Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar
<<   1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 72, 73, 74   >>
20 besök idag (417983 totalt)
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Den här tråden är läst över 50000 gånger!!! thumbs up thumbs up

Jag följer den med spänning!!! thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
50,000 ggr!!! Undra hur många olika läsare det är som följer tråden.. Det kanske egentligen är 30st som är mkt ivriga läsare
Denna tråd (projektet startade ca 2veckor tidigare) har nu funnits i 345dagar (räknar med denna), så är det i genomsnitt ca 145st som läser denna tråd Tydligen finns det intresse fortfarande thumbs up .

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



Mmm, måste följa tråden.. Super-intressant! thumbs up
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Var ute och gav Lillmjölner en match igår..
( http://www.mtek.chalmers.se/~expe/lillem.html )
Redigt bett i svängarna, även om den höga tyngdpunkten med motorn ovanför bakhjulet blir synnerligen påtaglig.
Roligt var det iaf

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Jaaa alltså, varje gång ett mail poppar ner i inboxen som säger "Meddelande om svar på inlägg - Fas T under byggnation. BILDER" så blir man ju väldans glad å vill bara se mer mer mer!! (får väl passa på också, fler bilder!! )

Det är en väldigt trevlig tråd det här, å jag hoppas att triken tar sig ner mot södra sverige ett par gånger också, precis som lancian gjorde, en till insamling för resan vore också trevligt, det hela måste ju vara skäl nog att släppa in rejsa.nu i superstage igen?

Måste se bygget in action någon gång!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
David Berglund skrev:
Var ute och gav Lillmjölner en match igår..
( http://www.mtek.chalmers.se/~expe/lillem.html )
Redigt bett i svängarna, även om den höga tyngdpunkten med motorn ovanför bakhjulet blir synnerligen påtaglig.
Roligt var det iaf
"
"

Fränt bygge!!! Är det mkt tvåhjuls åka? Hur lång byggtid har ni haft på den?

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Fyhr skrev:
Jaaa alltså, varje gång ett mail poppar ner i inboxen som säger "Meddelande om svar på inlägg - Fas T under byggnation. BILDER" så blir man ju väldans glad å vill bara se mer mer mer!! (får väl passa på också, fler bilder!! )

Det är en väldigt trevlig tråd det här, å jag hoppas att triken tar sig ner mot södra sverige ett par gånger också, precis som lancian gjorde, en till insamling för resan vore också trevligt, det hela måste ju vara skäl nog att släppa in rejsa.nu i superstage igen?

Måste se bygget in action någon gång!


Himla kul att höra!!

Här kommer iaf några fler bilder på dagens monterings arbete av bak vingen... Upphägningen är av bockad 10mm aluplåt. Det lönar sig att vara noga med mätningarna och borrningarna, så allt blir riktigt rakt. 1mm fel vid fästet gör ca 1,5cm fel längst ute på vingspetsen..- Allt gick bra iaf

Vad är en "lagom" justering av vingen? Nu sitter den ca 1cm "i bakkant" från lägsta läget.. Hur vinklad kan man ha vingen innan den tappar effekt?


_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Här kommer några fler






_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



thumbs up thumbs up

När börjas karosseriarbetet tro?

Japs-dämparen såg aldeles heltokig ut i närbild, men på den sista bilden där nere ser det rätt coolt ut faktiskt

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



jag upphör aldtig att förundras över detta makalösa bygge !



onekligen den tråden som är mest intressant när den är gulmarkerad

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Micke Fredriksson skrev:
David Berglund skrev:
Var ute och gav Lillmjölner en match igår..
( http://www.mtek.chalmers.se/~expe/lillem.html )
Redigt bett i svängarna, även om den höga tyngdpunkten med motorn ovanför bakhjulet blir synnerligen påtaglig.
Roligt var det iaf
"
"

Fränt bygge!!! Är det mkt tvåhjuls åka? Hur lång byggtid har ni haft på den?


Jag e nyss medbliven medlem och har inte varit med och bygga den..
Men är man inte försiktig i svängarna så kan man räkna me att hamna på 2hjul..
Skulle tydligen gå balansera den på 2hjul som en gammal flakis om man var modig att gå tillräckligt långt..
Men med tanke på hur fötterna sitter så kan de nog vara lite trassligt att ta sig loss vid en eventuell rullning kan jag tänka mig
Visade dem ditt bygge efter provkörningssessionen och alla var mäkta imponerade thumbs up

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



och nya "sportbilen" i bakgrunden oxå!!
om den sen är röd, grön, vit eller silver lämnar vi åt fantasin..

Du ser ju färdig ut, måste titta förbi garaget nåndag och kika lite "live"

Imorrn hämtar jag alla snurrande delar till Opelmotorn iaf, dom är balanserade nu...
Så till nästa helg har jag kanske fått ner minst halva min motor i ramen iaf!
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Fyhr skrev:
thumbs up thumbs up

När börjas karosseriarbetet tro?

Japs-dämparen såg aldeles heltokig ut i närbild, men på den sista bilden där nere ser det rätt coolt ut faktiskt


Håller med helt och hållet! Jag testade att plocka bort "spjäll" insatsen. Jag tyckte nästan att den lät mindre helt utan, motför att ha den halvöppen. Det kan ju bero på att det blev djupare ton. Skruvar man helt igen "spjället" så låter den "spruttigt" och i mina öron högre dB thumbs down (om du någon förstår hur det låter )= inget vidare på en turbo maskin skulle jag tro- Blir nog massor med mottryck. Kommer att köra utan insats eller helt öppen, för flödets skull.
Jag är ingen anhängare av JAPS STYLING, men på denna skapelse blev det riktigt stilfullt faktiskt (svårt att vista på bild). Jag tog och jämförde med massor med MC-dämpare (olika Slipon), men kom fram till att de skulle se riktigt fåniga ut, då triken är 3ggr större än en MC. Alternativen var egentligen min orginal Suzuki 1000R dämpare som är ganska stor samt GRATIS (men är ingen fullflödes dämpare och läggs på hyllan av alla turbonissar). Andra alternativet var att skaffa en Appelracing dämpare el dyl- som ser riktigt illa ut efter en månad. Eller en "bilstyling" pryl . Jag är faktiskt väldigt noga med att kalla mig för byggare INTE stylare Eftersom en stylare till 99% glömmer bort att uppgradera effekten i motorn och uppdatera bromsar/väghållningen som matchar utseendet (som oftast ser ut som om den skulle göra 320blås). Så det är därför det tar emot att montera styling produkter på mina byggen.. Men, men. Om man börjar i andra ändan (bromsar/väghållning/effekt/utseende) känns det mer befogat på något vis.. Kalla mig gärna konstig

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Gustav Sundberg skrev:
och nya "sportbilen" i bakgrunden oxå!!
om den sen är röd, grön, vit eller silver lämnar vi åt fantasin..

Du ser ju färdig ut, måste titta förbi garaget nåndag och kika lite "live"

Imorrn hämtar jag alla snurrande delar till Opelmotorn iaf, dom är balanserade nu...
Så till nästa helg har jag kanske fått ner minst halva min motor i ramen iaf!


Du är hjärtligt välkommen!! Riktigt kul att höra att ditt sevenbygge tar form! Har varit förbi ditt garage flera ggr men det är ingen där

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
David Berglund skrev:
Micke Fredriksson skrev:
David Berglund skrev:
Var ute och gav Lillmjölner en match igår..
( http://www.mtek.chalmers.se/~expe/lillem.html )
Redigt bett i svängarna, även om den höga tyngdpunkten med motorn ovanför bakhjulet blir synnerligen påtaglig.
Roligt var det iaf
"
"

Fränt bygge!!! Är det mkt tvåhjuls åka? Hur lång byggtid har ni haft på den?


Jag e nyss medbliven medlem och har inte varit med och bygga den..
Men är man inte försiktig i svängarna så kan man räkna me att hamna på 2hjul..
Skulle tydligen gå balansera den på 2hjul som en gammal flakis om man var modig att gå tillräckligt långt..
Men med tanke på hur fötterna sitter så kan de nog vara lite trassligt att ta sig loss vid en eventuell rullning kan jag tänka mig
Visade dem ditt bygge efter provkörningssessionen och alla var mäkta imponerade thumbs up


otroligt häftigt med lite udda farkoster!! hehe, att rulla med den där skulle nog vara lite jobbigt, skulle även jag tro
Dina "kolegor" har säkert sett den riktiga mjölner in action.. Så jag har ganska mkt att försöka övertäffa om jag ska försöka att vara värre ännu en utmaning thumbs up KUL att de tyckte om bygget. thumbs up

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



även med 0 graders camber ger vingen downforce, så man får vinkla den uppåt!! för att inte få någon downforce alls. Men i hänseende til drag så är det ungefär lika mycket vid 0 grader som -15 så det lönar sig i princip inte att sätta ner den mer.

Sedan tycker jag åket är så j_a rått som det är, skit i karossen, polycarbonat mellan ramrören och KÖR!!!

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
porschedriver skrev:
även med 0 graders camber ger vingen downforce, så man får vinkla den uppåt!! för att inte få någon downforce alls. Men i hänseende til drag så är det ungefär lika mycket vid 0 grader som -15 så det lönar sig i princip inte att sätta ner den mer.

Sedan tycker jag åket är så j_a rått som det är, skit i karossen, polycarbonat mellan ramrören och KÖR!!!


Hur mätar man på vingen (camber)? Ska man utgå ifrån att överdelen ska vara vågrät längst fram (=0grader ?) eller är jag helt ute på cykelstigen?

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Micke Fredriksson skrev:
porschedriver skrev:
även med 0 graders camber ger vingen downforce, så man får vinkla den uppåt!! för att inte få någon downforce alls. Men i hänseende til drag så är det ungefär lika mycket vid 0 grader som -15 så det lönar sig i princip inte att sätta ner den mer.

Sedan tycker jag åket är så j_a rått som det är, skit i karossen, polycarbonat mellan ramrören och KÖR!!!


Hur mätar man på vingen (camber)? Ska man utgå ifrån att överdelen ska vara vågrät längst fram (=0grader ?) eller är jag helt ute på cykelstigen?


Sätter du ett vattenpass i våg på ovansidan så har du anfallsvinkel 0 grader (jag råkade skriva camber, men camber är hur "krökt vingen är" så strunta i det, AOA (angle of attack eller anfallsvinkel är rätt)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Kul att se ditt bygge, riktigt imponerande, jag blir lite sugen på att svänga förbi och titta lite IRL så att säga.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Magnus L skrev:
Kul att se ditt bygge, riktigt imponerande, jag blir lite sugen på att svänga förbi och titta lite IRL så att säga.


Ta bara och slå en signal före - 070-308 44 72 thumbs up

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
bamazonen
karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 47



Micke Fredriksson skrev:
Magnus L skrev:
Kul att se ditt bygge, riktigt imponerande, jag blir lite sugen på att svänga förbi och titta lite IRL så att säga.


Ta bara och slå en signal före - 070-308 44 72 thumbs up


Kan tänka mig att de är många som är sugna ..dock kommer inte 4,88 utvxlingen öka bekvämligheten vid lång körning..speciellt inte till umeå thumbs down

_________________
viktor karlsson
är inte så mycke för datorer men rejsa.nu är kul

Amazing rejsing
Citera
Allmänt banåkaforum
MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar
<<   1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 72, 73, 74   >>
20 besök idag (417983 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande