Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Provkört Le Mans-kärra | 2561 besök totalt |
Fick möjlighet att provköra en Morgan +8 Le Mans som byggdes av Morgan-fabriken för 24-timmarsloppet 1975. Körningen skedde på Anderstorp.
Text samt film från ombordkamera finns här! http://www.carlrydquist.com/test_morgan.htm PS. Lyssna på ljudet i lurar eller RIKTIGT bra högtalare. DS |
||||
En undran: Är det originaltypen av "glid-hjulupphängningar", eller vad de ska kallas, på den? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
EDIT: Nu har jag info om hjulupphängningarna på bilen, se nästa inlägg. |
||||
Fixat svaret på frågan om hjulupphängningarna:
Fram sitter två tvärsgenomgående axlar, rätt tjocka saker, med ca 40 cm avstånd från varandra (i höjdled). I ändarna sitter "vertikala" stag, och på dessa är spindlarna monterade (och kan rotera runt och glida upp och ned). En liten undre fjäder sitter på vertikalstagen och en grövre fjäder ovanpå. Alltså exakt som alla andra Morgans "glid-hjulupphängningar". Styrstag sitter i framkan på axlarna, sen finns även ett par vanliga lövtunna plattplåtsbitar som skall förhindra vibrationer i bromsarna. Dämparna sitter fäst direkt i spindlarna. Bak är det en stel axel i bladfjädrar. Extra momentstag på axeln (framåt) för att hålla den på plats. Även ett tvärgående stag mellan bladfjädrarna, strax bakom och nedanför bakaxeln. Dämparna är justerbara Spax. Varje gång man ser att ramen är av trä blir man knäckt. Helt galet. Just OTN 4 har dock en del extra aluminium för att hantera den enorma motorkraften. Hej hopp! |
||||
Så där slarviga och oprecisa svar vill vi inte ha...... så VILKET TRÄSLAG ÄR DET ??? |
||||
Aahhh..!!! Självklart *slår mig för pannan* Ledsen för det. Det är belgiska askträd som är roten till det goda. Edit: Askar heter det nog förresten. |
||||
Allmänt banåkaforum Provkört Le Mans-kärra | 2561 besök totalt |