Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en Estfield | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 3 besök senaste veckan (18197 totalt) |
Efter att man bläddrat bland bilderna från inköpet hösten 2019 så skulle man behöva ha en bygg logg. Enklast var att skapa en tråd
Bil vid inköp Strax därpå var det dax att fixa lite småfel som läckande motorkåpa, ta på kläder för att få till 12BF på besiktningen. _________________ christian liljekvist |
||
Nu när bilen hade fått lite genomgång under vinter 19/20 så skulle man bara kika lite på hur sprint körningarna fungerade som Göteborgs sportvagnsklubb ordnade. Mycket roligt event, blev tillslut att man körde alla 5 deltävlingarna
Senare under sommaren var blev jag tvungen att sätta på nya däck och fälgar. Det verkade som om det skulle bli första testet på riktig bana [/img] _________________ christian liljekvist |
||
Året går mot sitt slut och kan bara utvärdera att det är en hel del små saker som man skulle vilja förändra.
Blir att installera ny diff. Körde med aussie diff, vilket inte var helt optimalt för konbana eller bana i mitt tycke. När man ändå har nere bakaxeln kan man ju passa på att göra lite mer justeringar _________________ christian liljekvist |
||
Äntligen en tråd om bilen
Är bra så man har lite koll på vilka uppdateringar man har att fajtas emot under nästa år Blir det någon förändring på stötdämpare/fjädrar bak? _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||
Ja, din byggtråd var ju bra i våras. blev kortare leveranstid på min hjul då man kunde beställa när du la upp dina bilder Jo det blir en del chassiändringar... en av bakdämparna hade läckt ur all olja Frambromsar och lite bussningar står också på schemat. Sedan blir det... _________________ christian liljekvist |
||
Får dra mitt strå till stacken efter timmar av scrollande i fina byggtrådar. Även ha lite koll på uppdateringarna på konkurrenterna till kommande sprint _________________ christian liljekvist |
||
Ingen aning, men det var en del kemisk metall utanpå... läckte en del så när man började pilla bort så var hålet där. Blev att svetsa dit en alu bit istället. Misstänker att motorn har gungat in i något när någon har hanterat den i motorlyft eller likande. _________________ christian liljekvist |
||
Va det detta hål som läckte olja på en utav sprintracen?
Gött att du hittade felet. Alltid lurigt att hitta andras fullagningar. Kan nog bli riktigt bra med lite nya dämpare bak på bilen. Tyckte den såg lite mjuk ut den stunden jag låg bakom dig på Knutstorp _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||
Dagens fångst, en p-box som inte mår så bra har gjort att vi saknar en hel del olja i dänparen :eek
Då man tidigare bara skruvat dämpare som tillhör fordon på två hjul blev man lite överraskad av en "plastpåse" i dämpare. Intressant lösning 🙂 Hoppas detta hjälper till att få en stabilare bakvagn till kommande bankörningar. [/img] _________________ christian liljekvist |
||
Blir fortsatt jobb med att få till bakvagnen...
Nu går bakaxeln fritt under hela fjädringsvägen. Tidigare har bakaxeln tagit i ram när bilen fjädrar ut max alt. har tidigare ägare justerat infästningar så dämparen inte jobbar sin hela längd = mindre fjädringsväg. Nu har jag 13cm fjädringväg bak 🙂 Ska även skaffa bumpgummi då dessa saknades. Fick svar från Estfield att jag skall börja med 170-180 lbsft bak. _________________ christian liljekvist |
||
Wohoo!
Kul att se bilen här med, det blir ju en ordentlig genomgång av bilen i vinter måste jag säga! Intressant med fjädringen bak, ska bli kul att se hur annorlunda du tycker bilen känns både med fungerande dämpare och frigång under hela rörelsen. Kul att du blev så biten av konbaneåkandet (och bana med såklart!) i våras som du blev, kan bli en tight och rolig säsong nästa år
Det gör jag varje år Hittills har jag, likt en humla, fortsatt flyga även om jag kanske inte borde kunna _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Jag kom över alurör med utvändig diameter samma som mina kylslangar var invändigt. Köpte 6m och kapade samt har haft i många år i en Kadett där jag har kylaren i bakluckan. Sen köpte jag armerad kylarslang av hydroscand som har en stålspiral inuti. Har funkat bra. Kan droppa lite lite om bilen står i många minusgrader för att aluminiumet verkar krympa lite då. Om man kan är det ju inte så svårt att svetsa en liten kant slangen ska över när den träs på röret dock. Det hade jag nog gjort idag om jag gjort samma sak igen.
Hittade på cgt-metall röret och slangen på hydroscand. Slangen hade listpris 560 plus moms per meter men efter påtalande om att det var till hobbybil blev det 180:- plus moms _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Alu-rör går under bilen, men bra tipps gällande kylslangarna! Blir att kika lite, men hade varit kanon att klämma in rören i bilen istället för under, men plats saknas _________________ christian liljekvist |
||
Fick en idé att man ska kunna lyfta ur "i-brädan" samt ha ett kontaktstycke till bilen. Övrig el för mätare etc. ska följa med vid framtida mekning.
Bara att ta ett glas rödvin och börja 🍻 [/img] _________________ christian liljekvist |
||
Våra race- och banåkarbilar Se7en Estfield | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 3 besök senaste veckan (18197 totalt) |