Så nu måste jag jag fram nya fälgar, om någon som har fälgar som är 8,5x17" och passar E90 så är jag intresserad och köpa!
_________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||||
Premiären avklarat! Var på Gelleråsen i lördags och körde med BMW och Alfa clubben. Ringrostig förare som blev hyggligt åksjuk med en oprövad bil som knappt är anpassad till bankörning men jag hade kul ändå!
Det jag saknar är främst en ordentligt stol, hänger rätt mycket i ratten när jag kör, jag upplever att bilen kränger rätt mycket så jag har tittat på andra krängare men inte bestämt om jag ska beställa eller inte. Inför denna körning så bytte jag beläggen fram, hade inga problem med bromsarna alls men kommer nog beställa belägg till bak också. Var kul och vara tillbaka på banan efter två års uppehåll och uppleva körningen och hela atmosfären. nästa möjlig körning är 6:e juni på Kinnekulle men jag har inte bestämt än om jag ska åka på det eller inte. Om någon som var där och mot förmodan knäppte någon action bild på diesel Doris så får ni gärna lägga upp det här. _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||||
Trevlig enklare banåkabil du fått ihop, den är ju riktigt trevlig till och från banan oxå
Ja håller på med min E46a men det går lite trögt att få ihop den så man kan komma till banan nån gång....sjukdomar som ställer till det. Du skulle försöka få till lite mer camber särskilt fram, för att få ett gynnsammare slitage på däcken, och givet bättre fäste. Ställbar topplagring är väl bästa vägen o gå, kanske en version som delvis är gummilagrad om du vill undvika massa oljud därifrån. Men frågan är hur mkt plats det finns innanför benet innan det tar i hjulhuset. _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||||
Jag köpte dom här för att behålla komforten med original topplager, gav ca 2,2 grader på min bil https://www.turnermotorsport.com/p-5 _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Hjulvinklarna kan man absolut laborerar med, men däckslitaget är väldigt jämnt redan nu! Måste helt klart prova bilen mer innan jag börjar beställa delar, samtliga bussningar är väl ett måste men vad jag än gör med bilen så måste vara så att jag kan leva med den till vardags också. _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 325D-07 Diesel Doris. | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (2775 totalt) |