Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar
<<   1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 72, 73, 74   >>
65 besök idag (418028 totalt)
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
porschedriver skrev:
Micke Fredriksson skrev:
porschedriver skrev:
även med 0 graders camber ger vingen downforce, så man får vinkla den uppåt!! för att inte få någon downforce alls. Men i hänseende til drag så är det ungefär lika mycket vid 0 grader som -15 så det lönar sig i princip inte att sätta ner den mer.

Sedan tycker jag åket är så j_a rått som det är, skit i karossen, polycarbonat mellan ramrören och KÖR!!!


Hur mätar man på vingen (camber)? Ska man utgå ifrån att överdelen ska vara vågrät längst fram (=0grader ?) eller är jag helt ute på cykelstigen?


Sätter du ett vattenpass i våg på ovansidan så har du anfallsvinkel 0 grader (jag råkade skriva camber, men camber är hur "krökt vingen är" så strunta i det, AOA (angle of attack eller anfallsvinkel är rätt)


OK! Vid vilken vinkel ger den max DF? Du nämde tidigare att dessa vingar skulle ge ca 40kg DF /meter vinge i 160km/h. Jag gissar att DF på en vinge i en luftström inte är en linjär kurva mot hastighet. Jag skulle behöva lite mer fakta om just DF ökning mot hastighets ökning.
Tex:
+% vid 200km/h,
+% vid 250km/h,
+% vid 300km/h.
Vaför jag vill veta detta, är för att veta ungefär hur underredet (rake) kommer att ligga när hastigheten ökar. Man vill ju inte att baken ska hamna lägre än fronten.. Som det är nu med fjädrar till dämparna är det något som ev. skulle kunna hända- såvida jag inte kan justera till detta på förspänningen. Skulle det inte gå så måste jag nog specialbeställa en fjäder till bakdämparen (aningen hårdare).

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
bamazonen skrev:
Micke Fredriksson skrev:
Magnus L skrev:
Kul att se ditt bygge, riktigt imponerande, jag blir lite sugen på att svänga förbi och titta lite IRL så att säga.


Ta bara och slå en signal före - 070-308 44 72 thumbs up


Kan tänka mig att de är många som är sugna ..dock kommer inte 4,88 utvxlingen öka bekvämligheten vid lång körning..speciellt inte till umeå thumbs down


om du startar nu så är du säkert framme innan helgen Glöm inte att ta med en extra motor som du kastar i tills du ska åka tillbaks Att ligga på 7000rpm hela vägen kräver nog en smärre renovering efter så många timmars gasande- borde nog gå att jämföra med ett 24h lopp "enkel väg"

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Micke Fredriksson skrev:
porschedriver skrev:
Micke Fredriksson skrev:
porschedriver skrev:
även med 0 graders camber ger vingen downforce, så man får vinkla den uppåt!! för att inte få någon downforce alls. Men i hänseende til drag så är det ungefär lika mycket vid 0 grader som -15 så det lönar sig i princip inte att sätta ner den mer.

Sedan tycker jag åket är så j_a rått som det är, skit i karossen, polycarbonat mellan ramrören och KÖR!!!


Hur mätar man på vingen (camber)? Ska man utgå ifrån att överdelen ska vara vågrät längst fram (=0grader ?) eller är jag helt ute på cykelstigen?


Sätter du ett vattenpass i våg på ovansidan så har du anfallsvinkel 0 grader (jag råkade skriva camber, men camber är hur "krökt vingen är" så strunta i det, AOA (angle of attack eller anfallsvinkel är rätt)


OK! Vid vilken vinkel ger den max DF? Du nämde tidigare att dessa vingar skulle ge ca 40kg DF /meter vinge i 160km/h. Jag gissar att DF på en vinge i en luftström inte är en linjär kurva mot hastighet. Jag skulle behöva lite mer fakta om just DF ökning mot hastighets ökning.
Tex:
+% vid 200km/h,
+% vid 250km/h,
+% vid 300km/h.
Vaför jag vill veta detta, är för att veta ungefär hur underredet (rake) kommer att ligga när hastigheten ökar. Man vill ju inte att baken ska hamna lägre än fronten.. Som det är nu med fjädrar till dämparna är det något som ev. skulle kunna hända- såvida jag inte kan justera till detta på förspänningen. Skulle det inte gå så måste jag nog specialbeställa en fjäder till bakdämparen (aningen hårdare).


DF ökar kvadratiskt med hastigheten, dvs dubbel hastighet=fyrdubbel downforce

ca 20-25 graders AOA ger max downforce.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
AHHA!!! ett MKT enkelt och UTMÄRKT svar thumbs up Tackar!
Nu har jag ca 2meter effektiv vingyta~ ca 80kg DF vid 160km/h- Vilket borde göra en maximal DF på ca 281kg i 300km/h Denna farkost kommer definitivt inte att flyga iväg!! thumbs up
om jag skulle utöka vingytan med ca 2 meter (dubbla) vilket skulle göra 562kg DF, så skulle jag rent teoretiskt kunna köra uppochner i 300km/h, thumbs up FRÄNT!!! Nästan som en F1:a . Nu tror jag iofs att det blir för mkt drag för min motoreffekt för att kunna komma upp i den hastigheten- och sen så skulle allt som heter stötdämpare bottna för LÄNGE sedan Men en kul tanke iaf!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



tänk på att vingen bara ger max downforce när det är "fritt" flöde kring den. Troligen tappar du en del på grund av den turbulens som troligen kommer uppstå av karossen över motorn som så att säga skymmer vingen... För att få ut all downforce behöver du troligen montera vingen högre upp så att den inte hamnar i någon turbulent luft. Exakt hur högt och var du ska placera vingen för max downforce kan du dock bara kontrollera i en vindtunnel...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Jag har redan räknat bort 35cm för att ha 2 meter yta.. Man bör nog räkna bort mer- kanske närmare 50 cm totalt fram o bak som inte är helt i fri luftström "ca iaf". Vore kanon kul att få möjlighet att testa den i en vindtunnel!! Synd bara att det inte finns en vindtunnel i varje garage - har hört att det kostar enorma pengar att hyra in sig i en sådan anläggning...

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Har byggt om bränslesystemet lite pga läckageproblem i hydralkopplingarna thumbs down - Nu är det tätt iaf och spridarna är flödesmätade (helt OK)....
IOM att allt har gått riktigt bra så körde vi SHAKE DOWN ikväll med andre pilot Jonas olsson, då förste pilot Mattias blev sjuk. Lade en Preluminär mapp bara på känn, OCH GISSA hur det funkade VERKADE KLOCKRENT!!!!! Motorn laddade 0,5bar med kanon bra lambda HELA vägen!!
Det är nästan som om allt har gått alldeles FÖR bra! Hade iofs lite konstigheter med den inbyggda lambda utrustningen i Mega Squirten- Fladdrade på lite hur som helst utan att reagera på justering , så vi bytte ut den mot en extärn display thumbs up Simsalabim!!
Det jag kan säga "från baksätet" är att det är ett MONTER som har fått liv! Upp till 0,4bar går allt hur städat som helst (Läs- ENORMT ACC) utan några konstigheter. MEN! Då den magiska siffran 0,5 nås- blir det andra bullar Motorn blir HELT vansinnig (underdrift!!) med fästes bekymmer som följd!!!!!!! :woot: .. Iofs hav vi inte kört på mer än 3:e växel än då test sträckan var ruggigt ojämn och krokig.
Jag får återkomma med mer känslor och upplevelser senare "och kanske en filmsnutt " efter den riktiga provkörningen ..

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Grattis!!
Så om vädret tillåter imorrn blir det "testkörning på hemlig ort"?
Blir roligt att höra vad du har att säga efter det, och förhoppningsvis få ta del av dokumentationen
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Gustav Sundberg skrev:
Grattis!!
Så om vädret tillåter imorrn blir det "testkörning på hemlig ort"?
Blir roligt att höra vad du har att säga efter det, och förhoppningsvis få ta del av dokumentationen


En giggantisk släpkärra är hyrd (flaket är 220X420cm!!) med kåpa, så annars stämmer det du föutsåg om imorrgon

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



ok..
Så du kör oavsett väderlek?, intressant
Jaja.. jag får vänta tills våren kommer innan det blir nån provkörning iaf!
Hoppas allt går bra imorrn iaf!
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Micke Fredriksson skrev:
Det jag kan säga "från baksätet" är att det är ett MONTER som har fått liv!


Hmm.. ett monter ??

ja när det går utan problem blir man nästan orolig och undrar var farbror Murphy håller hus....

vad gäller provkörningen säger jag bara FILMA !!!!!!

_________________
MackeMaehlum
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



Filmades en hel del idag....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Jaha...
Lite nyfiken är man ju!!
Filmen kanske tar ett tag att redigera men, hur var det?
Micke, låt oss höra en liten berättelse nu!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Acke skrev:
undrar var farbror Murphy håller hus....


Han är nere i Lund hos mig!
Ska jag hälsa honom något?
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Anders Jeppsson skrev:
Acke skrev:
undrar var farbror Murphy håller hus....


Han är nere i Lund hos mig!
Ska jag hälsa honom något?


kedja fast han i närmsta träd och svälj nyckeln..... jag vill INTE ha han på besök någon mer gång...

_________________
MackeMaehlum
Citera
Jonas Segerholm
Ö-vik
Här sen Aug 2003
Inlägg: 53



Nå, låt höra hur det gick eller ska jag vara tvungen att hälsa på dig imorgon.

_________________
Jonas Segerholm
Citera
Ticko
Umeå
Här sen Sep 2004
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Klockrent!
Bra kämpat Micke! Jag smygföljer utvecklingen och ska se film imorrn ...
Fördel ibland att låna ut videokamera

_________________
Ted Bäckman
Citera
Mats Alfredsson
Umeå
Här sen Sep 2004
Inlägg: 8



kan säga att det var en UPLEVELSE att åka triken , så fruktansvärt vad det tog undan . Kollade filmen nu och kameran hängder med hyffsat , synd att det blev så mycket vindbrus samt att kameran kunde vara vinklad en aning högre upp när vi filmade rakt fram . skall låna Simons band sen och klippa ihop lite från bägge band .Meddelar när filmen är klar .


_________________
Mats Alfredsson
Camaro iroc-z 1989
Laserblå volvo 940
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Håller med Mats fullständigt!! SÅ FRUKTANSVÄRT vad den går!! Laddtrycket steg till ca 0,9bar!!!! borde motsvara ungefär 280hk eller mer- var man lite oförsiktig med gasen så kunde man hålla ett fint hjulspinn till ca 180km/h Annars, om man tog om på gasen på 2:an och mjukade ner gasen lite saktare så bettade det riktigt bra- med ett RUGGIGT acc. Toppnoteringen under dagen var 225km/h som nåddes efter några få sekunder. Den fortsatte att acca KRAFTIGT även i den hastigheten Men jag var tvungen att släppa gasen pga att kläderna höll på att blåsa av kroppen och hjälmen fångade luft, som resulterade i att jag inte orkade hålla ner huvudet
Jag kan säga att detta är det absolut brutalaste jag NÅGONSIN åkt!!! Mitt tidigare Volvo pv (twinturbo) är ju in en helt annan liga (korpen eller nåt) då triken spelar i elitseien.
Jag ha inte sett filmen än så även jag väntar med spänning!!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Fränt! thumbs up
Hur gick det annars då, åkte du på två hjul nån gång?
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Allmänt banåkaforum
MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar
<<   1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 72, 73, 74   >>
65 besök idag (418028 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande