Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Starlet GT4 såld.. men ngt måste göras så... | 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 >> 1 besök senaste veckan (57153 totalt) |
Nämen en liten tråd kanske för nöjes skull kanske.
I stora drag är det ett sfrobygge snart besiktad o klar alla 3 gjord. Bara resten kvar. I stora drag är receptet. 1st 87 toyota starlet 1st celica GT4 Div toyota delar Mr2 turbomotor En himla massa kapskivor Mkt plåt Slutresultat blir en 2019 årsmodell hoppas jag. Inte jag som byggt men äger nu o håller på att slutföra den.. Ett herrans jobb..fler bilder på.denna dårskap kommer _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
Coolt! Bara en fråga: ska du också bygga in AC, elhissar, centrallås, motorstyrd flipfront och allt annat BOM bygger in i Binky?
Har du använt något av Celican mer än drivlina, som golv eller så? _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
För att enkelt förklara hur det brukar gå med mina projekt o större och mindre delar så illustrerar denna bild rätt väl hur det brukar gå Det har generellt sett alltid spårat ut och antingen slutat vid 90% klart eller 110% överarbetat och påkostat. Facit är väl att allt sålts i slutändan eller bytts mot nya "dumheter" tänker kludda i min egen tråd med ett litet potpurri av projekt innan jag återgår till toyotan. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
Promenaden nerför minnenas allé började väl ungefär när barnen blev något större och motorintresset fick börja få näring igen.
Frun var "dum nog"eller oförstående för vilken lavin av fordon som skulle sättas i gång med. Allt började då hon tyckte att jag kunde väl unna mig en roligare tjänstebil... Sagt och gjort en helt oskyldig Golf R2010 köptes in med all vettig utrustning som fanns utom sportstolar. Det var ju jätteballt, 270hk turbomotor och modern bil. Att jag tidigare hade 1st V50awd turbo som byttes mot en V70 R awd som givetvis uppdaterades med Basic chiptrim förträngs helt och japp jag bor i Norrland och gillar AWD. Nåväl att ha en original R golf gick ju inte Såå hovtrimmare blev Stertman i Nynäshamn och lavinen var igång.. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
Det blev till slut extra allt på den bilen.. Blev en projektbil för GIAC en amerikansk stor tuner som kämpade mot APR främst rakt fram var viktig måttstock då, 2011 hade vi Europas snabbaste tid för R golfar och åkte då hissnande (NOT..men snabbt då) under 12.5 sek på strippen.
Förmodligen rätt ointressant på detta forum men som sagt min memory Lane . Det var ju blodad tand så då byttes allt annat ut med chassi, turbo osv osv.. Vad jag inte förväntat mig var allt strul med att trimma på distans mot Usa bland annat så det blev en hel del stillestånds tid.. Men för den var klar så var det första bilen som fick en DSG mjukvara, och den filen ligger mig veterligen till grund för de flesta uppdaterade DSG mjukvarorna på senare tid. Nåväl bilen gick 11sek tider på strippen, 1.23 i konbanan med Gullabo när bilsport bjöd ner oss till Emmaboda ca 2013 tror jag.. Bilen fungerande utmärkt Blev affischnamn för stertman då. Man borde varit nöjd då men enligt all ickelogik så såldes den vidare eftersom jag hade lite mer sidoprojekt på G och att vara kartongtrimmare var ingen målsättning och trots en hel del eget mekande så var det en del sura kommentarer om att det "bara var köpta grejor" ju . Skjortärmar kavlades upp och nya grejor skulle skapas..Fortsättning följer _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
Bmw träsket....
Som sagt, kartongtrim var ju av ondo tydligen så då får man val göra något annat. Är lite svag för gamla bmws så ett st 2002 köptes in, var ju bara ett litet problem de är ju inte AWD så då måste det ju byggas om... En E30 ix fick sätta livet till och hela drivlinan moddades och hamnade i 02an. Självklart blev det lite updates med pinnbultat här och där, en gt35 turbo, vems sprut osv. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
Problemet nu var bara att förutom att den här bilen var 99% rost och kunde tas isär för hand typ så efter allt jobbigt var gjort byta hela golvet osv så hann jag bli lite lätt utbränd och sålde den..känt mönster..
Men det var ju inga problem, jag hade ju hunnit köpa mig en e21a under tiden så jag var sysselsatt Jodå det var samma detalj från början..bakaxelinfästning på 02an.. hatar rost Men en bekant hade sågat ut sitt golv från en annan 02a som byttes in i min eftersom precis allt var kasst.. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
Fortsätter min monolog iaf, man blir lite beklämd då man går igenom minnenas arkiv och konstaterar att man haft mkt balla bilar, lagt massor av tid o pengar för att sedan kasta in handduken eller inte gett sig tid att bruka dem som de var tänkta för att göra.
Nåväl, man ska inte gråta över spillda rejsbilar eller hur nu ordspråket var E21an var en trevlig o relativt rostfri fin bil som raskt skulle överladdas, som så ofta är man naiv och låter sig luras av att köpa " en färdig fungerande problemfri (läs valfri detalj) i mitt fall en turbo M10. Efter sedvanligt mek o klåp så var det dags att bromsa och självklart så rasade den redan i bromsbänk.... Då ändå den "fina motorn var kass så byttes turbo o en massa annat samt måla o fixa då den ändå var isär. Blev klar bromsade ca 450 whp på bf95 och var jättenöjd. Helt okörbar blev den med ett originalchassie org bromsar osv. Kördes med 4pet 262 låda och var svårrejsad då den inte gick att växla vid 8500 rpm. Jättekul o snabb o klar.. så då byttes den bort + en slant till mig mot en C4 corvette _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
C4 vetten var ett kort och sorgligt kapitel och det var väl någonstans här man tappade hoppet på mänskligheten..
På väg hem med bilen så förutom att den var lika tät som ett durkslag i targaluckor och dörrar så tändes motorlampan och automatlådan börjad slira (mest pga av att den hade kissat bort all olja på ett antal mils körning) och då först förstod jag att. A: Lita inte på någon vid bilköp framförallt inte dig själv B: Om en säljare bedyrar bra skick på valfri detalj (Nu läs C4..) misstro allt och köp inte Dessutom visade det sig att min så kallade, edition bil i en ovanlig färg i verkligheten en gång var vit, vanlig snikbil och dessutom krockad i USA före den hamnade här och i slutändan hos mig.. En bra affär..jättebra.... Mitt lila avbrott då jag ville prova något annat än turboladdade bmws gick väl sådär _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
Nåväl, corvette eländet byttes bort mot det vanliga, en liten slant och en bil såklart.
Denna gång något helt annat då jag är lite vilsen ibland i mitt bilägande.. Hurra, en custom Opel, behövde bara fixa lite grejor med den. Så det blev annan fram o bakvagn samt en 2.2 liters nyare opelmotor med en liten turbo röda saabspridare osv så att det stilla glidandet inte skulle gå allt för långsamt Älskar btw de här karosserna sjukt snygga bilar enligt mig, så det bor nog en liten smygraggare inuti mig med (bland allt annat förvirrat motorintresse) _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
Som det står i min underline lönnmeckande Umeåbo .
Var en del gjort före vi lärde känna varandra Nisse. Vi kommer framåt i tiden snart och då dyker mer bekanta bilar upp. Vissa har ägts parallellt och placerats i div garage i bästa endast för invigda att veta om. Och framförallt inte frun _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
Nämen lite mer bilder på toyotan då, sedan ska det väl fortsättas mer med min bilhistorik, mest för egen del och att knyta ihop säcken med förr och nu.
Större och större hål blev det tydligen. Som den observante kanske ser så byggs den på en caroliner bänk så det skulle bli rakt och fint. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
Japp Opeln var skitball.
Detta var i nådens år 2013, när den var i stort sett klar så kom det en norrman och viftade med en hop sedlar och vips var även denna såld Någonstans här så började en ny insikt, varför gör inte jag som alla andra och köper en hyfsad färdig eller klar bil istället för tvärtom? (Att jag alltid var den säljande suckern är såklart förträngt i all skaparglädje) Men jag tog en viss lärdom och lade om strategin iaf tillfälligt.. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
Kul projekt! Även om det verkar finnas mycket annat att berätta om... Opeln var underbar!
Rollan var ett tag väldigt sugen på att få en GT4 drivlina. Dock fanns det vid ett av beslutstillfällena ett antal begränsningar som gjorde att ett annat spår valdes. Så det blir mycket intressant att se resultatet. Väntar med spänning på mer bilder och info om bygget. _________________ Samuel Hyving Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT |
Som sagt Opeln såldes till Norge och jag hann precis svänga in på gården hemma som nybliven billös när mitt öga sneglade över till grannen och där stog det.. bubbla original 1 ägare med lite patina..
I min enfald tänkte jag snabbt att den köper jag, blir bubblakille inget trim åker o köper glass. Gick sådär körde 6 mil suckade djupt över allt jag saknade och sålde sen dyrt till Belgien. Tror inte ens den hann hamna på bild _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
Våra race- och banåkarbilar Starlet GT4 såld.. men ngt måste göras så... | 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 >> 1 besök senaste veckan (57153 totalt) |