Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar | << 1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 72, 73, 74 >> 58 besök idag (418179 totalt) |
OK! Vid vilken vinkel ger den max DF? Du nämde tidigare att dessa vingar skulle ge ca 40kg DF /meter vinge i 160km/h. Jag gissar att DF på en vinge i en luftström inte är en linjär kurva mot hastighet. Jag skulle behöva lite mer fakta om just DF ökning mot hastighets ökning. Tex: +% vid 200km/h, +% vid 250km/h, +% vid 300km/h. Vaför jag vill veta detta, är för att veta ungefär hur underredet (rake) kommer att ligga när hastigheten ökar. Man vill ju inte att baken ska hamna lägre än fronten.. Som det är nu med fjädrar till dämparna är det något som ev. skulle kunna hända- såvida jag inte kan justera till detta på förspänningen. Skulle det inte gå så måste jag nog specialbeställa en fjäder till bakdämparen (aningen hårdare). _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||||
om du startar nu så är du säkert framme innan helgen Glöm inte att ta med en extra motor som du kastar i tills du ska åka tillbaks Att ligga på 7000rpm hela vägen kräver nog en smärre renovering efter så många timmars gasande- borde nog gå att jämföra med ett 24h lopp "enkel väg" _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||||
DF ökar kvadratiskt med hastigheten, dvs dubbel hastighet=fyrdubbel downforce ca 20-25 graders AOA ger max downforce. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
AHHA!!! ett MKT enkelt och UTMÄRKT svar Tackar!
Nu har jag ca 2meter effektiv vingyta~ ca 80kg DF vid 160km/h- Vilket borde göra en maximal DF på ca 281kg i 300km/h Denna farkost kommer definitivt inte att flyga iväg!! om jag skulle utöka vingytan med ca 2 meter (dubbla) vilket skulle göra 562kg DF, så skulle jag rent teoretiskt kunna köra uppochner i 300km/h, FRÄNT!!! Nästan som en F1:a . Nu tror jag iofs att det blir för mkt drag för min motoreffekt för att kunna komma upp i den hastigheten- och sen så skulle allt som heter stötdämpare bottna för LÄNGE sedan Men en kul tanke iaf! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||||
tänk på att vingen bara ger max downforce när det är "fritt" flöde kring den. Troligen tappar du en del på grund av den turbulens som troligen kommer uppstå av karossen över motorn som så att säga skymmer vingen... För att få ut all downforce behöver du troligen montera vingen högre upp så att den inte hamnar i någon turbulent luft. Exakt hur högt och var du ska placera vingen för max downforce kan du dock bara kontrollera i en vindtunnel...
_________________ Mattias Meldert |
||||||||
Jag har redan räknat bort 35cm för att ha 2 meter yta.. Man bör nog räkna bort mer- kanske närmare 50 cm totalt fram o bak som inte är helt i fri luftström "ca iaf". Vore kanon kul att få möjlighet att testa den i en vindtunnel!! Synd bara att det inte finns en vindtunnel i varje garage - har hört att det kostar enorma pengar att hyra in sig i en sådan anläggning...
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||||
Har byggt om bränslesystemet lite pga läckageproblem i hydralkopplingarna - Nu är det tätt iaf och spridarna är flödesmätade (helt OK)....
IOM att allt har gått riktigt bra så körde vi SHAKE DOWN ikväll med andre pilot Jonas olsson, då förste pilot Mattias blev sjuk. Lade en Preluminär mapp bara på känn, OCH GISSA hur det funkade VERKADE KLOCKRENT!!!!! Motorn laddade 0,5bar med kanon bra lambda HELA vägen!! Det är nästan som om allt har gått alldeles FÖR bra! Hade iofs lite konstigheter med den inbyggda lambda utrustningen i Mega Squirten- Fladdrade på lite hur som helst utan att reagera på justering , så vi bytte ut den mot en extärn display Simsalabim!! Det jag kan säga "från baksätet" är att det är ett MONTER som har fått liv! Upp till 0,4bar går allt hur städat som helst (Läs- ENORMT ACC) utan några konstigheter. MEN! Då den magiska siffran 0,5 nås- blir det andra bullar Motorn blir HELT vansinnig (underdrift!!) med fästes bekymmer som följd!!!!!!! :woot: .. Iofs hav vi inte kört på mer än 3:e växel än då test sträckan var ruggigt ojämn och krokig. Jag får återkomma med mer känslor och upplevelser senare "och kanske en filmsnutt " efter den riktiga provkörningen .. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||||
En giggantisk släpkärra är hyrd (flaket är 220X420cm!!) med kåpa, så annars stämmer det du föutsåg om imorrgon _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||||
Hmm.. ett monter ?? ja när det går utan problem blir man nästan orolig och undrar var farbror Murphy håller hus.... vad gäller provkörningen säger jag bara FILMA !!!!!! _________________ MackeMaehlum |
||||||||
Han är nere i Lund hos mig! Ska jag hälsa honom något? |
||||||||
kedja fast han i närmsta träd och svälj nyckeln..... jag vill INTE ha han på besök någon mer gång... _________________ MackeMaehlum |
||||||||
kan säga att det var en UPLEVELSE att åka triken , så fruktansvärt vad det tog undan . Kollade filmen nu och kameran hängder med hyffsat , synd att det blev så mycket vindbrus samt att kameran kunde vara vinklad en aning högre upp när vi filmade rakt fram . skall låna Simons band sen och klippa ihop lite från bägge band .Meddelar när filmen är klar .
_________________ Mats Alfredsson Camaro iroc-z 1989 Laserblå volvo 940 |
||||||||
Håller med Mats fullständigt!! SÅ FRUKTANSVÄRT vad den går!! Laddtrycket steg till ca 0,9bar!!!! borde motsvara ungefär 280hk eller mer- var man lite oförsiktig med gasen så kunde man hålla ett fint hjulspinn till ca 180km/h Annars, om man tog om på gasen på 2:an och mjukade ner gasen lite saktare så bettade det riktigt bra- med ett RUGGIGT acc. Toppnoteringen under dagen var 225km/h som nåddes efter några få sekunder. Den fortsatte att acca KRAFTIGT även i den hastigheten Men jag var tvungen att släppa gasen pga att kläderna höll på att blåsa av kroppen och hjälmen fångade luft, som resulterade i att jag inte orkade hålla ner huvudet
Jag kan säga att detta är det absolut brutalaste jag NÅGONSIN åkt!!! Mitt tidigare Volvo pv (twinturbo) är ju in en helt annan liga (korpen eller nåt) då triken spelar i elitseien. Jag ha inte sett filmen än så även jag väntar med spänning!! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||||
Allmänt banåkaforum MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar | << 1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 72, 73, 74 >> 58 besök idag (418179 totalt) |