Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota MR2 Roadster 2002: Postorder-räsern | 1 besök senaste veckan (2797 totalt) |
Tillbaka i Sverige efter lång utlandsvistelse var det dags att börja på ny kula igen. Det här med att köra MR2 var ju rätt kul så tänkte jag skulle fortsätta på den trenden om än i något modernare tappning.
Sagt och gjort så började jag jaga efter lämpligt utgångsprojekt i UK och fick hjälp av Megillian Motorsport att plocka upp den och installera halvbur och all bracing de har (fjäderbensstag samt under body braceing) för att sedan kasta på den på färja för transport till Sverige. Första bilden på den när jag hämtade upp den i hamnen: Efter att allt skrot som låg i inredningen lastats ut så taket äntligen kunde hitta ner: I tisdags anlände den med första bandagen inbokad lördag samma vecka på Kinnekulle. Dessvärre var kopplingen inte i bandugligt skick så jag fick åka ner till Falkenberg på vägen hem och hämta upp Mekonomens enda koppling de hade i lager, sen köra upp till Stockholm för att spendera de två nästkommande kvällarna till 1-2 på natten med kopplingsbyte och installation av coilovers och bromsar inför banpremiären. Jag kommer försöka hålla denna liste någorlunda uppdaterat med vad som händer med bilen men i skrivandets stund ser det ut som följer: Toyota MR2 2002: Chassi: BC RM Inverted Coilovers med 9/12kg fjädrar Original krängare fram, ingen krängare bak Megillian Motorsport strut bars och under body bracing Drivlina: Original 1ZZ-FE 1.8 140hk Hjul/bromsar: Original 15x6,5 + 16x7 fälgar med Nankang AR2 195 fram och 225 bak EBC Yellowstuff-belägg Slitsade/dimplade skivor Interiör: Megillian Motorsport halvbur som väntar på att få dörrsträvor installerade Avklarat: # (2019-05-16) Coilovers, skivor, belägg och ny koppling installerat _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||||||||
Kopplingsbytet var en riktigt vidrig historia och gjorde att vi varken hann göra hjulinställning eller sätta ride height utan det fick gå ändå. Som tur var så var ride heighten helt ok och hjulvinklarna bra nog att köra till banan för att göra lite sista ljusteringar där på topplagrningarna. Bilen gick bekymmersfritt hela dagen och jag behövde egentligen bara smälla på lite mer camber när det börjat torka upp för att den skulle bete sig. Att vi behövde kapa av drop linksen och köra utan krängare bak pga tjuriga bultar kan ha bidragit till understyrningen men det ska görhoppningsvis avhjälpas med justerbara krängare i framtiden. Här är gårdagens snabbaste varv och jag ser fram emot att putsa det ytterligare med diverse modifieringar jag har i åtanke. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||||||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||||
Haha tackar! Ja det blev en rätt intensiv vecka men väl värd besväret!
Hahaha, bromsa det har jag inte tid med! Skämt osido dock tycker jag både den här och AW11an trivs relativt bra att köras så, sen vet jag inte om det är allra snabbast, bara att det är roligast!
Ja jag är riktigt imponerad av Nankangen faktiskt. Svårt att säga helt säkert då jag inte testat några andra däck på den här bilen, men de bromsade otroligt fint och tyckte sidogreppet var riktigt bra. De är lite mjuka kanske men väldigt lättkörda och progressiva vilket känns bra nu när jag känner in mig på bilen.
Jo exakt de är ju EXTREMT billiga där (vilket är varför jag köpte min där och inte här hemma). Väldigt lik men mycket snällare! Den här kunde jag kasta runt lika skamlöst som en Miata, något som AW11an aldrig skulle tillåtit. Dock kör jag den likadant som AW11an vilket är precis vad jag hoppades på- Trailbrakea eller lätta på gasen för att påbörja lite rotation i ingången, sen stämpla gasen när man vill att den ska sätta sig och accelerera ut. Tror hjulbasen är största faktorn till att den är så mycket snällare (allt händer lite långsammare än i AW11an). Kollade upp siffrorna förut idag och upptäckte att MK3 har trots att den är kortast, har längst hjulbas av alla MR2or(!). Hjulbas / Total-längd: MK1: 2,319 mm / 3,950 mm MK2: 2,400 mm / 4,171 mm MK3: 2,451 mm / 3,886 mm _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||||||||
Tack för inputen. Man blir nästan lite sugen att åka och hämta en. Vad hände med Sosrer och aw11, kvar i aussie? _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||||||
Ja det kan jag verkligen rekommendera! Hittils verkar den vara en grym bas att bygga på med tanke på hur vansinnigt billiga de är. Klart man hellre skulle bygga/köra Lotus men personligen skulle jag inte våga köra en Lotus på samma sätt som denna och det är skönt att inte behöva oroa mig över någon större finansiell förlust om något skulle gå snett på banan. Soarern sålde jag men AW11an står kvar i förvaring där nere tills jag bestämt mig för var jag ska bo på sikt. Men jag tror inte jag kommer sälja den i första taget, eller någonsin förhoppningsvis. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||||||||
Rackarns vad dålig jag varit på att uppdatera här ser jag! Ber så hemskt mycket om ursäkt.
Blev inte så vansinnigt mycket körande i år tyvärr. Sen sist jag skrev blev det nån dag på Gröndal, en på Malmby och så en på Gelleråsen. Men bilen har hållt ihop och betett sig som den ska genomgående med undantag av ett lite underligt beteende från bakvagninen vid gaspådrag/uppsläpp under hård kurvtagning. Hittade inget i upphängningen så funderar på om diffen inte riktigt är som den ska. Men det problemet kanske löser sig själv om det blir byte av motor/låda i vår sen vilket återstår att se. Fick till en hjulställning på den också som gjorde att den började bete sig lite bättre. Men till nästa säsong kommer jag nog vilja köra bredare däck fram än nu då jag fortfarande inte riktigt har greppet fram jag skulle önska (mest för körglädjens skull). Men framför allt så fick jag iaf bilen regbesiktigad och godkänd utan några som helst bekymmer (bytte bara framlysen) så nu är det bara tuta och köra! Dock lär det inte hända särskilt mycket med den över vintern då jag flyttat ner till Australien igen med avsikt att komma tillbaka igen i Maj. Så det kanske blir lite uppdaterringar i AW11-tråden istället framöver. Finns ganska god chans att jag skeppar hem den till Sverige också i vår men får se hur saker och ting utvecklar sig. Här är iaf ett varv från Gelleråsen som på något vänstar lyckades bli mitt snabbaste för dagen. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||||||||
Har lite svårt att bestämma mig om jag ska behålla bilen över vintern eller skaffa mig något mer praktiskt så tänkte se om någon vill ta över den kanske?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota MR2 Roadster 2002: Postorder-räsern | 1 besök senaste veckan (2797 totalt) |